کد خبر: ۹۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 01 February 2017
موضوع آزمایش موشکی ایران در سمنان به مسئله‌ای مهم برای واکنش آمریکایی‌ها در سطح کلان بین‌المللی تبدیل شده است.
 روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارش صفحه سیاست نوشت: موضوع آزمایش موشکی ایران در سمنان به مسئله‌ای مهم برای واکنش آمریکایی‌ها در سطح کلان بین‌المللی تبدیل شده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بر‌اساس گزارشات منتشرشده از فاکس‌نیوز، یک مقام آمریکایی مدعی شد: ایران روز یکشنبه در منطقه‌ای نزدیکی شهر سمنان، یک موشک بالستیک میان‌برد به نام خرمشهر را آزمایش کرده است. در همین ارتباط، هیأت آمریکایی در سازمان ملل از شورای امنیت درخواست کرده است تا جلسه‌ای اضطراری را درمورد احتمال نقض قطعنامه‌های سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران مورد بررسی قرار دهد.

همچنین، بنابر آخرین خبرها و به نقل از فارس، دبیرکل ناتو نیز اعلام کرده که این سازمان به دنبال پی‌بردن به ماهیت و جزئیات آزمایش اخیر موشکی ایران است. اتحادیه اروپا نیز نسبت به آزمایش موشکی ایران واکنش نشان داده و تأکید کرده است که با آزمایش‌های موشکی، بی‌اعتمادی بیشتر نشود. همچنین، شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی که در آن ادعا شد، ایران با شلیک موشک تعهداتی را که بر‌اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان دارد، زیر پا می‌گذارد، گفت: ما مطلع هستیم که ایران موشک شلیک کرده است و در حال بررسی آن هستیم تا ببینیم ماهیت دقیق آن چیست.

**آزمایش موشکی ضد‌برجام نیست
محمدجواد ظریف که میزبان وزیر امورخارجه فرانسه بود، در واکنش به انتقادها نسبت به ادعای آزمایش یک موشک بالستیک جدید در ایران که از سوی آمریکا و شورای امنیت اعلام شده، گفت: دولت آمریکا در زمان مذاکرات و در چارچوب برجام به‌طور رسمی اعلام کرده است که موضوع موشک، جزئی از برجام نیست. درواقع، در قطعنامه «2231»، عبارتی درباره موشک بالستیک است که ایران موضع خود را در همان زمان تصویب قطعنامه در آن مورد اعلام کرد. ظریف خاطرنشان کرد: در قطعنامه «2231» به موشک‌ بالستیک اشاره شده که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده است و این نوع موشک‌ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. 

ما همان موقع هم اعلام کردیم موشک‌های ما دارای قابلیت‌ حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی و ساخته می‌شوند. او در اظهارات خود بر این امر تأکید کرد: ایران به‌عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم بین‌المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین‌الملل در تجاوز هشت‌ساله عراق به ایران در ذهن دارد، دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کند. این درحالی است که جمهوری‌اسلامی ایران هیچگاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است؛ مگر در دفاع از خود. ما هیچ‌وقت آغازگر جنگ نبوده‌ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکای مردم از خود دفاع می‌کنیم. 

ظریف تأکید کرد: امیدواریم موضوع برنامه‌های دفاعی موشکی ما، خارج از برنامه و قطعنامه «2231»، بهانه‌ای برای بازی‌های سیاسی دولت جدید آمریکا نباشد. همچنین در همین ارتباط، وزیر امورخارجه فرانسه در ارتباط با آزمایش موشکی ایران و واکنش‌های آمریکا نسبت به این موضوع اظهار کرد: فرانسه پیش‌ازاین، نگرانی خود را از استمرار آزمایش موشکی در ایران اعلام کرده که این مسئله برخلاف روح برجام و مفاد قطعنامه «2231» است و امروز نیز با صراحت این موضوع را به مخاطبان خود بیان کردم. 

**تلاش سنا برای بهره‌برداری از ادعای آزمایش موشکی جدید ایران
در ارتباط با آزمایش موشکی ایران، سناتور باب کورکر نیز با صدور اعلامیه‌ای گفت: سنای آمریکا آمادگی دارد تا با دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پس از آنکه این کشور آزمایش موشکی اخیر خود را انجام داده است، همکاری نزدیک داشته باشد. کورکر در اطلاعیه خود با تکیه بر این ادعا، انجام آزمایش موشکی جدید در ایران را محکوم کرد و مدعی شد که تهران قطعنامه «2331» شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

او در ادامه ادعاهای خود آورده است: از زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، این کشور محدودیت‌های تعیین‌شده درباره برنامه موشکی‌اش را نقض کرده است. من منتظر هستم تا با همکاران خود در مجلس سنا و دولت ترامپ علیه ایران همکاری کنم.

**ریابکوف: آزمایش موشکی در ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نیست
برخلاف گفته‌ها و اطلاعیه باب کورکر، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس تأکید کرد: «چنین اقداماتی اگر هم اتفاق افتاده باشد، نقض قطعنامه «2231» شورای امنیت سازمان ملل که در تأیید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تصویب شد، نیست.» این مقام روس همچنین گفت که مسکو تاکنون صحت انجام این آزمایش را تأیید نکرده است. 

**دولت تندروی ترامپ دنبال بهانه است
دکتر قاسم محبعلی، کارشناس مطالعات آمریکای‌شمالی، در ارتباط با مسئله اخیر آزمایش موشکی ایران و واکنش‌ تیم ترامپ نسبت به آن به «وقایع‌اتفاقیه» گفت: «درباره مسائل این‌چنینی باید بین دولت، وزارت امور‌خارجه و بدنه نظامی کشور هماهنگی کامل انجام گیرد. اکنون ما در شرایط حساسی قرار داریم، دولتی تندرو در آمریکا قدرت را در دست گرفته که مترصد بهانه برای ضدیت بیشتر با ایران است.» 

محبعلی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: «مقامات سیاسی آمریکایی در شرایط فعلی به‌دنبال هر بهانه‌ای می‌گردند که آزمایش‌های موشکی را به تهدیدی برای جهان و نظم منطقه‌ای تبدیل کنند. واقعیت آن است که در شرایط کنونی، ترامپ بیش از توجه به مسئله ایران، درگیر در تغییرات داخلی، مرزهای آمریکا با مکزیک و ارتباط با اروپا و آسیای شرقی است و برای مواجهه با این رئیس‌جمهوری تندرو، مسئولان باید با تدبیر برای مقابله با آن چاره‌اندیشی کنند.»

*منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه، 1395.11.13 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: