کد خبر: ۹۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 25 January 2017
پنجشنبه این هفته و از ساعت 8صبح مراسم تشییع پیکر شهدای آتش ‌نشان و جانباختگان حادثه پلاسکو در دانشگاه تهران برگزار می ‌شود. این خبر را مجتبی عبداللهی رییس ستاد تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان روز گذشته در نشست خبری مراسم تشییع اعلام کرد.
 روزنامه همشهری در شماره چهارشنبه 6 بهمن در تیتر یک، نوشت: پنجشنبه این هفته و از ساعت 8صبح مراسم تشییع پیکر شهدای آتش ‌نشان و جانباختگان حادثه پلاسکو در دانشگاه تهران برگزار می ‌شود. این خبر را مجتبی عبداللهی رییس ستاد تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان روز گذشته در نشست خبری مراسم تشییع اعلام کرد.

این روزنامه با انتشار عنوان بودجه سال 95 آتش نشانی بیش از 4 برابر بودجه سال 91، آورد: اعتبارات مصوب سازمان آتش ‌نشانی تهران در سال‌های 86 تا 94 برابر با هزار و 719 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که عملکرد شهرداری در ارتباط با بودجه سازمان آتش ‌نشانی در همین مدت هزار و 796 میلیارد تومان و 77 میلیارد تومان بیشتر از بودجه مصوب را نشان می ‌دهد. 

ناصر امانی، معاون توسعه و برنامه ‌ریزی شهرداری تهران این خبر را دیروز در صحن علنی شورای شهر اعلام کرد. دیروز سقف بودجه شهرداری تهران هم به تصویب رسید. علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از بودجه 615 میلیارد تومانی سازمانی آتش ‌نشانی برای سال96 خبر داد و گفت: بودجه سازمان آتش ‌نشانی در سال91 کلا 125میلیارد تومان بود و با کمکی که شورای شهر کرد امسال این رقم 535میلیارد تومان در 3ردیف خرید تجهیزات، توسعه ایستگاه‌ ها و حقوق و دستمزد است. برای سال آینده نیز پیشنهاد شهرداری برای بودجه آتش ‌نشانی 615میلیارد تومان است.

روزنامه همشهری با اشاره به عنوان همه قربانیان پلاسکو از شایعه تا واقعیت، نوشت: «چند نفر زیر آوار ساختمان پلاسکو گرفتار شده ‌اند؟» این مهم ‌ترین پرسشی است که این روزها درباره فاجعه پلاسکو مطرح می ‌شود. با اینکه مقامات رسمی بارها از مردم خواسته ‌اند تا به شایعات توجهی نکنند اما این روزها شبکه‌ های اجتماعی به یکی از منابع خبری غیررسمی تبدیل شده‌ اند. کانال‌ های خبری پر است از آمار ضد‌و نقیض. برخی از آنها فاجعه پلاسکو را دستاویزی برای افزایش مخاطب قرار داده‌ اند و برای بالا بردن شمار اعضایشان مدام به حواشی این حادثه دامن می ‌زنند. اما این روزها تازه ‌ترین شایعه درباره شمار افراد گرفتار شده زیر آوار است. در این میان، برخی منابع رسمی نیز به نقل از منابع غیررسمی آماری دور از ذهن از جان‌باختگان این حادثه ارائه می‌کنند. همین دیروز یکی از روزنامه‌ ها در گزارشی به نقل از دژبان کلانتری بهارستان مدعی شد که خانواده 200نفر به این کلانتری مراجعه و مفقود شدن عزیزان ‌شان را اعلام کرده‌اند. اما آیا چنین آماری واقعا صحت دارد؟ «در اینجا فقط 8پرونده درباره افراد ناپدید در حادثه پلاسکو وجود دارد.» این نتیجه‌ همه پرس ‌و ‌جوهایم از اداره آگاهی است؛ یعنی تا‌کنون 8خانواده هستند که خبر از گم‌ شدن عزیزان ‌شان زیر آوار پلاسکو داده ‌اند و تعجب می ‌کنم از اینکه چقدر حقیقت با آنچه برخی از رسانه‌ ها آن‌هم به نقل از منابعی کاملا غیررسمی مثل دژبان کلانتری، اعلام کرده‌ اند، فرق دارد.

این روزنامه با انتخاب عنوان «فروشنده» در میان نامزدان اسکار، می نویسد: فهرست نامزدهای هشتاد و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار عصر روز گذشته اعلام شد و «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی در میان 5 نامزد نهایی بهترین فیلم خارجی‌زبان جای گرفت. به گزارش همشهری، فرهادی که 5 سال پیش با «جدایی» نخستین و تنها مجسمه طلایی اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان آورده بود، برای تکرار این افتخار باید با «تانا» به کارگردانی بنتلی دین و مارتین باتلر از استرالیا، «سرزمین مین» به کارگردانی مارتین ساندولیت از دانمارک، «تونی اردمان» مارن آدی از آلمان و «مردی به نام اووه» ساخته هانس هُلم از سوئد رقابت کند. جدایی سال 2012 نامزد اسکار بهترین فیلمنامه هم بود که موفق به بردن آن نشد.

آوارگان بی پناه در سرمای اروپا؛ عنوان دیگر روزنامه همشهری است؛ در ادامه می خوانیم: زمستان سخت اروپای شرقی آغاز شده و عبور از مدیترانه برای پناهجویان غیرممکن؛ با این حال آنهایی هم که خود را به آن‌سوی آب ‌های مدیترانه رسانده اند، چندان حال و روز خوشی ندارند. آن سوی مدیترانه، دیگر کسی منتظر پناهجویان نیست اما هزاران نفر طی یک سال گذشته همچنان به امید زندگی بهتر قدم به خاک اروپا گذاشته‌ اند؛ هزاران نفری که اکنون در کشورهایی چون یونان و صربستان در سرمای بی‌ سابقه منفی 25درجه یا به حال خود رها شده‌ اند یا در سکونتگاه‌ های موقت در چادر زندگی می ‌کنند. طبق اعلام کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، طی یک سال گذشته بیش از 364هزار نفر از مدیترانه عبور کرده و به اروپا رفته ‌اند. بیشتر این افراد از کشورهای فقیر یا درگیر جنگ در منطقه خاورمیانه و آفریقا هستند و مسیر اصلی ورودی آنها به اروپا از راه جزایر یونان یا سواحل ایتالیاست. مدیترانه در این زمان از سال، امواج سهمگینی دارد که بسیاری از پناهجویان را به کام مرگ می‌ کشاند. 

این روزنامه همچنین در صفحه نخست عنوان های «ایران از حق وتو استفاده نکرد» و «باسوادی 60 درصد از پناهندگان در ایران» را منتشر کرد و در ستون یادداشت عنوان «افزایش حقوق نیازمندان یک تکلیف است» به قلم احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: