کد خبر: ۹۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 29 January 2017
«تولید معیشتی؛ اقتصاد مقاومتی»، «مرغ همسایه غاز است»، «ازدواج سالمندان برای عبور از افسردگی»، «ایرانی اما نامرئی»، «ترامپ کابوس جهان» و «هشدارهای قلب را جدی بگیریم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره یکشنبه 10 بهمن است.
«تولید معیشتی؛ اقتصاد مقاومتی»، «مرغ همسایه غاز است»، «ازدواج سالمندان برای عبور از افسردگی»، «ایرانی اما نامرئی»، «ترامپ کابوس جهان» و «هشدارهای قلب را جدی بگیریم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره یکشنبه 10 بهمن است.

**تولید معیشتی؛ اقتصاد مقاومتی
بخش کشاورزی یکی از قابل اعتمادترین صنایع در کشورمان است و می‌توان با اتکاء به توانمندی‌های موجود در این زمینه موفقیت‌های مناسبی را تجربه کرد همانگونه که در دوران رکود اقتصادی و همچنین زمانی که صنایع مختلف دیگر با چالش تقاضا مواجه بودند این بخش به رشد و حیات اقتصادی خود ادامه داد و بیشترین تاثیر را در رشد اقتصادی کشور گذاشت.

شاهد مثال این اهمیت سخنان ریاست جمهوری در جشن خودکفایی گندم است که گفت: اگر بخش کشاورزی به کمک اقتصاد کشورمان نیامده بود احتمالاً رشد اقتصادی منفی را تجربه می‌کردیم. در این بین یکی از نیاز‌های اصلی برای توسعه کشاورزی، در بخش تغذیه و دور نگهداشتن گیاه از آفات مختلف است. خودکفایی و دستیابی به دانش تولید انواع و اقسام کود و سموم مختلف در بخش کشاورزی می‌تواند امتیازی قابل قبول برای کشاورزی ایران در دوره اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

**مرغ همسایه غاز است
دولت در حالی برای رفع رکود شدید در بازار لوازم خانگی در 2 سال اخیر، سیاست‌هایی چون طرح کارت اعتباری خرید کالا را ارائه کرد که اکنون با کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی از ترکیه، سیاست معکوسی در پیش گرفته که به نفع تولید داخل نیست. براساس تصمیم اخیر وزارت صنعت، تعرفه واردات 23 کالای ساخت کشور ترکیه (عمدتا لوازم خانگی) بین 10 تا 25 درصد کاهش یافته است.

در این زمینه بسیاری از فعالان اقتصادی و صنفی معتقدند در صورت اجرایی شدن این مصوبه در بازار شب عید امسال، یکباره شاهد حضور گسترده محصولات ترکیه در کشور خواهیم بود تا جایی که احتمالا سال آینده بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی تعطیل یا نیمه‌تعطیل خواهند شد.

**ازدواج سالمندان برای عبور از افسردگی
وقتی خبر ازدواج یک دختر و پسر جوان را می‌شنویم، ناخودآگاه تصویر آینده آن دو در کنار هم جلوی چشمانمان نقش می‌بندد. آنها قرار است زن شوهر بشوند، فرزند به دنیا بیاورند، در تربیتش بکوشند، امور مادی و معنوی زندگی را مدیریت کنند، مسکن تهیه کنند و زندگی را به شکل طبیعی آن پیش ببرند. دلایل و انگیزه‌های فراوانی برای ازدواج هر جوانی وجود دارد و از این رو هر جوانی در زمان مناسب باید به طورجدی به ازدواج فکر کند، اما اینها همه انگیزه‌های جوانان برای ازدواج است. سوالی که برای بسیاری پیش می‌آید، این است که سالمندان چه انگیزه‌ای برای ازدواج دارند؟!

به گفته خانم سرور بدیعیان، کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی و دارنده نظام روان‌شناسی، اصلی‌ترین انگیزه سالمندان برای ازدواج، درآمدن از حصار تنهایی و پیداکردن همدمی همسن و سال است که آنها را درک کند. فرد سالمند در شرایطی است که به نسبت گذشته کمتر با مردم ارتباط دارد و به همین دلیل، تنهایی فشار بیشتری بر او وارد می‌کند. 

**ایرانی اما نامرئی 
مانتوی سفیدش را می‌پوشد، جلوی آیینه می‌ایستد، می‌گوید دوست دارد درس بخواند تا دکتر شود بعد ازدواج کند و عروس شود، اما مادرش بغض می‌کند و می‌گوید «بگذار شناسنامه بگیریم، همه چیز درست می‌شود». تمام آرزوهای این خانواده در گرفتن شناسنامه خلاصه می‌شود. مادری که می‌گوید خانواده 11 نفره‌شان با این‌که ایرانی هستند اما شناسنامه ندارند، می‌گوید مرگش را آرزو می‌کند، چون دیگر نمی‌تواند شاهد درد و رنج کودکان باشد؛ بچه‌هایی که هر روز از آرزوهایشان فاصله می‌گیرند‌، نمی‌توانند درس بخوانند، ازدواج کنند یا برای دیدار اقوامشان و جست‌وجوی شغل روانه شهرهای دیگر کشور شوند.

جنس مشکلات مردم در مناطق محروم از نوع دیگری است، آنها آنقدر کم توقعند که از بزرگواری‌شان شرمنده می‌شوید با آن‌که تمام هزینه‌های زندگی‌شان از راه یارانه تامین می‌شود و برای تامین آب شرب مناسب نیز با مشکل رو‌به‌رو هستند، اما مهمان‌نوازی را فراموش نکرده‌اند و هر آنچه را که دارند پیشکش مهمان می‌کنند.

**ترامپ کابوس جهان
تصمیمات ترامپ و جهان در خلسه اظهارات و اقدامات ترامپ در همین چند روزی که از ورود او به کاخ سفید می‌گذرد، حکایت از این دارد که مناطق مختلف جهان حداقل طی چهار سال آینده باید شاهد سیاست‌های جنجالی او باشد. پیمان‌های تجاری آمریکا با کشورهای مهم شرق آسیا در همین مدت زمان کوتاه از سوی ترامپ لغو شده، اروپایی‌ها در مورد رویکرد رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده در قبال ناتو و دیگر مسائل این قاره با تردید و سردرگمی مواجه شده‌اند، کشورهای همسایه آمریکا همچون مکزیک با مواضعی همچون ساخت دیوار حائل روبه‌رو شده‌اند و منطقه غرب آسیا به احتمال زیاد شاهد دخالت‌های بیشتر آمریکا در آینده نزدیک خواهد بود.

کشورهای غرب آسیا نیز مانند سایر نقاط جهان با تردید و نگرانی منتظر اعلام مواضع روشن ترامپ، رئیس‌جمهور هستند. او در دوران رقابت‌های انتخاباتی حرف‌هایی را زده و مواضعی گاه متناقض را اتخاذ کرده است که نمی‌توان به صورت قاطع گفت همان‌ها را پی خواهد گرفت. مانند تصمیم او برای جلوگیری از ورود شهروندان عادی هفت کشور به آمریکا در ظرف 30 روز آینده که ایران و سوریه نیز جزو آنها هستند، اما عربستان سعودی، افغانستان یا مصر که رهبران داعش و القاعده از این کشورها برآمدند، جزو این کشورها نیستند.

**هشدارهای قلب را جدی بگیریم
حمله ناگهانی قلبی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی و عروقی در جوامع امروزی است که در پاره‌ای از موارد موجب مرگ می‌شود. این حمله‌ها آنقدر ناگهانی رخ می‌دهد که گاهی حتی فرد فرصت رساندن خود به جایی ایمن را ندارد و از پا می‌افتد.

محمدرضا محمدحسنی، متخصص قلب و عروق، درباره اهمیت پیشگیری از بروز حمله‌های ناگهانی قلبی به جام‌جم می‌گوید: حمله‌های قلبی که منجر به ایست موقت قلبی می‌شود، در بیشتر موارد قابل پیشگیری است. انجام آزمایش‌های دوره‌ای یک امتیاز است و کسی نباید با افتخار بگوید که سال‌هاست برای معاینات دوره‌ای به پزشک مراجعه نکرده است. کنترل قند خون، فشار خون و چربی خون باید حداقل سالی یک‌بار انجام و در جایی ثبت شود. کنترل وزن متعادل، تغذیه سالم و انجام ورزش‌های منظم هم لازم است مدنظر باشد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: