کد خبر: ۹۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 14 March 2017
«رسانه‌ها پیش از وقوع حوادث، نقش پیشگیرانه و به هنگام وقوع رویدادها، نقش کنترل و مقابله دارند.»
«رسانه‌ها پیش از وقوع حوادث، نقش پیشگیرانه و به هنگام وقوع رویدادها، نقش کنترل و مقابله دارند.»

مجید ابهری - رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی - در گفت‌وگو با ایسنا درباره وظیفه رسانه‌ها در حوادثی که جامعه گفت: رسانه‌ها به عنوان چشم و گوش مردم جامعه باید اخبار، حوادث و تنظیم آثار فرهنگی و اجتماعی جامعه را بر عهده داشته باشند و در این مسیر امانت‌داری کامل را نیز رعایت کنند.

او با اشاره به حضور رسانه‌های جدید بیان کرد: امروزه با حضور رسانه‌های فضای مجازی، رسانه‌های نوشتاری، صوتی و تصویری مانند گذشته جایگاه با اهمیتی ندارند اما اقشاری از جامعه هنوز  اعتماد خود را به اینگونه رسانه‌ها حفظ کرده‌اند و ارتباط خود را با این رسانه‌ها ادامه می‌دهند.

این آسیب شناس اجتماعی بابیان نقش رسانه‌ها در رویدادها ادامه داد: رسانه‌ها پیش از وقوع حوادث نقش پیشگیرانه و به هنگام وقوع رویدادها نقش کنترل و مقابله دارند و می توانند مقام ارزنده‌ای را در حفظ جان، مال و امنیت روانی آحاد جامعه به خصوص جوانان، نوجوانان و خانواده‌هایشان را به عهده داشته باشند.

او به کمپین «چهارشنبه سوری ایمن» اشاره و اضافه کرد:  باتوجه به نزدیکی پایان سال و سنت چهارشنبه آخرسال، کمپین‌های مختلفی به عنوان «چهارشنبه سوری ایمن» تشکیل شده است. مردم برای اینکه  از شهدا و ایثارگران آتشنشان قدردانی و تقدیر کنند و همدلی خود را به این عزیزان ایثارگر نشان دهند، تصمیم گرفتند که از هم دعوت کنند تا در چهارشنبه آخر سال  از بازی‌های خطرناک  با  مواد منفجره وآتش بازی‌های غیر منطقی خودداری کنند تا  زحمتی  برای آتشنشانان ایجاد نشود.

این رفتارشناس با اشاره به نقش صداوسیما در اجرای این کمپین یادآورشد: صداوسیما به عنوان دانشگاه فراگیر با همراهی شبکه‌های مختلف می‌تواند نقش بی بدیلی ارائه کند. صدا وسیما می‌تواند با دعوت از  قربانی‌های چهارشنبه سوری سال‌های گذشته  و بیان خطرات چهارشنبه سوری به صورت آشکار و بی پرده  به جوانان و نوجوانان آگاهی  دهد تا آسیب نبینند و این آگاهی موجب می‌شود که  خانواده‌ها نیز در آستانه سال جدید دچار اضطراب و آسیب‌های روحی و روانی نشوند.

او افزود:  صداوسیما می تواند با نمایش داستان‌های شیرین برای جوانان ونوجوانان، آن‌ها را به بازی‌های منطقی و برگزاری آداب ورسوم این روز مانند سال‌های کهن  دعوت کند. رسانه‌های تحلیل نوشتاری و صدا و سیما همچنین می‌توانند  از کارشناسان  وصاحب نظران دعوت کنند تا درباره رفتارهای پرخطر دراین روز صحبت کنند تا  اتفاقات سال‌های گذشته تکرار نشود.

مجید ابهری بابیان خطرات این روز گفت: روز چهارشنبه سوری خطر مادی و معنوی دارد و هرسال میلیاردها تومان سرمایه کشور برای وارد کردن اقلام بدون کیفیت و خطرناک خارجی هزینه می‌شود و این پول از جیب مردم خارج می‌شود.

این آسیب شناس اجتماعی با ارائه راه حلی ادامه داد: اگر نهادهای متولی خود اقدام به تهیه اقلام استاندارد وکم خطر کنند و مراکزی را برای برگزاری مراسم سنتی چهارشنبه آخرسال تعیین کنند تا خانواده‌ها با فرزندانشان  به آنجا روند و از اقلام استاندارد استفاده کنند، این هزینه‌های میلیاردی در جیب مردم می‌ماند و مردم آسیب نمی‌بینند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: