کد خبر: ۹۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 05 February 2017
«آخرین تغییرات انتخابات شوراها»، «یک مورد عجیب در میان آن هفت کشور»، «تعاملات منطقه‌ای، خنثی‌سازی خصم ترامپ» و «بنیانگذار کتابخانه ملی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره یکشنبه 17 بهمن است.
 «آخرین تغییرات انتخابات شوراها»، «یک مورد عجیب در میان آن هفت کشور»، «تعاملات منطقه‌ای، خنثی‌سازی خصم ترامپ» و «بنیانگذار کتابخانه ملی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره یکشنبه 17 بهمن است.

** آخرین تغییرات انتخابات شوراها
مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی قانون برنامه ششم توسعه، قانون انتخابات شورای شهر را به بررسی گذاشت که باعث ایجاد تغییراتی در این قانون و اصلاح بعضی مواد آن شد. اما خبری که روز گذشته منتشر شد نشان از تغییر زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا داشت. به گفته محمودی شاه نشین، رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، هفته گذشته این طرح به تصویب مجلسیان رسیده است و منتظر تایید از طرف شورای نگهبان است. 

از طرفی هفته گذشته در مجلس تصویب شد که آرای کاندیداهایی که اقدام به خرید وفروش کرده‌اند تنها در شعبه مورد نظر ابطال شود، شاغلان در شهرداری در مدت عضویت در شورا می‌توانند همچنان در استخدام شهرداری باشند و اعضای شورای شهر امکان تحقیق و تفحص از شهرداری را خواهند داشت. همچنین با مجوز مجلس شورای اسلامی وزارت کشور می‌تواند در برخی حوزه‌ها انتخابات شوراهای اسلامی کشور را الکترونیکی برگزار کند.

** یک مورد عجیب در میان آن هفت کشور
اینکه نام ایران در میان هفت کشوری قرار گرفته که اتباع آنها نمی‌توانند حداقل تا ٩٠ روز آینده وارد خاک آمریکا بشوند اتفاق عجیب و غریبی نیست. آمریکایی‌ها بعد از حوادث ٢٨ مرداد ١٣٣٢ و سرنگونی دولت مصدق، در میان مردم ایران چهره محبوبی نداشتند و بعد از انقلاب اسلامی‌هم اتفاقات متعددی به دشمنی این دو کشور دامن زد. دانشجویان ایرانی سفارت آمریکا در تهران را ١٣ آبان ١٣٥٨ اشغال کردند و ٤٤٤ روز کارمندان آن را گروگان نگه داشتند.

اتفاق مهمی‌که به این زودی‌ها از خاطره آمریکایی‌ها پاک نخواهد شد! اما آمریکایی‌ها هم در ١٢ تیر ١٣٦٧ با شلیک موشک هدایت شونده به هواپیمای مسافری ایران در آسمان خلیج فارس و گرفتن جان دهها شهروند ایرانی و غیر ایرانی باعث شدند تا این اتفاق ناگوار در خاطره ایرانیان برای همیشه ثبت شود. آمریکا ایران را دشمن خود در منطقه می‌داند و ایران را در محور شرارت قرار داده است و البته ما هم در استفاده از این عنوان برای آنها هرگز دریغ نکرده‌ایم!

** تعاملات منطقه‌ای، خنثی‌سازی خصم ترامپ
دونالد ترامپ در حالی مجددا پروژه ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی را کلید زده است که در مقایسه با سال‌های گذشته کار سخت‌تری را پیش‌رو دارد. نخست به جهت آنکه اقدامات فاقد تجربه و دانش ترامپ در مواجه با سایر کشورها، موجب شده است تا علاوه بر فضای بین‌الملل، در درون آمریکا نیز مخالفت‌هایی فراوان با رییس جمهور این کشور صورت پذیرد.

دوم آنکه موقعیت جمهوری اسلامی ایران بسیار متفاوت از گذشته است. کشوری که دور شدنش از جامعه جهانی و قرار گرفتن در انزوا باعث شده بود دولت‌های متخاصم به راحتی بتوانند اجماعی بین‌المللی علیه آن ایجاد کرده و بدون مخالفتی تحریم‌هایی ظالمانه اعمال کنند، اینک به مدد تیم دیپلماتیک با تجربه و کاردان، با بازگشت عزتمندانه به جایگاه اصلی خود در مناسبات منطقه و فرامنطقه‌ای، کار را برای مخالفان و معاندانش سخت کرده است.

**بنیانگذار کتابخانه ملی
مهدی بیانی در 1285 ش در همدان متولّد شد. پدرش، میرزا محمدخان مستوفی فراهانی، از خاندان دبیران و مستوفیان فراهان بود‌. در دو سالگی، پدرش درگذشت و مادرش با او و دیگر فرزندان به تهران آمد. او در مدارس ابتدایی اقدسیّه و اشرف به تحصیلات مقدماتی و فراگیری خوشنویسی پرداخت و پس از اتمام دوره متوسطه در دارالفنون، دوره لیسانس علوم ادبی و فلسفی را در دانشسرای عالی (دارالمعلمین عالی سابق) به پایان برد و در 1324 ش به اخذ دکتری در زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران نایل گشت.

در سال 1310 به خدمت وظیفه درآمد و از آغاز سال 1312 به‌عنوان معلم و کتابدار در دانشسرای عالی و دانشکده ادبیات استخدام شد . در همین اوقات بود که مدیریت کتابخانه معارف، از مؤسسات تابعه وزارت فرهنگ، به او واگذار شد و وی با شوقی فراوان به خدمت پرداخت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: