کد خبر: ۹۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - 08 March 2017
روزنامه ایران در گفت وگو با محمود واعظی وزیر ارتباطات و فنواری اطلاعات، نوشت: نرم‌افزار ویز به‌ دلیل شکایت دادستان یکی از استان ‌ها و با حکم قضایی فیلتر شده است.
 روزنامه ایران در گفت وگو با محمود واعظی وزیر ارتباطات و فنواری اطلاعات، نوشت: نرم‌افزار ویز به‌ دلیل شکایت دادستان یکی از استان ‌ها و با حکم قضایی فیلتر شده است.

در ادامه این گفت وگو آمده است: اپلیکیشن Waze چهارشنبه گذشته بدون هیچ توضیحی از روی کافه بازار حذف شد. اگر برای دریافت این برنامه به این فروشگاه آنلاین اپلیکیشن مراجعه کنید تنها با این پیام روبه رو می ‌شوید «این برنامه به دستور مقام قضایی، از حالت انتشار خارج شده است».

گفتنی است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش «برجام، اقتصاد مقاومتی، سرمایه‌گذاری و اشتغال» در خصوص مسدود‌سازی سرویس مسیریاب «ویز» به «ایران» گفت: این نرم‌افزار به‌دلیل شکایت دادستان یکی از استان ‌ها و با حکم قضایی فیلتر شده است محمود و اعظی در پاسخ به این سؤال که مسیریاب ویز قبلاً متعلق به اسرائیل بوده و در حال حاضر گوگل مالک آن است با این اوصاف آیا مسدود‌سازی آن نیاز بود، گفت: درست است که این نرم افزار در حال حاضر متعلق به گوگل است اما از آنجا که نرم ‌افزار جایگزین برای این نرم افزار وجود دارد بهتر است مردم از نرم‌ افزار جایگزین استفاده کنند. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که آیا شما با فیلتر این نرم‌ افزار موافق بودید؟ گفت: زمانی که حکم قوه قضائیه وجود دارد، موافقت من مهم نیست و نباید خلاف این حکم عمل شود؛ از سوی دیگر اگر این نرم ‌افزار نمونه خارجی نداشت و کسب و کارهای داخلی منوط به استفاده از آن بودند، می ‌توانستیم در مورد آن مقاومت کنیم، اما هم ‌اکنون نمونه داخلی آن وجود دارد و فیلترینگ این نرم ‌افزار، مشکلی برای کسب و کارها ایجاد نمی‌ کند. واعظی در پایان در خصوص برگزاری جلسه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز گفت این جلسه برای نهایی شدن فیلتر این نرم افزار تشکیل خواهد شد.

خبر از دسترس خارج شدن اپلیکیشن مسیریاب معروف Waze در بین هیاهوی پایان سال گم شده است. شاید ایجاد محدودیت برای این سرویس همه کاربران ایرانی را درگیر نکرده باشد و همین مسأله باعث شده که یک هفته بعد از مسدود شدن Waze هیچ کدام از مسئولان مربوطه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دلیل روشنی در مورد این ایجاد محدودیت اعلام نکنند، اما Waze با داشتن امکانات کاربردی مانند مسیریابی با ارزیابی ترافیک لحظه‌ای، به یک ابزار اصلی رانندگی برای میلیون‌ها راننده در سراسر دنیا تبدیل شده است. 

این سرویس در دو سال اخیر نیز در بین رانندگان ایرانی با محبوبیت خاصی همراه بوده تا جایی که دو سرویس‌ تاکسی ‌یاب آنلاین ایرانی بخشی از مسیریابی خود را به کمک این مسیریاب مدیریت می‌ کنند، به همین علت در یک هفته اخیر رانندگان این دو سرویس اینترنتی با از دسترس خارج شدن Waze با مشکلاتی جدی در پیدا کردن مبدأ و مقصد مسافران خود روبه رو شده ‌اند.

اپلیکیشن Waze چهارشنبه گذشته بدون هیچ توضیحی از روی کافه بازار حذف شد. اگر برای دریافت این برنامه به این فروشگاه آنلاین اپلیکیشن مراجعه کنید تنها با این پیام روبه رو می ‌شوید «این برنامه به دستور مقام قضایی، از حالت انتشار خارج شده است». از سوی دیگر استفاده از این برنامه در شبکه برخی سرویس ‌دهندگان اینترنتی بدون مشکل گزارش شده است. همین اتفاق هم این شائبه را به وجود می ‌آورد که آیا Waze فیلتر شده است یا خیر، به همین علت در تماس روزنامه ایران با کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، برخی اعضا اعلام کرده‌اند، نخستین بار است که می ‌شنوند این سرویس فیلتر شده است. برخی دیگر هم پاسخگویی به این سؤال را به برگزاری جلسه امروز کمیته فیلترینگ موکول کرده ‌اند. در این جا این سؤال مطرح می شود زمانی که کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تشکیل نشده و برخی از اعضای آن هم خبری از ایجاد محدودیت در این سرویس ندارند، چگونه این سرویس از دسترس کاربران ایرانی خارج شده است؟

** این مسیریاب محبوب
ترافیک معضل اصلی همه شهرهای بزرگ است به همین علت شرکت‌ های مختلف به کمک تکنولوژی سعی کرده ‌اند با ارائه سرویس‌های نوآورانه تا حدودی این معضل را حل کنند. اپلیکیشن Waze یکی از همین راه‌ حل‌ هاست. Waze یک اپلیکیشن جهت ‌یابی جغرافیایی بر مبنای GPS است. هنگام مسیریابی اگر بیش از یک مسیر برای رسیدن به مقصد وجود داشته باشد، Waze با توجه به اطلاعات ترافیکی، سریع‌ترین مسیر را انتخاب می ‌کند.

البته این برنامه تنها یک مسیریاب صرف نیست بنابراین فرق ‌های اساسی با google map دارد. Waze را می ‌توان نوعی شبکه‌ اجتماعی رانندگان هم حساب کرد چرا که با ایجاد ارتباط بین رانندگان، کمک می ‌کند تا آنها گروه ‌های محلی شکل داده و در لحظه اتفاقات مسیر خود را به صورت آنلاین با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در واقع علاوه بر اینکه کاربران این برنامه می ‌توانند مسیر خود را از روی نقشه پیدا کنند، امکان اضافه یا تصحیح کردن اطلاعات در مسیری که در حرکت هستند را نیز دارند؛ برای مثال اعلام تصادفی که منجر به مسدود شدن مسیر شده است یا گزارش از دوربین‌ هایی که در یک مسیر قرار دارند. این برنامه آنقدر هوشمند است که حتی می ‌تواند به شما در صورت سرعت بالا هشدار دهد که سرعتتان را کم کنید چرا که 300 متر جلو‌تر پلیس ایستاده است. نمایش رستوران ‌ها، موزه ‌ها و پمپ بنزین ‌ها هم از دیگر قابلیت ‌های این برنامه است.

** چرایی این مسدودسازی
اما چرا یک برنامه با این امکانات کاربردی با محدودیت در کشور روبه رو شد. بسیاری دلیل از دسترس خارج شدن Waze را به زادگاه این برنامه ارتباط می ‌دهند چرا که این برنامه در سال 2009 توسط یک شرکت اسرائیلی طراحی و روانه بازار شد. Waze آنقدر کاربردی و جذاب بود که توانست در سال 2010 در حدود 25 میلیون دلار سرمایه جذب کند و همین میزان سرمایه نیز در سال 2011 به 30 میلیون دلار رسید. در نهایت موفقیت‌های Waze در بازار آن قدر قابل توجه بود که در سال 2013 شرکت گوگل آن را با قیمت 1.1 میلیارد دلار به مجموعه سرویس ‌های خود اضافه کرد. بنابراین منطقی به نظر نمی ‌رسد که یک اپلیکیشن که حالا دیگر اسرائیلی نیست و تحت مدیریت گوگل قرار دارد بعد از سال‌ ها فعالیت در کشور به یکباره از دسترس خارج شود.

اما دلیل دومی که می‌توان برای ایجاد محدودیت در این برنامه متصور شد به مسائل امنیتی باز می ‌گردد. براساس برخی خبرهای تأیید نشده، پلیس فتا در پاسخ به سؤال یک دپارتمان امنیتی در خصوص دلیل محدودیت دسترسی به Waze اعلام کرده: «کاملاً واضح است که اطلاعاتی غیرمعمول شامل موقعیت دقیق مکانی حتی در زمان بسته بودن کامل اپلیکیشن Waze و سایر اطلاعات شخصی از جمله مخاطبان، پیامک ‌ها، رفتار دقیق کاربر با گوشی اینترنت و... نیز به شرکت ‌های شخص ثالثی به ‌غیر از مجموعه Waze ارسال می ‌شود. همچنین اطلاعات استخراج شده از این برنامه در سرورهایی قرار می ‌گیرد که مربوط به نهادهای جاسوسی از جمله CIA، MI6 و موساد است.»

** بی اطلاعی مسئولان از مسدودسازی
از چهارشنبه 11اسفند تاکنون که Waze از دسترس رانندگان ایرانی خارج شده، هیچ مقام مسئولی صحبتی در خصوص این اتفاق نکرده است. تماس با افراد درگیر در این اتفاق مانند کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز بی ‌نتیجه مانده است. رمضان ‌علی سبحانی ‌فر، ‌عضو این کمیته با اعلام اینکه اطلاعی از فیلتر شدن یا از دسترس خارج شدن این برنامه ندارد به «ایران» گفت: «نمی ‌دانم چه برنامه‌ای را چه کسی فیلتر کرده و بهتر است این سؤال را از کسانی بپرسید که آن را فیلتر کرده ‌اند. جلسه کمیته فیلترینگ تشکیل نشده و کسی هم رأی به فیلتر شدن این برنامه نداده است.»

تماس با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نماینده این وزارتخانه در این کمیته یعنی رئیس رگولاتوری نیز بی ‌نتیجه ماند چرا که روابط‌ عمومی این وزارتخانه نیز به روزنامه ایران اعلام کرد که خبر از دسترس خارج شدن این برنامه را بتازگی از خبرنگاران شنیده است. این مقام مسئول تأکید می‌ کند که وزارت ارتباطات تنها یک رأی در این کمیته دارد و بهتر است اعضای دیگر کمیته هم در خصوص این اتفاق نظر دهند. عبدالصمد خرم ‌آبادی دبیر کمیته فیلترینگ نیز مانند همیشه حاضر به ارائه هیچ توضیحی در خصوص از دسترس خارج شدن برنامه Waze نیست، اما یک مقام آگاه در گفت ‌و ‌گو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است: موضوع این اپلیکیشن رسماً روز چهارشنبه (18 اسفند) در جلسه کارگروه فیلترینگ بررسی می ‌شود. این مقام آگاه تأکید کرده: موضوع مطرح درباره این اپلیکیشن، صهیونیستی بودن آن و عواقب ناشی از این موضوع است. گفتنی است برعکس ادعای برخی از اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ،این مقام آگاه اعلام کرده است که قطعی فعلی این اپلیکیشن با اخذ نظر اغلب اعضای این کمیته صورت گرفته است.

** رانندگان سردرگم
محدودیت ایجاد شده در Waze که مشخص هم نیست چه سرنوشتی خواهد داشت، حالا دو شرکت تاکسی‌یاب آنلاین کشور را با مشکلات قابل توجهی همراه کرده است. یکی از رانندگان این تاکسی ‌یاب آنلاین در گفت‌ و‌گو با «ایران» اعلام می‌ کند که در یک هفته گذشته در مسیریابی مقصد و مبدأ مسافران خود با مشکل مواجه شده و همین امر در نهایت نارضایتی مشتریان را به همراه داشته است. در همین زمینه مدیر یکی از سرویس ‌های تاکسی‌یاب آنلاین نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید می‌ کند محدودیت در اپلیکیشن Waze مشکلاتی را برای رانندگان این شرکت در مسیریابی به وجود آورده است اما از آن ‌جا که آنها اساس سرویس ‌دهی خود را بر یک مسیریاب دیگر هم گذاشته ‌اند امکان کنترل مشکلات را دارند. 

در شرایطی در روزهای پایانی سال یک اپلیکیشن کاربردی با محدودیت در دسترسی همراه می‌شود که چندی پیش وزیر ارشاد در همایش بررسی چالش ‌های کسب و کارهای نوین اعلام کرد که دولت با وجود تمام فشارها جلوی فیلترینگ و ایجاد محدودیت در سرویس‌های اینترنتی را گرفته است.

*منبع: روزنامه ایران، 1395.12.18
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: