کد خبر: ۹۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - 22 February 2017
حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان چهارشنبه هفته گذشته در سفری یکروزه به کشورهای عمان و کویت، در دیدارهایی با امیر کویت و پادشاه عمان به بحث و تبادل نظر پرداخت.
 روزنامه مردم سالاری در گزارشی، نوشت: حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان چهارشنبه هفته گذشته در سفری یکروزه به کشورهای عمان و کویت، در دیدارهایی با امیر کویت و پادشاه عمان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

در ادامه این گزارش آمده است: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در تشریح نتایج سفر رئیس‌جمهور به کشورهای عمان و کویت گفت: این سفرها در شرایط خاص و حساس منطقه نشان از اراده مشترک این سه کشور برای توسعه روابط دوستانه بین دو سوی آبراه استراتژیک خلیج فارس است.

این سفر در پی آن انجام شد که 11 بهمن ماه سال جاری، معاون وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد ایران از متن پیام امیر کویت به جمهوری اسلامی‌استقبال کرده است. خبر گزاری رسمی‌کویت در توضیح این خبر نوشت: خالد جارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت، در حاشیه مراسم روز ملی در سفارت استرالیا در کویت به خبرنگاران گفت: پیام امیر شیخ صباح آل‌احمد آل‌جابر آل‌صباح به حسن روحانی رئیس جمهور ایران به درستی منتقل و درک شد. طرف ایرانی از متن این پیام استقبال و آمادگی خود را برای پاسخگویی مثبت به این پیام اعلام کرد. 

جارالله همچنین ابراز امیدواری کرد که گام‌های بعدی یک پیشرفت و دستاورد در روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) خواهد بود. وی ادامه داد: پیام امیر کویت بر اصول گفت‌وگو میان دوطرف متمرکز بوده است. این در حالی است که حدود 20 روز پیش پس از اخبار متفاوتی که در ارتباط با سفر وزیر امور خارجه کویت به تهران منتشر می‌شد شیخ صباح الخالد الصباح این دیپلمات عالی‌رتبه کویتی، بعد از دوسال به تهران آمد و با محمدجواد ظریف و حسن روحانی به صورت مفصل دیدار و گفت‌وگو کرد و پیام امیر کویت را به حسن روحانی منتقل کرد. پیامی ‌که مضمون آن توسط حسن روحانی پیش از سفر به مسقط در فرودگاه مهرآباد اعلام شد.

در همین راستا روز دوشنبه، امیر کویت و پادشاه عمان ضمن دیدار با یکدیگر درباره کاهش تنش‌ها میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت‌وگو کردند. به نقل از پایگاه خبری نشنال، شیخ صباح آل احمد آل صباح امیر کویت چند روز پس از سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عمان برای یک سفر سه روزه، روز دوشنبه وارد عمان شد. یک عضو هیات کویتی در این سفر به نشنال گفت: راه حل صلح‌آمیز برای مسائل منطقه‌ای نمی‌تواند بدون رایزنی با امیر کویت پس از رایزنی‌های سلطان قابوس با رئیس جمهور ایران کامل نخواهد بود. 

وی گفت که رایزنی‌ها میان سلطان قابوس، پادشاه کویت و شیخ صباح درباره رفع شکاف‌ها میان ایران و عربستان به گونه‌ای که این دو کشور بتوانند به یک نقطه مشترک برای دستیابی به یک راه حل عملی و پایدار دست یابند، گفت‌وگو کرده‌اند. براساس این گزارش، امیر کویت و پادشاه عمان همچنین درباره حل اختلافات بر سر سوریه و یمن و لزوم پایان جنگ در این کشور رایزنی کرده‌اند.

روزنامه العرب ضمن اعلام خبر این سفر منطقه ای نوشت: برخی منابع بر این باورند سفر روحانی و رویکرد او برای آشتی با اعراب خلیج فارس در پی حضور ترامپ و تهدیدات او صورت گرفته و برخی دیگر معتقدند رئیس جمهور با سخنان خود در کنار امیر کویت به دنبال ایجاد اختلاف بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. به گفته ی منابع آگاه، ظاهرا عربستان سعودی از رویکرد کویت در قبال ایران خشمگین است. سعودی‌ها به شدت گفتگو با ایران را رد می‌کنند، اما در مقابل کویتی‌ها اعتقاد دارند که هیچ مانعی برای پاسخ دادن به سخنانی که از سوی مسئولان ایرانی بیان می‌شود با سخنان دیگر وجود ندارد.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه کشورهای حاشیه خلیج فارس را به همکاری با ایران به منظور برطرف کردن «عوامل نگرانی» و خشونت در منطقه ترغیب کرده بود. ظریف خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت «درباره گفت‌وگوی منطقه‌ای انتظاراتم کم است. روی خلیج فارس تمرکز می‌کنم. ما به اندازه کافی مشکلات در منطقه داریم از این رو خواستار آغاز گفتگو با کشورهایی هستیم که آنها را برادران مسلمان خود می‌دانیم.»

چند موضوع موجب شده است تنش بر فضای روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران حاکم باشد. برجسته ترین این موضوعات، موضوع هسته ای ایران است که ریاض آن را تهدید کننده امنیت منطقه می‌داند و نیز موضوعات یمن، سوریه و عراق که عربستان، ایران را به حمایت از بشار اسد در سوریه و ائتلاف حوثی‌ها و رئیس جمهور پیشین علی عبدالله صالح در یمن و شبه نظامیان در عراق متهم می‌کند.

*منبع: روزنامه مردم سالاری، 1395.12.4
برچسب ها: حسن روحانی ، عمان ، کویت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: