کد خبر: ۹۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 01 February 2017
«آزمایش موشک بالستیک خلاف قطعنامه 2231 نیست»، «برای کولبران چه کرده‌ایم؟!» و «سکوتم خیانت در حق جودو بود پشیمان نیستم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره چهارشنبه 13 بهمن است.
 «آزمایش موشک بالستیک خلاف قطعنامه 2231 نیست»، «برای کولبران چه کرده‌ایم؟!» و «سکوتم خیانت در حق جودو بود پشیمان نیستم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره چهارشنبه 13 بهمن است.

** آزمایش موشک بالستیک خلاف قطعنامه 2231 نیست
آغاز به کار رسمی‌ دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید آمریکا در هفته گذشته، روند جدیدی در خصوص اقدامات این کشور علیه جمهوری اسلامی ‌ایران آغاز کرد. ترامپ که از روزهای نخست رقابت‌های انتخاباتی خود نشان داده بود تا چه حد مواضعی تند و خصمانه علیه ایران دارد، با ورود به کاخ سفید نیز در نخستین اقدام، ایران را همردیف کشورهای نا امن منطقه در لیست هفت کشور مسلمانی قرار داد که حداقل تا 90 روز اجازه ورود به ایالات متحده را نخواهند داشت. وی همچنین در سند جدیدی که برنامه‌های دفاعی دولتس را در آن تدوین کرده بود اعلام کرد قصد دارد سامانه دفاع موشکی علیه ایران راه‌اندازی کند.

در ادامه اقدامات خصمانه دولت جدید آمریکا نسبت به کشورمان، روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که در پی ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد. این مقام آمریکایی مدعی شده ایران روز یکشنبه در منطقه‌ای در نزدیکی شهر سمنان یک موشک بالستیک میان برد به نام خرمشهر آزمایش کرده است. هیات آمریکایی در سازمان ملل گفت که از شورای امنیت خواسته است تا هر چه فوری این موضوع و احتمال نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص برنامه موشکی ایران را مورد بررسی قرار دهد.

** برای کولبران چه کرده‌ایم؟!
دو روز پیش در نتیجه سقوط بهمن در قرهدان واقع در نزدیکی روستای بیوران سردشت 16 کولبر زیر برف ماندند. 4 نفر از این کولبران از دنیا رفتند و 12 نفر نیز راهی بیمارستان شدند. افراد قربانی ریزش بهمن از شهرهای مختلف کردنشین هستند که برای انتقال کالاها در مناطق مرزی ایران و عراق مشغول به کار بودند. اما این تمام ماجرا نیست. کولبری که یکی از انواع قاچاق محسوب می‌شود در مناطق مرزی غربی به عنوان شغلی در میان مردم به حساب می‌آید. 

کولبری یکی از خطرناکترین شغلها به شمار می‌آید. اما مسئله فراتر از این حرفهاست. کولبرها سالهاست که محل سوال هستند و رسیدگی به معیشت آنها همیشه مطرح شده است اما هنوز به درستی راه‌حلی برای رسیدگی به وضعیت آنها پیدا نشده است. هزاران کولبر به دلیل بیکاری مجبور به حمل کالا می‌شوند. روز گذشته در مجلس شورای اسلامی‌نماینده مردم مهاباد به این موضوع اشاره کرد و از طیب‌نیا، وزیر اقتصاد درخواست کرد که حتما به این موضوع رسیدگی شود و در نهایت به درخواست پزشکیان قرار شد تیمی ‌به منظور حل مشکل کولبرها در وزارت اقتصاد مشغول به کار شود.

** سکوتم خیانت در حق جودو بود پشیمان نیستم 
وحید بنا که مدتی است به خاطر بیان بسیاری از مسائل در مورد جودو، مغضوب واقع شده تماس گرفتیم تا حرف‌هایش را در مورد جودو و وضعیت این روزهایش بشنویم، وی در این ارتباط گفت: درست است که در اوج جوانی آینده خودم از بین رفت ولی می‌خواستم جامعه جودو را نجات دهم چون خیلی به آنها ظلم شده است. ورزش که فقط مدال آوردن و اضافه کردن به قُطر بازو و گردن نیست، گاهی حتی باید چشم بر مدال ببندی و راه درست را انتخاب کنی. 

من قبل از مصاحبه می‌دانستم که با این حرف‌ها کنارم می‌گذارند اما همه چیز را گفتم، آن هم در 27 سالگی که می‌تواند اوج کار هر جودوکاری باشد. خیلی‌ها پرسیدند که چرا تو هم سکوت نکردی که گفتم این سکوت خیانت در حق آینده جودو هست. این درست نیست که یک نفر بدون انتخابی به مسابقات برود و حق بقیه تضییع شود. در همین سهمیه المپیک، چپ و راست من را از تیم ملی خط می‌زدند درحالی که در انتخابی‌ها همه را می‌بردم. من در انتخابی سهمیه المپیک، جهانی و آسیایی اول می‌شدم اما یکی دیگر را می‌بردند... من احساس کردم این راه درست است و در ورزش این مسیر را پیش گرفتم. احساس کردم مدال گرفتن آنقدرها هم ارزش ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: