کد خبر: ۹۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۴ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - 02 April 2017
بر اساس یک سنت دیرینه سیزدهمین روز از نوروز موسوم به سیزده بدر، مردم قم نیز مانند سایر هموطنان اوقات خود را دامن طبیعت سپری کردند.

بر اساس یک سنت دیرینه سیزدهمین روز از نوروز موسوم به سیزده بدر، مردم قم نیز مانند سایر هموطنان اوقات خود را دامن طبیعت سپری کردند.

به گزارش ایسنا، خیل عظیم شهروندان قمی برای گذراندن روز طبیعت یا همان سیزده بدر در بوستان های بزرگ قم و بوستان های سطح شهرهمچون بنیادی، علوی، مهدی، غدیر، فدک، هاشمی و سایر تفرج گاه ها گردهم حضور پیدا کرده اند. 

مردم میهن اسلامی از جمله قم بنا بر یک سنت دیرین در چنین روزی به دامن طبیعت می روند تا آخرین روز عید را در یک فضای با نشاط و دل انگیز به پایان برسانند.

بسیاری از مردم قم معتقدند که در روز 13 فروردین ماندن در خانه شگون ندارد بنابراین بیشتر شهروندان این شهر از همان ساعات اولیه صبح راهی دشت و دمن می شوند و در دامن طبیعت حضور می یابند.

بسیاری از قمی ها علاقه دارند سیزدهمین روز از فصل بهار را به صورت دسته جمعی و همراه اقوام و آشنایان خود در دامن طبیعت سپری کنند.

عده ای نیز معتقدند که حضور در دامان طبیعت در 13 فروردین، دلها را شاد، زندگی را سرسبز و حوادث ناگوار احتمالی را از سر آنها دور می کند.

برخی از شهروندان قمی نیز حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه و به خصوص امامزاده علی ابن جعفر (ع)، امامزاده جمال (ع) و امامزاده عبدالله را برای گذراندن اوقات خود در این روز انتخاب می کنند تا در کنار تفریح به زیارت نیز بپردازند.

یکی از آئین های ویژه 13 فروردین موسوم به سیزده بدر در قم مانند دیگر شهرهای کشور گره زدن سبزه به نیت های خاص است به طوری که هر فردی با یک نیت و آرزو، یک سبزه را گره می زند.

قمی ها معمولا برای ناهار آش پخته و معتقدند که این غذا باید در بیرون از خانه تهیه شود و همراه آن سبزی پلو با ماهی نیز میل می کنند.

به هنگام ناهار، معمولا چندین خانواده یک سفره بزرگ می گسترانند و غذاهایی را که هر یک از منزل آورده اند را در آن می چینند و با یکدیگر میل می کنند.

پس از ناهار سیزده بدر خانواده ها به سرگرمی و بازی می پردازند، شطرنج، هفت سنگ و انجام ورزش هایی چون والیبال و بدمینتون در این روز بین شهروندان قمی مرسوم است.

خوردن آجیل و کاهو با سکنجبین به عنوان عصرانه نیز بین شهروندان قمی متداول است.

شهروندان قمی نزدیک غروب سبزه نوروز را به نشانه برکات و فراوانی در آب می اندازند و سپس به منازل خود بازمی گردند.
برچسب ها: سیزده بدر ، مردم قم ، طبیعت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: