کد خبر: ۸۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۵ - 27 December 2016
هفته پایانی دسامبر 2016، آغاز ترورهای دیپلماتیک در دنیا بود؛ روزهایی که دیپلمات های روسی یکی پس از دیگری هدف ترورها قرار می گرفتند.
 روزنامه قانون در گزارشی به قلم مهدی دل روشن، نوشت: هفته پایانی دسامبر 2016، آغاز ترورهای دیپلماتیک در دنیا بود؛ روزهایی که دیپلمات های روسی یکی پس از دیگری هدف ترورها قرار می گرفتند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: دیشب اما آخرین تروردرروسیه اتفاق افتاد؛ مسکو. دیپلمات 46 ساله عراقی در داخل سفارت کشورش به طرز فجیعی کشته شد. هر چند آثاری از خشونت بر روی بدن این دیپلمات دیده نمی شد اما پلیس دیپلمات و ضدترور روسیه از همان ابتدا فرضیه ترور و عمدی بودن قتل مرد عراقی را مطرح کرد. حالا شمار دیپلمات های ترور شده در هفته پایانی سال 2016 به چهار نفر رسیده است. این مساله، احتمال برنامه ریزی های انجام شده و سازمان یافته درباره این ترورها را بیش از پیش، پر رنگ می کند. در همین حال، مخفی کردن ترور دیپلمات ارشد روس ها در ناتو توسط مقامات بروکسل، شایبه های زیادی را ایجاد کرده است. 

هنوز نمی توان کسی را مسئول این ترورهای دقیق و حساب شده معرفی کرده اما بدون شک کسانی که به خاطر از دست دادن حلب و موصل متضرر شدند، عاملان بالقوه این ترورها محسوب می شوند. سفیر روسیه در ترکیه، دیپلمات روس ها در ناتو، دیپلمات عراقی در روسیه و دیپلمات کشته شده دیگری در روسیه، می تواند خیلی رسمی، هفته پایانی دسامبر 2016 را به عنوان هفته ترور دیپلمات ها درتقویم بین المللی ثبت کند. تمام این ترور و حتی هر کدام به تنهایی می تواند چاشنی به راه افتادن جنگ جهانی جدیدی باشد. 

تزارها اما هدف شماره یک این ترورها هستند؛ باازدست دادن یکی دو دیپلمات ارشد و طراز اول که حیثیت امنیتی روس ها را خدشه دار کرده است. طبق معمول، برخی ناظران داخلی در رسانه های روسی، انگشت اتهام را به سوی آمریکا و شرکا نشانه رفته اند و می گویند که ایالات متحده به خاطر ازدست دادن جبهه حلب و موصل، به سیم آخر زده است و در حال تلافی جویی است، اما بعیدبه نظر می رسد این ترورها به فرمان شخصی مثل اوباما باشد که چیزی گیرش نمی آید. 

بنابراین حتی اگر حمله ها و ترورها را با فرضیه دور از ذهنی بخواهیم از سوی آمریکا برنامه ریزی شده بدانیم، باز هم خارج از کاخ سفید و در جاهایی مثل سازمان سیا و بدون اطلاع صورت گرفته است.

چرا سال 2016، تمام نمی شود؟ در همین یک هفته مانده به سال جدید میلادی، انواع و اقسام بازی های کثیف در عرصه بین الملل در مقابل چشم جهانیان قرار گرفته و هر ثانیه که هر شهروندی در گوشه و کنار دنیا به آرامش می اندیشد، ناگهان یک خبر ناگوار و تروریستی، کریسمس را به بدترین شکل ممکن به کام او تلخ می کند.

سال 2016 میل عجیبی به این دارد که شبیه سال 1914 باشد؛ جنگ جهانی اول . سالی که با قتل آرشیدوک فرانتس فردیناند، ولیعهد امپراتوری اتریش و مجارستان در 28 ژوئن 1914 و در سارایوو بوسنی، استارت جنگی جهانی زده شد.

چند روز پیش، سفیر روسیه در ترکیه ترور شد و حالا خبر رسیده که چند روز قبل کارمند ارشد مبارزه با تروریسم در ناتو کشته شده است.منابع خبری اعلام کرده اند که «یفس شاندلون» در یکی از خیابان های بروکسل پایتخت بلژیک هدف تیراندازی قرار گرفته است.

رسانه های روسیه هم اعلام کردند: علل این ترور همچنان نامشخص است.این سومین دیپلماتی است که در یک هفته اخیر، کشته می شود. البته گفته شده که قتل دیپلمات ارشد ناتو، چند روز قبل از ترور سفیر روسیه در ترکیه بوده اما مقامات بلژیکی صدای آن را در نیاورده بودند! حالا دیگر فرضیه «تسویه حسابِ حلبی»، رنگ واقعیت به خود گرفته است. مسکو بابت تروریست کشی در سوریه، قربانی می دهد. قربانیانی از جنس دیپلماتیک! شوخی نیست اگر بگویم که از شب ترور سفیر روسیه در ترکیه، تمام دیپلمات های روسی در سراسر دنیا و حتی دیگر دیپلمات ها استرس و اضطراب عجیبی گرفته اند. با علنی شدن خبر ترور سومین دیپلمات، استرس ها چند برابر شده است. یک سوال، همه آنها را عذاب می دهد؛ قربانی بعدی کدام سفیر یا کدام دیپلمات است؟!

**شباهت های دسامبر 2016 با ژوئن 1914
جنگ جهانی اول بر روی سرنوشت چندین کشور تأثیر گذاشت؛ این جنگ پایانی شد بر تعدادی از نظام‌های پادشاهی اروپا و نابودی چهار دودمان پادشاهی هابسبورگ، دودمان هوهن تسولرن، عثمانی و دودمان رومانوف به ترتیب در اتریش-مجارستان، آلمان، امپراطوری عثمانی و روسیه تزاری را به دنبال داشت. 

حالا باز ، هم پای تزارها در میان است هم عثمانی ها؛ البته حکومت آپدیت شده آن روزها. جنگ جهانی اول و وقایع سال 1914 باعث شد تا با نابودی امپراتوری عثمانی کشور نوینی به نام ترکیه به وجود بیاید؛ اینک با ناامنی خیابان های آنکارا و کوچه بازارهای استانبول شاید حتی یک مدل خفیف شده از تغییر و تحولات جنگ جهانی در نئوعثمانی اجرا شود.
واکنش روس ها، چه خواهد بود؟

کرملین و در رأس آن شخص پوتین بعنوان رهبر روسیه، قطعاً خوش ندارد که حتی برای ثانیه ای، کشته شدن اتباع این کشور سوژه رسانه های غربی شود چه برسد به اینکه خبر ترور دیپلمات های روسی مثل نقل و نبات در شبکه های تلویزیونی و مطبوعات، پخش شود. البته شخصی مثل پوتین که در سازمانی مثل کا .ک. ب، پله به پله درس های امنیتی را پاس کرده، خیلی خوب می داند که مقابله با سگ های هار داعشی در سوریه، هزینه بردار خواهد بود و آنها در گوشه ای از دنیا بالاخره، زهر خود را به روس ها خواهند ریخت. بنابراین باید از تحلیل «شوکه شدن» پوتین و همکارانش عبور کنیم؛ آنها غافل گیر نشده اند و قطعاً برای این وقایع، داده نگاری کرده اند و واکنش های از پیش تعیین شده ای در آستین دارند.

**ترامپ و پوتین هر دو از نسل تزارها
ترور سفرای روسیه در ترکیه و حالا ناتو، با سکوت مسکو همراه نخواهد بود؛ شاید در کوتاه مدت آن‌ها، دندان روی جگر بگذارند اما بدون تردید، واکنشی سخت و خشن به این ترورها و احتمالا ترورهای بعدی نشان خواهند داد. همین عوامل باعث شده که سایه به راه افتادن جنگ جهانی روی سر دنیا، سنگینی کند. 

هرچه هست اما به احتمال زیاد در جنگ جهانی احتمالی، ترامپ و پوتین، کنار هم خواهند ایستاد نه روبه‌روی هم. این دو رییس جمهور، هردو از نسل تزارها هستند! پس شاید حتی نقشه ای زیر پوستی برای تغییر نظم جهانی و ایجاد نقشه، راهی نوین در میان باشد. یک جنگ هماهنگ شده برای نظم نوین جهانی!

**اوضاع امینتی در داخل روسیه
وضعیت در داخل مرزهای تزاری هم اصلا خوشایند نیست؛ دیروز ریانوستی، به نقل از یک منبع آگاه امنیتی خبر داد که 3 ایستگاه قطار شهری مسکو به خاطر تهدید به بمب‌گذاری تخلیه شده و بیش از 3 هزار نفر از مسافران و کارکنان از این ایستگاه ها خارج شده اند. او این طور صحبت هایش را ادامه داد: این 3 ایستگاه نزدیک به همدیگر بوده و نقش مهمی در جابجایی مسافران و حمل و نقل شهری مسکو دارد.

به هر حال باید منتظر باشیم و ببینم که پوتین و همکاران، چه نسخه ای برای مقابله با انواع تهدیدهای دیپلماتیک و ملی در نظر گرفته اند.

*منبع:روزنامه قانون،1395،10،7
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: