کد خبر: ۹۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - 07 March 2017
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب محدودیت عرضه اوراق در بازار بدهی و تشکیل کمیته ۴ نفره در تعیین زمان،حجم و نرخ سود اوراق خبر داد و از وزیر اقتصاد خواست مانع از رانت های سنگین چندهزار میلیارد تومانی سنگ آهن شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب محدودیت عرضه اوراق در بازار بدهی و تشکیل کمیته ۴ نفره در تعیین زمان،حجم و نرخ سود اوراق خبر داد و از وزیر اقتصاد خواست مانع از رانت های سنگین چندهزار میلیارد تومانی سنگ آهن شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد رضا پور ابراهیمی که در مراسم راه اندازی نخستین معاملات پسته در بورس کالا سخنرانی می کرد ، اظهار داشت: در حالی بازار بدهی با نرخ سودهای 20 تا 24 درصدی مشکلاتی برای بازار سرمایه ایجاد کرده که دیروز در مجلس تصویب شد سال آینده، سقف عرضه اوراق در بازار بدهی حداکثر 34.5 هزار میلیارد تومان باشد.

وی ادامه داد: این رقم منهای 15 هزار میلیارد تومان اوراق ارزی وزارت نفت، 15 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه و 5 هزار میلیارد تومان سنوات قبل است.

این نماینده مجلس ادامه داد: علاوه براین ، مقرر شد کمیته ایی با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی ، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نماینده ناظر مجلس تشکیل شود تا از این پس در مواردی چون زمان ، حجم و نرخ سود ارواق قابل عرضه در بازار بدهی تصمیم گیری کند و این حوزه نظامند شود. چرا که گاها" مشاهده شده در مواقعی که بازار سرمایه اشباع بوده ، اقدام به عرضه اوراق در بازار بدهی آن هم با نرخ سود های بالا که تناسبی هم با تورم ندارد، شده است.

همچنین پورابراهیمی از وزیر اقتصاد درخواست کرد تا مانند وزیر نفت که در تعیین خوراک پتروشیمی ها به مجلس آمد و دفاع کرد، مانع از تداوم رانت های سنگین چند هزار میلیارد تومانی سنگ آهن شود.

وی با اشاره به قیمت 320 و 120 تا 150 هزار تومانی هر تن سنگ آهن صادراتی و فروش داخلی و ایجاد رانت 4 هزار میلیارد تومانی ،بر لزوم عرضه این محصول در بورس کالا تاکید کرد و گفت: در این رابطه به شخصه از وزیر صنعت سئوال پرسیده ام و قرار است این سئوال در صحن مجلس هم مطرح شود.

پورابراهیمی در بخش دیگری از عدم ایفای تعهد شرکت سپرده گذاری مرکزی در تثبیت فریز کردن سهام نزد کارگزاران بورس انتقاد و اعلام کرد: تکرار چنین رویه ایی، باعث ایجاد بی اعتمادی به بورس و شکل گیری دمینو برای کارگزاران بورس می شود و معنا ندارد که اتاق پایاپای به تعهدات عمل نکند.

وی همچنین درخاتمه از وزیر اقتصاد و تلاش های وی دفاع کرد.

انتهای پیام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: