کد خبر: ۹۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 01 February 2017
«عمر تصمیمات ترامپ کوتاه خواهد بود»، «سیاسیون از عرصه هنر خارج شوند»، «سفید‌پوش‌های مهربان در قاب سیما»، «دستاوردهای انقلاب در عرصه اقتصاد»، «با سریال تلویزیونی به جامعه معرفی شدم»، «ایران، دیدنی و امن و ایرانیان خونگرمند»، «سایه سنگین بانکی‌ها در معاملات بورس» و «با فرزند معتاد چه کنیم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره چهارشنبه 13 بهمن است.
«عمر تصمیمات ترامپ کوتاه خواهد بود»، «سیاسیون از عرصه هنر خارج شوند»، «سفید‌پوش‌های مهربان در قاب سیما»، «دستاوردهای انقلاب در عرصه اقتصاد»، «با سریال تلویزیونی به جامعه معرفی شدم»، «ایران، دیدنی و امن و ایرانیان خونگرمند»، «سایه سنگین بانکی‌ها در معاملات بورس» و «با فرزند معتاد چه کنیم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره چهارشنبه 13 بهمن است.

**عمر تصمیمات ترامپ کوتاه خواهد بود
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با حضور در محل موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام‌جم با مدیر مسئول جام جم دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین در بازدید از تحریریه روزنامه جام‌جم با خبرنگاران بخش‌های مختلف صحبت کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی جام‌جم به پرسش‌هایی در مورد دستور اخیر ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع چند کشور از جمله ایران به آمریکا، اختلافات میان اروپا و آمریکا در این زمینه، محتوای مذاکرات وزیر خارجه کویت با مقامات کشورمان و دیدگاه‌هایی در مورد نزدیکی آمریکا و روسیه پاسخ گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی از این گفت‌وگو اظهار کرد: به نظر می‌رسد ترامپ امکان ادامه انجام چنین تصمیماتی (ممنوعیت ورود اتباع چند کشور) را در درازمدت نخواهد داشت و شرایط قابل تغییر است. 

**سیاسیون از عرصه هنر خارج شوند
حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در گفت‌وگویی با روزنامه جام‌جم گفت: متاسفانه کل فرهنگ و هنر بویژه هنر و رشته‌های مختلف هنری گرفتارِ سیاست هستند و زمین بازی اهالی سیاست شدند. از روز اول هم خود بنده و هم وزرای مختلف همه داریم تلاش می‌کنیم سیاسیون از عرصه هنر خارج شوند، اما عملا این اتفاق نمی‌افتد. البته یک بخشی از آن طبیعی است و فکر می‌کنم تا اندازه‌ای و نه در این حد در کشورهای دیگر هم همین طور باشد. 

دلیل آن هم جاذبه‌های فرهنگ و هنر است. هرجا که جاذبه است و هرجایی که مردم هستند و نخبگان مرجع وجود دارند، اهالی سیاست هم یک سُکسُکی می‌کنند دیگر! (می‌خندد) سینما هم جای پرجاذبه‌ای است و اهالی فرهنگ و هنر از جهتی مرجع تلقی می‌شوند و موردعلاقه مردم هستند و آنجایی که مردم هستند، سیاسیون هم سری به آنجا می‌زنند. چاره‌ای نیست، اما امیدوارم دعواها و جناح بندی‌های سیاسی وارد سینما نشود که متاسفانه می‌شود.

**سفید‌پوش‌های مهربان در قاب سیما
درباره پزشکان، وکلا، معلمان و برخی دیگر از مشاغل سریال‌هایی ساخته شده اما سریالی نداشته‌ایم که به صورت متمرکز به زندگی و حرفه پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها بپردازد. مرکز امور نمایشی سیما، با همین هدف سریالی 52 قسمتی را در دست تولید دارد که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساخته می‌شود و فعلا «پرستاران» نام دارد. این سریال به تهیه‌کنندگی داوود هاشمی، نویسندگی علیرضا افخمی و کارگردانی شهرام شاه‌حسینی قرار است بزودی پس از سریال «پایان نمایش» از شبکه یک به نمایش درآید.

در محوطه بیمارستان نورافشار پارکینگی متروکه‌ وجود داشت که حالا یک اورژانس تمام و کمال است. وزارت بهداشت و درمان به منظور ساخت سریال «پرستاران» این پارکینگ را درست مانند یک اورژانس واقعی تجهیز کرده است و بخش اعظمی از سریال در همین مکان تصویربرداری می‌شود.

**دستاوردهای انقلاب در عرصه اقتصاد
امسال سی و هشتمین سال انقلاب اسلامی است. با وجود مشکلات زیادی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد در طول این سال‌ها دستاوردهای قابل توجهی برای ایران اسلامی رقم خورده است. با نگاهی اجمالی به کارنامه انقلاب اسلامی و حکومت طاغوت می‌توان دریافت که استقلال و خودکفایی در بیشتر بخش‌های اقتصادی کشور نهادینه شده و اکنون ایران برای سرنوشت خود تصمیم‌گیری می‌کند. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ناسازگاری غربی‌ها باعث شد درآمد کشور تا حد زیادی روند کاهشی را طی کند. در سال‌های قبل از انقلاب روزانه شش‌میلیون بشکه نفت به شرکت‌های خارجی فروخته می‌شد که اکنون به دو میلیون بشکه کاهش یافته است، اما تعبیر دکتر علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دراین باره جالب است. وی می‌گوید که این اتفاق برای ایران خوشایند بود و باعث ماندگاری ذخایر خدادادی کشور شد و اگر استخراج بیشتری صورت گیرد و نصیب کشورها و شرکت‌های خارجی شود، ایران در آینده متضرر خواهد شد. 

در بعد مادی، برخورداری از منابع طبیعی فراوان و استثنایی مانند نفت و گاز و انواع مواد معدنی، فرصت‌های کشاورزی، فرصت‌های مختلف برای رشد و توسعه صنعتی، دسترسی به انواع راه‌های هوایی، زمینی و دریایی و امکان تبدیل شدن به مرکز مبادلات تجاری و غیر تجاری منطقه، ظرفیت‌های متنوع و متعدد برای توسعه گردشگری و مهم‌تر از همه، بهره‌مندی از وجود دانشمندان و نخبگان متعهد و متخصص و جوانان مؤمن، خلاق، باانگیزه و مستعد که بارها توانایی‌های خود را برای فتح قله‌های علمی دنیا و در دست گرفتن پرچم عزت و افتخار و تولید علم و دانش اثبات کرده‌اند، تنها بخش اندکی از فرصت‌هایی است که در اختیار مردم ایران اسلامی قرار گرفته است.

**با سریال تلویزیونی به جامعه معرفی شدم
شهره سلطانی بازیگر سریال «پنجری»گفت‌وگویی با روزنامه جام جم گفت: مدیون تلویزیون هستم، زیرا باعث رشد من شده است. 18 سالم بود که در مجموعه روزی روزگاری بازی کردم و به یاد دارم در خیابان همه من را با انگشت نشان می‌دادند که این همان بازیگر نقش معصومه است. به همین دلیل تلویزیون در معرفی‌ام به مخاطبان خیلی تاثیرگذار بوده و من هم سعی کرده‌ام همیشه مطالعه کنم تا نقشم را تک‌بعدی بازی نکنم.

مدیون تلویزیون هستم، اما از این رسانه انتظار داشتم که من را رها نکند. من دو سال بازی نکردم، به خاطر این که نقش‌های خوبی پیشنهاد نمی‌شد و اصولا تا وقتی که نقش چنگی به دلم نزند، بازی نخواهم کرد. 

**ایران، دیدنی و امن و ایرانیان خونگرمند
گردشگری یکی از ظرفیت‌های بزرگ ایران برای توسعه و پیشرفت و درآمدزایی است، اما بهره بردن از این ظرفیت در گرو معرفی درست و کامل جاذبه‌های سرزمین‌مان به مردم سراسر دنیاست و راهنمایان گردشگری بهترین سفیران انتقال این اطلاعات به اقصی نقاط دنیا هستند.

گرچه بخشی از تاریخ و تمدن چند هزارساله ایران و آثار به جا مانده از این تمدن بزرگ، برای برخی از مردم دنیا شناخته شده است، اما هنوز بسیاری از مردم جهان اطلاع چندانی از این تمدن و هزاران آثار تاریخی بی بدیل،هنر ، فرهنگ و آیین اصیل مردمانش ندارند و حتی گاه شناخت و برداشت‌هایی نادرست از این سرزمین دارند. یکی از این برداشت‌های غلط، تصور ناامن بودن ایران است که حکومت‌های غربی با ایجاد ایران هراسی به آن دامن می‌زنند.

** سایه سنگین بانکی‌ها در معاملات بورس
بازگشت نمادهای بانکی به جریان معاملات بازار سهام، موجی از نگرانی در میان سهامداران بازار را رقم زد، به طوری که با تعمیق رکود در لایه‌های اقتصاد کشور به دلیل سیاست‌های ناصحیح در مواجهه با بنگاه‌های اقتصادی (مالیات، بروکراسی‌ اداری، موانع کسب و کار و بخشنامه‌های پی‌درپی)، وضعیت قرمز در تالار شیشه‌ای نمایان شده است.

با بررسی آمارهای بانک مرکزی ـ که روزهای گذشته منتشر شده ـ شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12 ماه منتهی به دی‌ماه 1395، نسبت به 12 ماه منتهی به دی‌ماه 1394 به میزان 4 درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده تداوم سیر رکودی در بخش مولد اقتصادی است. این موضوع به عنوان یکی از معیارها، تأثیر خود را روی تورم خواهد گذاشت و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، تورم در سطح فعلی باقی نخواهد ماند و در ماه‌های آینده روند افزایشی به خود می‌گیرد.

**با فرزند معتاد چه کنیم
مثل یک کشتی که در دریای توفانی گرفتار شده،‌ مدام بالا و پایین می‌رود و بادبانش شکسته و سکنه‌اش از بیم غرق شدن، دست به هر خس و خاشاکی می‌اندازد؛ خانواده‌ای که فرزندشان درگیر اعتیاد شده هم برای حل این مشکل به هر راهی متوسل می‌شود. برای این که از این روزهای سیاه بگذرند و پلی بزنند به روزهای خوش گذشته. 

همان گذشته‌ای که حالا انگار هزار سال پیش بوده، بس که غبار فراموشی رویش نشسته. موضوعی که وقتی آن را با دکتر هومان نارنجی‌ها، متخصص حوزه اعتیاد و عضو مرکز تحقیقات سوءمصرف مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در میان می‌گذاریم، می‌گوید: یکی از مسائل خیلی مهمی که در مواجهه خانواده‌ها با فرزند یا فرزندان معتادشان مطرح می‌شود بحث آگاهی آنهاست. درحقیقت خانواده‌ها چون آگاه نیستند که باید با فرد معتاد چطور برخورد کنند، رویکردهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند که هر کدام هم تبعاتی به دنبال دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: