کد خبر: ۸۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 31 December 2016
«فرمول ضدالتهاب در بازار دلار»، «معادله ارز در بازار مسکن»، «رونق تولید در ثلث دوم»، «اثر «جاده ابریشم‌‌‌‌‌‌‌2» بر اقتصاد ایران»، «سیگنال‌های افزایشی برای بازارهای کالایی» و «لحظه ‌شماری برای بازگشایی متوقف‌های بورس» مهمترین عنوان های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه 11 دی را به خود اختصاص داد.
 «فرمول ضدالتهاب در بازار دلار»، «معادله ارز در بازار مسکن»، «رونق تولید در ثلث دوم»، «اثر «جاده ابریشم‌‌‌‌‌‌‌2» بر اقتصاد ایران»، «سیگنال‌های افزایشی برای بازارهای کالایی» و «لحظه ‌شماری برای بازگشایی متوقف‌های بورس» مهمترین عنوان های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه 11 دی را به خود اختصاص داد.

** فرمول ضدالتهاب در بازار دلار
دلار در هفته گذشته بیشترین افت روزانه از 11 آذر را تجربه کرد تا کمترین بازدهی هفتگی این ارز از میانه آبان ماه ثبت شود. این امر نشان می‌دهد فعلا انتظارات کاهشی تقویت شده است و از این رو بازارساز نیازمند اتخاذ تصمیم جدید است. به گفته کارشناسان بازارساز بهتر است در روزهای پیش رو به جای تمرکز بر کاهش قیمت در اندیشه مدیریت نوسان در سطوح کنونی باشد. در این حالت با افت دامنه نوسان احتمال التهاب در هفته‌های آتی کاهش پیدا می‌کند، اما اصرار بر کاهش قیمت می‌تواند انگیزه‌ای برای حملات جدید سفته‌بازی باشد.

**معادله ارز در بازار مسکن
وسانات اخیر دلار، فعالان بازار مسکن را با یک «معما» درباره «آینده قیمت ملک تحت تاثیر تحولات بازار ارز» روبه‌رو کرده است؛ به‌طوری که خلأ پاسخ روشن، می‌تواند به عقبگرد معاملات آپارتمان از فضای شکننده پیش‌رونق منجر شود. بررسی‌های مستند به سه پژوهش علمی درباره «معادله ارز در بازار مسکن»، در پاسخ به ابهام موجود در این بازار نشان می‌دهد افزایش قیمت دلار برحسب دامنه رشد و مدت زمان صعود، دو تاثیر «کوتا‌ه‌مدت به شکل معکوس» و «بلند‌مدت به شکل مستقیم» بر متغیرهای بازار ملک از جمله قیمت مسکن دارد. 

رشد مثبت قیمت دلار در کوتاه‌مدت، اثر روانی بر رفتار تقاضا در بازار مسکن می‌گذارد و باعث جذب تقاضای سرمایه‌ای توسط بازار ارز و در نتیجه، «تضعیف» زمینه سفته‌بازی در معاملات ملک می‌شود. این رابطه در مقطع فعلی که احتمال ورود تقاضای سرمایه‌ای به بازار خرید آپارتمان‌های کوچک –به‌دلیل سطح مناسب قیمت‌ها- وجود دارد، می‌تواند به نفع خریداران مصرفی آپارتمان تمام شود. با این حال، تاثیر بلندمدت و واقعی رشد قیمت دلار در بازار مسکن، از محل «ساخت و ساز» و به شکل اثر مثبت بر «قیمت تمام شده مسکن»‌ ظاهر می‌شود. کارشناسان در عین حال تاکید می‌کنند اثرپذیری مسکن از نوسانات ارز، خفیف و جزئی خواهد بود.

**رونق تولید در ثلث دوم
انتشار آمار رسمی از وضعیت محصولات منتخب صنعتی و معدنی، از رونق تولید در ثلث دوم سال حکایت دارد. تحلیل آمارها نشان می‌دهد در دوره مورد بررسی از 45 محصول منتخب، 27 محصول توانسته‌اند رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کنند. بر اساس آمار اعلام‌ شده در 8 ماه منتهی به آبان امسال «کمباین»، «دوده» و «انواع سواری» بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، تسهیل دسترسی به مواد اولیه در صنایع منتخب ناشی از اثرات برجام و تزریق منابع مالی جدید منجر به شتاب گرفتن چرخ تولید شده است.

**اثر «جاده ابریشم‌‌‌‌‌‌‌2» بر اقتصاد ایران
چین قصد دارد جاده ابریشم کهن را به یک کریدور مدرن ترانزیتی، تجاری و اقتصادی تبدیل کند که از شانگهای به برلین کشیده می‌شود. پروژه‌ای که به بزرگ‌ترین پروژه توسعه‌ اقتصادی در تاریخ جهان با نام «جاده ابریشم 2» معروف است. جاده‌ای که «فردیناند ریختوفن» جغرافیدان آلمانی در سال ۱۸۷۷ نام ابریشم را روی آن گذاشت، خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود. جاده ابریشم که نامش براساس تحقیقات سازمان ملل متحد، حتی از برند کوکاکولا در دنیا نیز شناخته شده‌‌تر است، طی سال‌های اخیر در صدر اخبار رسانه‌های معتبر دنیا قرار گرفته است. به‌طوری که حتی برخی تحلیلگران این پروژه را به‌عنوان نخستین تیر از چله رها شده در نبرد بین شرق و غرب بر سر سلطه بر اوراسیا می‌دانند. از این رو به نظر می‌رسد که هدف این پروژه ایجاد دگرگونی اساسی در نقشه اقتصاد جهان باشد.

**سیگنال‌های افزایشی برای بازارهای کالایی
افزایش مجدد تورم تولیدکننده هرچند پیش‌بینی «دنیای‌اقتصاد» را درخصوص نوسان تورم پیش‌نگر محقق ساخت ولی سیگنال‌های هشدار‌دهنده‌ای را در ذات خود نهفته دارد. نگرانی از افزایش قیمت مواد اولیه و بالا رفتن قیمت تمام‌شده تولید به‌عنوان اهرمی برای تضعیف رشد اقتصادی، عقب‌نشینی رشد تولیدات صنعتی و ترس از سرایت تورم تولیدکننده به تورم مصرف‌کننده، مواردی است که در تقویت این نرخ مستتر خواهد بود. به نظر می‌رسد باید نگران افزایش تورم تولیدکننده باشیم زیرا در شرایط سخت تولید در کنار افزایش روزشمار قیمت مواد اولیه، سیگنالی منفی در برابر حجم تولید در بازار داخلی به‌شمار می‌آید.

**لحظه ‌شماری برای بازگشایی متوقف‌های بورس
بازار سهام در ادامه روند آغاز شده از روز‌های پایانی آذر ماه، هفته گذشته را نیز با کاهش 0.7 درصدی به پایان برد تا کماکان این بازار چهره‌ای ضعیف و راکد از خود به جا بگذارد. ارزش معاملات خرد بازار سهام یک بار دیگر به‌طور متوسط به کمتر از 100 میلیارد تومان سقوط کرد. موضوعی که از افزایش عمق رکود در بازار حکایت دارد. در همین حال، میانگین نسبت قیمت بر درآمد سهام در محدوده 7.5 واحد قرار گرفته است که باتوجه به نرخ سود سپرده‌ها و جذابیت کنونی بازارهای موازی از قبیل بازار سکه و بازار ارز، انگیزه چندانی برای خرید سهام فراهم نمی‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: