کد خبر: ۹۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۷ دی ۱۳۹۵ - 06 January 2017
« جبهه علیه حزب»، «ننگی بر پیشانی، داغی بر دست»، «افت 497 واحدی شاخص کل بورس» و ««آزمایش» به «ارج» پیوست» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره پنجشنبه 16 دی است.
« جبهه علیه حزب»، «ننگی بر پیشانی، داغی بر دست»، «افت 497 واحدی شاخص کل بورس» و ««آزمایش» به «ارج» پیوست» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره پنجشنبه 16 دی است.

** جبهه علیه حزب
امروزه در نظام‌های دموکراتیک، توسعه سیاسی با شرکت در انتخابات از طریق فعالیت حزبی و رقابت احزاب برای کسب قدرت امکان‌پذیر است. حزب، مهم‌ترین نهاد سیاسی در جوامع دموکراتیک به شمار می‌رود و اهمیت وجود احزاب مقتدر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و با ورود به صحنه‌های سیاسی و تصمیم‌گیری های اساسی نمود پیدا می‌کند. اما ذکر این نکته نیز الزامی است که قدرت احزاب به تعداد زیاد آن نیست بلکه به تاثیرگذاری آنها در ساختار سیاسی باز می‌گردد. بر این اساس می‌توان گفت که در نظام سیاسی ایران احزاب جایگاه تعیین‌کننده‌ای ندارند؛ هر چند که تعداد آن‌ها به 200 یا 300 برسد.به همین خاطر است که معمولا در آستانه انتخابات‌ها، جریان‌ها و فعالان سیاسی به جای این که از طریق احزاب اهداف انتخاباتی خود را پیش برند ترجیح می‌دهند با تشکیل جبهه‌ها و ائتلاف‌های مقطعی با افراد و دیگر جریان‌های همسو به فعالیت سیاسی رو آورند. این امر به جای آن که به تقویت جایگاه احزاب در نظام جمهوری اسلامی کمک کند پایه آن را سست کرده و احزاب در زمان انتخابات نقشی در حد قرار دادن امضا پای لیست‌های انتخاباتی ایفا می‌کنند. برخی افراد نیز موفقیت را در سایه حمله به احزاب جست‌وجو می‌کنند و فعالیت حزبی را به خاطر تلاش برای کسب قدرت تقبیح می‌کنند. باتوجه به اینکه طی سال‌های اخیر هر دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بر وحدت جناحی تاکید ورزیده‌اند؛ حالا این سوال مطرح می‌شود که شکل‌گیری جبهه‌ها در آستانه انتخابات چه تاثیری بر تحزب دارد؟ و از طرفی، وحدت جناحی را قوت بخشیده و یا به افتراق و تشتت دامن می‌زند؟

**ننگی بر پیشانی، داغی بر دست
به جای گچ، خط کشی در دست داشت. خط کشی که فلزی بود و کم از باتوم نداشت. تمام دانش‌آموزان کلاس را کتک می‌زند. خط کش فلزی را روی بخاری نفتی کلاس گذاشته تا داغ شود. خط‌کش آهنی را روی دستان یکی از دانش آموزان می‌گذارد. زمان به تپش می‌افتد مانند قلب کودک مقطع ابتدایی مدرسه‌ای در بخش چاروسای شهرستان کهگیلویه. یک دقیقه گذشت؛ دو دقیقه گذشت و همچنان خطکش آهنی داغ جهنم دانش‌آموز را برایش می‌سازد؛ حال چهار دقیقه است که خط‌کش روی دستان کودک ردپای کبود خود را بر جای گذاشته و آینده سیاهی را برای همیشه در کف دستان این دانش آموز و در ذهن همکلاسی هایش برجای می‌گذارد. معلم اما ... .در نمایی نزدیک‌تر «کامران ارزش خواه» معلم روستای «شوتاور» بخش چاروسا، دلیل سوختن دست دانش‌آموز را داغ شدن خط کش فلزی کنار بخاری و دست زدن سهوی دانش‌آموز به آن عنوان کرده است. دانش‌آموزی که در این واقعه مورد خشونت معلم خود قرار گرفته براساس مطالب منتشر شده در رسانه‌های محلی استان کهگیلویه و بویراحمد گفته است: «معلممان تمام همکلاسی‌‌هایم را کتک زد و بعد نوبت به من که رسید، ابتدا کتک زد و بعد با گذاشتن خط کش آهنی روی بخاری نفتی آن را بر روی دستم گذاشت و می‌گفت، نباید خط کش را برداری تا مدت 3 تا 4 دقیقه بر روی دستم نگه داشتم. هر چه به او التماس کردم، خط کش را بردارم، نگذاشت و هم اکنون دستم سوخته است و توانایی برداشتن جسمی را ندارم.»

**افت 497 واحدی شاخص کل بورس
معاملات هفته منتهی به 15 دی ماه بازار سرمایه درحالی پیگیری شد که بازدهی بورس و فرابورس به ترتیب منفی 1.02 و 0.65 درصد بود. ازسویی معاملات هر دو بازار کاملا بی رمق دنبال شد که اغلب سهامداران درحال خروج سرمایه خود از بازار هستند.شاخص کل بورس تهران که کار خود را از رقم 79 هزار و 487 واحد در روز شنبه 11 دی ماه شروع کرده بود، کار خود را در پایان هفته با افت 497 واحدی به پایان برد؛ ازسوی دیگر در فرابورس نیز آیفکس از رقم 869 واحد به کار خود مشغول شد که در پایان هفته با افت بی سابقه 24 واحدی به رقم 845 واحد رسید. به این ترتیب در هر دو بازار موجود در بازار سرمایه ایران، سهامداران خود را با زیان به خانه راهی کردند.در معاملات دیروز چهارشنبه بیش از 501 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از پنج هزار و 185 میلیارد ریال در 36 هزار و 328 نوبت خرید و فروش شد. بخش عمده این معاملات نیز به اوراق بدهی تعلق داشت؛ به طوری‌که سهم این اوراق از مجموع ارزش معاملات، چهار هزار و 298 میلیارد ریال بود.بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 2 واحد، شاخص آزاد شناور 2 واحد، شاخص بازار اول 2 واحد، شاخص بازار دوم 33 واحد و شاخص 30 شرکت برتر 2 واحد بالا رفت. با این همه،‌ شاخص کل (هم وزن) 49 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) 39 واحد کاهش یافت.

**«آزمایش» به «ارج» پیوست
کارخانه های قدیمی ایرانی که هر کدام روزگاری محصولاتشان در اکثر خانه ها یافت می شد روزهای تمام شده ای را سپری می کنند. کارخانه آزمایش که در سال 88 تقریباً به حالت تعطیل در آمده بود روز گذشته خبر تعطیلی شرکت آن در تهران تیر خلاص برای این کارخانه با سابقه بود.تولیدکنندگانی که با هزاران نیروی کار، اشتغال پایدار ایجاد کرده بودند به واسطه مدیریت دولتی در دهه های گذشته و یا واگذاری به بخش خصولتی نتوانستند به حیات خود ادامه دهند. روز گذشته مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت کارخانه 'آزمایش' گفت: «کارخانه 'آزمایش' در تهران تعطیل و ماشین‌آلات آن به کارخانه 'آزمایش' مرودشت منتقل شده است. ماشین‌آلات این کارخانجات به روز نیست و باید جایگزین کردن ماشین‌آلات دارای تکنولوژی و به روز در دستور کار قرار گیرد تا واحدها تغییر کنند و شرایط رقابت‌پذیری فراهم شود.»شرکت آزمایش که به واسطه فعالیت‌های محسن آزمایش پیش از انقلاب پا گرفت تا سال 1358 روزگار خوبی داشت. در جای جای ایران نام آزمایش به واسطه تولید وسایل گرمایشی و سرمایشی تداعی رفاه و پیشرفت ایرانیان بود. روزگاری که گاز کشی‌ها در تهران و چند شهر دیگر پا گرفته بود و بخاری‌های کپسولی در بورس بودند؛ آزمایش نیز به سرعت مدل‌های متنوع خود را به بازار عرضه می‌کرد.بخاری، کولر و بخچال که از عمده تولیدات آزمایش به شمار می‌رفت.متاسفانه کارخانه های قدمت داری مانند ارج و آزمایش طی تمام این سال ها روند رو به زوال خود را با سوء مدیریت طی کردند تا در نهایت این محصولات ایرانی احتمالاً جای خود را به خارجی های وارداتی بدهند. محمد رضا نجفی منش عضو اتاق بازرگانی تهران در این خصوص به «ابتکار» می گوید: این کارخانه ها تا زمانی که به بخش خصوصی تعلق داشتند مشکلی برای ادامه کار نداشتند. این کارخانه بعد از انقلاب به مدیریت دولتی واگذار شد و مشکلات آن ها آغاز شد. دولت در این چند دهه ضررهای زیادی به این کارخانه ها زده که اگر بخش خصوصی هم قصد ورود داشته باشد باز هم به مشکل بر می خورد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: