کد خبر: ۹۱۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۵ - 14 January 2017
صحنه سیاست، صحنه معجزه نیست. قدرت، مهم ترین عنصر تعیین کننده معادلات عرصه سیاست بوده و امدادهای غیبی در آن نقش ندارند. سازوکار سیاست زمینی بوده و در میدان عمل، قابلیت ها است که میزان قدرت کشور و فرد را تعیین می نماید.
 روزنامه نوآوران در گفت و گو با کارشناسان نوشت: صحنه سیاست، صحنه معجزه نیست. قدرت، مهم ترین عنصر تعیین کننده معادلات عرصه سیاست بوده و امدادهای غیبی در آن نقش ندارند. سازوکار سیاست زمینی بوده و در میدان عمل، قابلیت ها است که میزان قدرت کشور و فرد را تعیین می نماید.

در این گفت و گو آمده است: اگر جز این بود بسیاری از وقایع تلخ و شیرین دیروز، امروز و فردا به گونه ای دیگر رقم می خورد.
در حال حاضر مقایسه شرایط امروز ایران با دیروز نشان از آرامش روانی جامعه ایرانی دارد. تغییر نسبی در موقعیت اقتصادی، سیاسی و بین المللی ایران نیز خود به تنهایی دستاورد بزرگی است. برخی دلواپسان می خواهند تبلیغ کنند که برجام هیچ دستاوردی نداشت اما طبق گزارش نشست کمیسیون مشترک علاوه بر بررسی با ارائه مستندات حقوقی، تمدید قانون ایسا را مغایر با تعهدات امریکا در قالب برجام دانستند و تاکید کردند که تصویب این قانون در کنگره امریکا مشکلی برای تعهدات برجام این کشور ایجاد نمی کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بهروز کمالوند به یکی از رسانه ها گفته است: به زودی 130تن اورانیوم خریداری شده وارد ایران می‌شود آمریکایی‌ها در نشست برجام متعهد شدند از آثار تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران((ISA جلوگیری کنند و در خبری نیز کمال خرازی گفته است: برجام از نظر حقوقی مشکلی ندارد، ترامپ درباره بازبینی در برجام گفته است که برجام تعهدی است بین المللی و نوشته شده که قابل بازنگری نیست. همچنین حسام الدین آشنا اخیراً توئیت زده است: قراردادهای مالی که از دوران برجام تا تاریخ احتمالی برگشت تحریم ها منعقد شود معتبر است و عطف بما سبق نمی شود. این خبرها حاکی از این است که برجام به قوه خود باقی است.

در رابطه با این موضوع با کارشناسان سیاسی به گفت و گو پرداختیم. مسعود گودرزی نماینده مردم ممسی و رستم در مجلس به نوآوران گفت: مسأله برجام یکی از مسائل پر اهمیت کشور است . مسائلی که منجر به یک پیمان می شود، تأثیری بر سایر توافقات پیشین ندارد. در خصوص برجام تاکنون ایران به تعهداتش عمل کرده است و همچنین گروه 5+1 ، به جزء مراودات بانکی ، کارهایش را پیش برده است حتی بعد از انتخاب ترامپ . هر چند که او در دوران انتخابات مسائلی را مطرح کرد اما بعد از انتخابات امریکا او به گونه ای موضع گیری کرد که برجام همچنان ثباتش را حفظ خواهد کرد.

او در ادامه گفت: بعد از این که قانون ایسا تمدید شد تحریم هایی را بر ایران تحمیل کرد اما این قانون متفاوت با قانون برجام است و برجام همچنان به حول و قوه خود باقی است. چنانچه مشکلی پیش بیاید با مذاکره و گفت و گو مسأله را حل خواهیم کرد.

گودرزی در ادامه افزود: تحریم هایی که در برجام برداشته شد، تحریم های ثانوی بودند اما مراودات بانکی جزء تحریم های اولیه برجام است که در حال بررسی و مذاکره است تا حل و فصل شود. بحث پیش گیرانه و زود هنگام توافقنامه برجام ، به ماهیت این توافقنامه آسیب می رساند

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی به نوآوران گفت: برجام یک توافق دو جانبه نیست که بین ایران و امریکا امضا شده باشد بلکه یک توافقنامه بین المللی است که به عنوان یک سند رسمی در دبیرخانه سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و هر یک از کشورهای امضا کننده نمی توانند این توافقنامه را نادیده بگیرند.

او در ادامه گفت: سیاست های امریکا در برابر ایران کاملاً یک سیاست تهاجمی است و امریکا از هر فرصتی که پیش می آید ، بر ملت ایران فشار می آورد. تحریم های که از طرف امریکا علیه ایران وضع شده است ناقض توافقنامه برجام است و امریکا باید در برابر نادیده گرفتن توافقنامه برجام مسوول باشد.

هانی زاده در ادامه افزود: در نشست اخیر وین با حضور معاونین وزیر خارجه و گفت و گوهای هیأت ایرانی با نمایندگان کشورهای 5+1 ، نشان می دهد که روند اجرای شدن برجام به خوبی پیش می رود اما امریکا بنا به دلایل سیاسی سعی می کند که تحریم ها را بر ایران اعمال کند اما این مسأله جای بحث دارد که آیا امریکا بنا به مسائل سیاسی این کارها را انجام می دهد یا هدفش این است که برجام را به صورت یک جانبه لغو کند.

همچنین او گفت: در خصوص رئیس جمهور امریکا باید گفت که سیاست ترامپ هنوز شفاف نیست و گمانه زنی های مختلفی پیرامون سیاست آینده ترامپ در خصوص برجام وجود دارد که باید منتظر ورود ترامپ به کاخ سفید شد که بعد از آن چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. اگر ترامپ برجام را یک طرفه نقض کند قطعاً در برابر افکار عمومی ، جایگاهش را از دست خواهد داد.

مسأله دیگر ، انتخابات آینده ایران است که ممکن است تأثیراتی در روند برجام باقی گذارد. به همین دلیل تا انتخابات آینده و اجرای کامل برجام ، فرصت زیادی است و بحث پیش گیرانه و زود هنگام در خصوص توافقنامه برجام ، یک مقدار به ماهیت این توافقنامه آسیب می رساند. باید خاطر نشان کرد که برجام علاوه بر امضای امریکا ، توسط کشورهای دیگر هم امضا شده است و امضا کنندگان این توافقنامه در برابر آن مسوول هستند و یک توافقنامه بین المللی را نمی توان یک جانبه نقض کرد. 

*منبع: روزنامه نوآوران 1395.10.25
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: