کد خبر: ۹۲۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 30 January 2017
«مرمتگران خارجی میراث دار بناهای ایرانی»، «وصله ناجور بی انظباطی های مالی» و «حکم قلم زنی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره دوشنبه 11 بهمن است.
«مرمتگران خارجی میراث دار بناهای ایرانی»، «وصله ناجور بی انظباطی های مالی» و «حکم قلم زنی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره دوشنبه 11 بهمن است.

** مرمتگران خارجی میراث دار بناهای ایرانی
مرمت و احیاء بناهای تاریخی از جمله رشته هایی است که در زیر شاخه های رشته هنر جای دارد و کسانی را که به این رشته علاقه دارند در خود جای می دهد. مرمت کاری از آنجایی که از اسمش بر می‌آید به معنای ترمیم کردن آثار و بناهای آسیب دیده تاریخی است. مرمت کاران را می‌توان مهندسان معماری جدید دانست که معماری گذشتگان را به آیندگان نشان می‌دهند. این مرمت کاران می‌توانند به احیاء بناهای تاریخی که در حال تخریب هستند کمک شایانی کنند.در ایران این رشته در دانشگاه هایی چون ارومیه، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان، دزفول، اصفهان، شیراز، قزوین، سبزوار هر سال از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرند، هرچند آماری رسمی از دانشجویان مرمت واحیاء بناهای تاریخی در دست نیست اما بر اساس آنچه در دفترچه انتخاب رشته گروه هنر در سال 94 آمده است حدود 1430 نفر در این رشته پذیرش شده که حدود650 نفر در دانشگاه پیام نور، 440 نفر در غیرانتفاعی و حدود 325 نفر در دانشگاهای دولتی دانشجو وارد این رشته شده اند. همچنین در سال 95 این تعداد به 1377 نفر رسیده است که در این سال 650 نفر در پیام نور، 360 نفر در غیرانتفاعی و367 نفر در دانشگاه دولتی مشغول به تحصیلند. دانشجویانی که نیازمند بازار کارهستند تا بتوانند با حضور در محیط کار مهارت خود را محک بزنند.حالا با وجود تعداد قابل توجه دانشجو و فارغ التحصیلان این رشته خبرهایی به گوش می‌رسد که قرار است از متخصصان خارجی در مرمت بناهای تاریخی استفاده شود. البته این اولین بار نیست که از ژاپنی ها یا متخصصان دیگر کشور‌ها برای بازسازی و مرمت بناهای تخت جمشید استفاده می‌شود. پیش از این نیز از ژاپنی‌ها برای بازسازی شهر تاریخی بم پس از زلزله سال 2003 در جنوب ایران استفاده کردند و 1.3 میلیون دلار برای کمک به مرمت و حفظ بقایای ارگ بم اختصاص دادند.

**وصله ناجور بی انظباطی های مالی
حال نظام پولی و مالی اقتصاد ایران وضعیت مساعدی ندارد؛ البته سال‌هاست ماسک اکسیژن به دهان دارد و منتظر یک معجزه چشم به راه نشسته است. زمانی وضعیت بانکی در ایران وخیم‌تر شد که دولت نهم بر سر کار آمد؛ در کنار این موضوع شاخص‌های کلانی هم وضعیت نامساعدی را به رخ کشیدند و باعث شدند که روز به روز این اوضاع بدتر شود. دولت دهم، بار دیگر تیشه بر ریشه نحیف اقتصاد ایران زد و تا به امروز که اواخر دولت یازدهم را سپری می‌کنیم، وضعیت نظام بانکی به حال مساعد خود بازنگشته است.هم اکنون اکثر بانک‌های کشور چه خصوصی و چه دولتی، وضعیت مناسبی ندارند؛ همانطور که هفته گذشته در بورس تهران نماد بانک ملت بعد از کش و قوس‌های فراوان بازگشایی شد و با افت حدود 40 درصدی قیمت، باعث بی اعتمادی مردم به بورس و نظام بانکداری شد. بنابراین لازم است دولت تدبیر و امید در این راستا نیز اقدامات لازم را انجام دهد.اگر بخواهیم از انضباط مالی صحبت کنیم لازم است بدانیم انضباط مالی عبارت است از رعایت قوانین و مقررات در مصرف بیت‌المال که باتوجه به حجم گردش مالی در سطح بودجه کل کشور تعیین می‌شود. درواقع سیاست پولی برمبنای رابطه بین نرخ بهره در اقتصاد کشور یعنی قیمتی که براساس آن می‌توان پول قرض گرفت و کل عرضه پول تعریف می‌شود.زیرساخت‌هایی که از تحقق فساد مالی و اقتصادی جلوگیری می‌کند، وجود انضباط مالی، فرهنگ حساب‌دهی و پذیرش حق حساب‌های دولت و مردم است. در حقیقت انضباط مالی در بودجه در تعریفی روشن و علمی، برآورد دقیق و توام با احتیاط منابع دولت و کنترل هزینه‌های دولت است. سال‌هاست به دلایل مختلف قانون جامعی درباره بودجه‌ریزی در کشور نداریم و قوانین قبلی ضعف‌های اساسی به لحاظ تغییر و تحول شرایط دارند که نمی‌تواند کاربرد داشته باشد. ازسویی به دلیل نقص تعاریف قانونی، بخشی از منابع عمومی مانند منابع تامین اجتماعی، شهرداری‌ها، نهادها و بنیادها و برخی شرکت‌های دولتی از بودجه خارج شده است.

**حکم قلم زنی
مرزهای حاشیه امنیت برای خبرنگاران در ایران نامشخص است. مسئولی سخنی می گوید و فردا روز آن را تکذیب می‌کند، در این میان خبرنگار چوب آن را می خورد. چوبی از جنس شلاق! خبرنگار و روزنامه نگار که عده ای آن را از مشاغل سخت می دانند امروزه با ترس دست به قلم می‌شود، ترس از اینکه مبادا به مذاق جناحی، گروهی، حذبی و .... خوش نیاید و قلمش را از او بگیرند.حق خبرنگار شلاق خوردن نیست حدود یک ماه از خبر اجرایی شدن حکم شلاق برای خبرنگاری در نجف آباد می گذرد، «حسین موحدی» نام این خبرنگار است، او گفته بود که به دلیل اینکه تعداد موتورسیلکت ها را اشتباه درج کرده بود، 40 ضربه شلاق خورد. جبار کوچکی نژاد، رئیس فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و پایگاه خبری مجلس شورای اسلامی در ارتباط با حکم شلاق خبرنگار نجف آبادی گفته بود: «عرصه خبرنگاری کاری بسیار ظریف، حساس و سخت است.»نماینده رشت با اشاره به اینکه هر مطلبی که توسط خبرنگاران نوشته می‌شود، می‌تواند له یا علیه فردی قلمداد شود، گفته بود: «ممکن است هر مطلبی که توسط روزنامه‌نگار یا خبرنگار نوشته می‌شود مورد شکایت عده‌ای قرار گیرد بنابر این یعنی هر روز خبرنگاران باید پاسخگو باشند و این موضوع چندان امر معقول و پسندیده‌ای نیست.»کوچکی نژاد گفته بود: «باید خبرنگاران در انعکاس و انتشار مطالب از آزادی عمل برخوردار باشند. البته این موضوع در خصوص خبرنگارانی که با قصد انتقام‌گیری یا مقاصد خاصی اقدام به انتشار خبر می‌کنند متفاوت است.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: