کد خبر: ۸۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 26 December 2016
«خلأ کارگردانی در بازار مسکن»، «گام اول تعطیلات دو روزه»، «ایدئولوژی پشت یک ترور» ، «دو تاکتیک مهار نوسان ارزی»، «سمت‌وسوی تورم در فصل زمستان» و «عقبگرد بورس در یخبندان معاملاتی» مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه ششم دی است.
«خلأ کارگردانی در بازار مسکن»، «گام اول تعطیلات دو روزه»، «ایدئولوژی پشت یک ترور» ، «دو تاکتیک مهار نوسان ارزی»، «سمت‌وسوی تورم در فصل زمستان» و «عقبگرد بورس در یخبندان معاملاتی» مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه ششم دی است.

**خلأ کارگردانی در بازار مسکن
10 ماموریت جدید برای بانک عامل بخش مسکن، با هدف «پایان دادن به خلأ کارگردانی بازار ملک» پیشنهاد شد. نتایج پژوهش درباره آنچه متولی تامین مالی مسکن باید در جریان تغییر ریل از «بانک تجاری» به «بانک توسعه‌ای» انجام دهد، حاکی است بانک، با ابزار منعطف «تسهیلات مسکن» می‌تواند ضمن مدیریت روانی بازار و مداخله در فرآیند مذاکره و تعیین قیمت بین «خریدار و فروشنده»، مسیر معاملات را از نوسانات شدید دور کند. نقش بانک، فراتر از وام‌دهی و تنظیم روابط معاملاتی، تا حد «تغییر الگوی ساخت» قابل گسترش است.

** گام اول تعطیلات دو روزه
مسیر قانونی دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته کلید خورد. سخنگوی هیات رئیسه مجلس دریافت طرح اصلاح تعیین تعطیلات رسمی کشور را اعلام وصول کرد. به این ترتیب می‌توان گفت گام نخست در عملی شدن یک اقدام ضروری و با پشتوانه منطقی برداشته شده است. براساس اطلاعات دریافتی «دنیای‌اقتصاد» طرح مورد اشاره علاوه‌بر ساماندهی برخی تعطیلات مناسبتی و ملی قصد دارد تعطیلات آخر هفته را از یک روز کنونی به دو روز افزایش دهد. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته علاوه‌بر آثار مثبت اقتصادی، موجب بهبود سبک‌ زندگی، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، توزیع زمان سفر و... می‌شود. بنابراین ورود این طرح به چرخه قانون‌گذاری را باید به فال نیک گرفت. 

البته برخی کارشناسان تاکید دارند با هدف دور نگه‌داشتن طرح از حواشی احتمالی و جدل بی‌حاصل درخصوص تعیین روزهای تعطیل در آخر هفته این تصمیم بر عهده سران سه قوه گذاشته شود. در واقع قوه مقننه، دولت را ملزم به دوروزه کردن تعطیلات آخر هفته کند. در عین حال تعیین روزها را برعهده سران سه قوه قرار دهد. در این حالت امکان اجماع و هماهنگی میان سلایق بیش از تعیین روز در قالب مصوبه است.

** ایدئولوژی پشت یک ترور
تحولات ترکیه چنان شتابی گرفته که برخی کارشناسان آن را به قطاری ترمز بریده تشبیه می‌کنند که معلوم نیست چگونه و در کجا متوقف شود. برخی مانند مایکل روبین از آغاز تجزیه روانی و سپس تجزیه سرزمینی در ترکیه سخن به میان آورده‌اند. او در مطلبی معتقد است که ترور سفیر روسیه در ترکیه محصول فتنه‌انگیزی‌های اردوغان بود. روبین می‌نویسد: قتل آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه، از سوی یک افسر سابق پلیسِ ضد شورش جهان را شوکه کرد.

**دو تاکتیک مهار نوسان ارزی
روز گذشته رشد نرخ حواله درهم، بالا بودن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق و کاهش حجم ارز نقدی موجود در بازار به نفع رشد ارزش شاخص ارزی کار کردند. با این همه، تاکتیک‌های جدید بازارساز در نهایت منجر به بازگشت فضای عادی به بازار و کاهش هیجانات افزایشی شد. عرضه ارز با دو حجم عمده و خرد و نزدیک‌تر کردن قیمت صرافی‌های بانکی به بازار، روش‌های جدیدی بودند که در مدیریت نوسان روز هیجانی یکشنبه اثرگذار شدند تا دلار از سقف 4095 تومان پایین بیاید.

**سمت‌وسوی تورم در فصل زمستان
آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد روند تورم نقطه به نقطه با افزایش جزئی همراه بوده اما تورم ماهانه به بیشترین مقدار در یک‌سال و نیم اخیر رسیده است. همزمان نرخ تورم میانگین نیز در سطح 8.6 در نوسان است. «دنیای اقتصاد» در گزارشی با بررسی عوامل موثر در تغییرات تورمی پایان پاییز به تخمین نرخ تورم تا پایان سال پرداخته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین نرخ تورم پس از یک‌سال و نیم کاهش در دی‌ماه با افزایش جزئی همراه است. در صورتی روند کاهشی ادامه خواهد یافت که نرخ تورم ماهانه از 0.7درصد بالاتر نرود.

**عقبگرد بورس در یخبندان معاملاتی
بورس تهران دیروز نیز به مسیر نزولی خود ادامه داد. بر این اساس روز گذشته نماگر این بازار با افت بیش از 262 واحدی پس از 16 روز معاملاتی، کانال 80 هزار واحدی را ترک کرد و تا سطح 79 هزار و 898 واحد عقب‌نشینی کرد. بر این اساس شاخص کل که در 17 آذرماه موفق به فتح کانال 81 هزار واحدی شده بود، از 20 آذر با قرار گرفتن در یک فضای اصلاحی تنها دو روز معاملاتی مثبت را در کارنامه خود به ثبت رساند. همچنین بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» حکایت از افت 40 درصدی میانگین ارزش معاملات دی ماه نسبت به میانگین این مولفه در آذرماه دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: