کد خبر: ۹۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - 31 January 2017
یکسال قطع روابط ایران و عربستان تنها این کشور را درگیر نکرد بلکه این موضوع تمامی کشورهای خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار داد از این رو شورای همکاری خلیج‌فارس تصمیم‌گرفت تا راه‌حلی برای این بحران پیدا کند به همین‌خاطر کویت را به عنوان میانجی معرفی کردند.
 روزنامه مردم سالاری در صفحه سیاسی نوشت: یکسال قطع روابط ایران و عربستان تنها این کشور را درگیر نکرد بلکه این موضوع تمامی کشورهای خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار داد از این رو شورای همکاری خلیج‌فارس تصمیم‌گرفت تا راه‌حلی برای این بحران پیدا کند به همین‌خاطر کویت را به عنوان میانجی معرفی کردند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: معاون وزیر امور خارجه کویت گفت: ایران از متن پیام امیر کویت به جمهوری اسلامی‌استقبال کرده است. خبر‌گزاری رسمی‌کویت اعلام کرد، خالد جارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت، در حاشیه مراسم روز ملی در سفارت استرالیا در کویت به خبرنگاران گفت: پیام امیر شیخ صباح آل‌احمد آل‌جابر آل‌صباح به حسن روحانی رئیس جمهور ایران به درستی منتقل و درک شد. طرف ایرانی از متن این پیام استقبال و آمادگی خود را برای پاسخگویی مثبت به این پیام اعلام کرد.

جارالله همچنین ابراز امیدواری کرد که گام‌های بعدی یک پیشرفت و دستاورد در روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) خواهد بود. وی ادامه داد: پیام امیر کویت بر اصول گفت‌وگو میان دوطرف متمرکز بوده است. شیخ صباح خالد آل‌محمد آل‌صباح وزیر امور خارجه کویت، هفته گذشته در سفری به تهران پیامی‌از امیر کویت به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس به ایران را منتقل کرد. وزیر امور خارجه کویت چهارشنبه هفته گذشته در سفری یک روزه با هدف انتقال پیامی‌از شورای همکاری خلیج فارس وارد تهران شد. خبر این پیام را دی ماه سال جاری معاون وزیر امور خارجه کویت اعلام کرده بود. 

خالد جارالله، ضمن اعلام این خبر گفته بود تماس‌ها با برادران ایرانی برای تعیین یک تاریخ مناسب برای تحویل پیام کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به تهران در حال انجام است. معاون وزیر امور خارجه کویت در جمع خبرنگاران گفته بود که کشورش به نیابت از شورای همکاری خلیج فارس مذاکرات با طرف ایرانی را آغاز کرده اما هنوز زمان مشخصی برای انجام ملاقات‌های دو‌جانبه تعیین نشده است و تنها پیام‌هایی میان 2 کشور با هدف انتقال دیدگاه‌های شورای همکاری به تهران رد و بدل می‌شود.

پیش از این، امیر کویت روز هفدهم آذر در سی و هفتمین نشست نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در منامه خواستار گفت‌وگوهای سازنده با ایران بر‌اساس احترام متقابل و دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر با هدف تقویت ثبات منطقه‌ای شده بود. سفر وزیر امور خارجه کویت به تهران که در راستای میانجیگری کویت میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس و به طور اخص روابط تهران- ریاض تفسیر شد با دیدارهایی میان شیخ صباح الخالد الصباح و رییس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان به پایان رسید. شیخ صباح الخالد الصباح در نخستین دیدار خود با حضور در وزارت امور خارجه با محمد جواد ظریف دیدار کرد.

در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر به عمل آمد. وزیر امور خارجه کویت سپس با حسن روحانی دیدار کرد تا پیام امیر کویت را به رییس جمهور کشورمان تسلیم کند. شیخ صباح الخالد الصباح معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه کویت در این دیدار گفت: امیر، دولت و مردم کویت همواره احترام فراوانی برای دولت و ملت جمهوری اسلامی‌ایران و نقش تأثیرگذار این کشور در منطقه، قایل هستند. 

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ثبات و امنیت منطقه حساس خاورمیانه تنها در سایه گفت‌وگو، دوستی و همکاری میان کشورهای منطقه بویژه همسایگان برقرار می‌شود، خاطر نشان کرد: تردیدی وجود ندارد که پیشرفت و توسعه کشورها و ملت‌های منطقه به نفع ثبات و امنیت همگان خواهد بود. رییس‌ جمهوری با اشاره به اهتمام و تلاش‌های جمهوری اسلامی‌ایران در کمک به ملت‌ها و دولت‌های منطقه در مبارزه با تروریسم، گفت: تروریسم خطری بزرگ برای منطقه است و تنها در سایه وحدت، انسجام و مساعدت یکدیگر می‌توانیم در برابر آن ایستادگی کنیم. دکتر روحانی تأکید کرد: قدرت و توان جمهوری اسلامی‌ایران همواره برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه و حمایت از همسایگان بوده است. دکتر روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی‌ایران از هر اقدامی‌که در راستای توسعه ثبات و امنیت در منطقه باشد، حمایت کرده و به آن کمک می‌کند.

لازم به ذکر است رییس جمهور کشورمان در آخرین نشست مطبوعاتی خود نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد میانجیگری کویت و عراق میان ایران و عربستان سعودی گفت: از زمان قطع یک‌جانبه روابط از جانب عربستان، تاکنون کشورهای مختلفی برای میانجیگری بین ایران و عربستان وارد صحنه شده‌اند.

*منبع: روزنامه مردم سالاری، 1395.11.12 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: