کد خبر: ۹۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 29 January 2017
«رؤیای بر باد رفته سعودی در سرزمین «سبا»»، «استمداد ٢ هزار نفر از رئیس‌جمهور»، «اختلاف دو وزیر»، «نظام چگونه به «تشخیص مصلحت» رسید»‌ و «از شهرزیبا تا خانه بخت» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره یکشنبه 10 بهمن است.
 «رؤیای بر باد رفته سعودی در سرزمین «سبا»»، «استمداد ٢ هزار نفر از رئیس‌جمهور»، «اختلاف دو وزیر»، «نظام چگونه به «تشخیص مصلحت» رسید»‌ و «از شهرزیبا تا خانه بخت» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره یکشنبه 10 بهمن است.

** رؤیای بر باد رفته سعودی در سرزمین «سبا»
محمد علی عسگری در این گزارش می نویسد: این سومین‌ بار است که در یک قرن کشور یمن درگیر جنگی تحمیلی و ناخواسته شده است. با پیروزی بهار عرب در یمن که موفق به برکناری علی عبدالله صالح بعد از چهار دهه از قدرت شد، مردم محروم این کشور خواب دموکراسی و حاکمیت قانون را می‌دیدند؛ اما ناگهان از کابوسی خوف‌ناک سر در آوردند. جنگ یمن از یک درگیری ساده داخلی شروع شد. گروهی به دلیل اختلافاتی با دولت مرکزی در افتادند. این اختلافات را می‌شد در چارچوب‌های قانونی و با کدخدامنشی‌های داخلی حل‌وفصل کرد؛ اما با دخالت طرف‌های خارجی پیچیده‌تر شد. عربستان مدعی شد امنیت کشورش به خطر افتاده و صدای پای رقیبش ایران را پشت مرزهایش می‌شنود. بعد بلافاصله بدون داشتن مجوزی از سوی سازمان ملل یا هر نهاد بین‌المللی دیگری، ائتلافی خودخواسته و عربی تشکیل داد و موشک‌ها و بمب‌هایش را بر سر یمن آوار کرد. مثل همیشه دولت‌های غربی سکوت کردند؛ سازمان ملل آه کشید و به تماشا نشست و یک فاجعه جدید در خاورمیانه دهان گشود. اکنون بیش از ٢٠ ماه از این فاجعه می‌گذرد، بی‌اینکه هیچ‌یک از طرف‌های درگیر در یمن از مواضع خود کوتاه آمده یا قصد پایان‌دادن به این فاجعه را داشته باشند.

** استمداد ٢ هزار نفر از رئیس‌جمهور
در این گزارش می خوانیم: کش‌وقوس‌های بین منطقه آزاد اروند و گمرک درنهایت منجر به نگارش نامه‌ای به بالاترین مقام اجرائی کشور شد. این نامه که به‌تازگی برای حسن روحانی ارسال شده، حاوی گلایه‌ای شفاف از گمرک جمهوری اسلامی ایران است که مسعود کرباسیان بر مسند آن تکیه زده. نسخه ای از این نامه به «شرق» هم رسیده است. نامه اخیر که به امضای دو هزار نفر از مسئولان، تجار و کسبه منطقه آزاد اروند رسیده، از کارشکنی شش‌ماهه گمرک خبر می‌دهد که به بهانه‌های واهی از نصب گیت طفره می‌رود و آن‌گونه که در این نامه قید شده، گمرک هم پاسخ‌گو نیست.

** اختلاف دو وزیر 
روزنامه شرق در این گزارش می نویسد:«صنایع برق کشور درحال‌حاضر و در شرایط کنونی اقتصاد کشور، در نگاه وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران که متولی و عامل توزیع گاز در کشور است، صرفا در ردیف خریداران خارجی گاز طبیعی قرار دارد و به صنعت برق به‌ عنوان خریدارانی که باید با سایر واردکنندگان گاز از کشور رقابت کنند، نگاه می‌شود؛ درحالی‌که نسبت به دیگر صنایع مثل سیمان، فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم این نگاه وجود ندارد». این نوشته از آنِ بهرام نظام‌الملکی، معاون پشتیبانی صنعتی مرکز توسعه صادرات صنایع برق است که در سایت رسمی وزارت نیرو بازتاب یافته است. در واقع درگیری و اختلاف قدیمی دو وزارت نفت و نیرو بر سر قیمت گاز برق صادراتی دوباره باد خورده و این بار وزارت نیرو وارد گود شده است.

** نظام چگونه به «تشخیص مصلحت» رسید
در این گزارش آمده است: اسفند پیش‌رو، درحالی ششمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان می‌رسد که این نهاد حاکمیتی انتظار رئیس جدید خود را می‌کشد. اگرچه هنوز مشخص نیست او کیست و چه زمانی از سوی مقام معظم رهبری منصوب می‌شود؛ اما این احتمال وجود دارد که زمان انتصاب رئیس و اعضای جدید یکی شود. پیش‌بینی می‌شود مجمع تشخیص مصلحت نظام تا اسفند و به‌جز جلسات کارشناسی و کمیسیون‌ها، جلسات دوهفته یک‌بار شنبه‌ها که دستور کارش تصویب قوانین و سیاست‌های کلی با حضور اعضای حقیقی و حقوقی بود، دچار تعلیق و تعویق شود؛ اتفاقی که برای نخستین‌بار از زمان تولدش، رخ می‌دهد.

** از شهرزیبا تا خانه بخت
شهرزاد همتی در این گزارش آورد: کارت عروسی‌شان از کارت‌های فانتزی این روزهاست؛ داماد زانو زده و وقتی نخ کنار کارت را می‌کشی، دسته‌گل عروس به سمت داماد پرت می‌شود؛ رنگی و شاد، بی‌خیال همه اتفاقاتی که مریم ١٧ ساله در تمام روزهای زندگی‌اش تجربه کرده. تا عروسی‌شان چهار روز بیشتر باقی نمانده، اما دلشان خوش نیست و با اضطراب اینکه هنوز پول پیش خانه‌شان جور نشده، با اضطراب اینکه جهیزیه‌اش در خانه مادر شوهر مانده و هنوز شوق بازکردنش را تجربه نکرده، با ترس اینکه هیچ پولی برایشان نمانده و خیلی چیزهای دیگر روزها را شب می‌کنند... .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: