کد خبر: ۸۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 08 December 2016
\ «خداحافظی با ریال پس از ٨٧ سال»، «میرسلیم و بادامچیان در فینال موتلفه»، «قطـار برنگشـت بابا نیامـد»، «شش به علاوه یک» و «مدارس طبیعت؛ جایی برای یاد دادن زندگی به کودکان» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره پنجشنبه 18 آذر است.
\ «خداحافظی با ریال پس از ٨٧ سال»، «میرسلیم و بادامچیان در فینال موتلفه»، «قطـار برنگشـت بابا نیامـد»، «شش به علاوه یک» و «مدارس طبیعت؛ جایی برای یاد دادن زندگی به کودکان» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره پنجشنبه 18 آذر است.

**خداحافظی با ریال پس از ٨٧ سال
واحد پولی ایران پوست می‌اندازد. اگرچه این تصمیم هیات‌وزیران و برمبنای یک بند از لایحه اصلاح قانون بانکداری است، اما با موافقت دولت نسبت به تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان، به زودی حاکمیت ٨٧ ساله این واحد پولی بر اقتصاد کشور پایان می‌یابد. واحد پولی که به شکل غیر رسمی سال‌ها بین مردم ایران رایج بوده و اگر لایحه دولت به تصویب مجلس برسد، این واحد پولی رسمی می‌شود. رسمی شدن آن به معنی آن است که دولت پذیرفته یک صفر از پول رایج کشور حذف شود. این درحالی است که طرح صفرها از پول ملی سال‌هاست که در دستور کار دولت قرار داشته اما هر بار به دلیل پرهزینه بودن، از دستور کار دولت خارج شده است. ریال از سال ١٣٠٨ واحد پول ایران شد اما همیشه تومان و قران در محاورات روزمره مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگر مصوبه هیات دولت به تصویب مجلس هم برسد یک صفر از واحد پول ایران کاسته می‌شود و در محاسبات کشوری نیز تومان جایگزین ریال می‌شود.تغییر واحد پولی در واقع یکی از ٢٠٥ ماده لایحه بانکداری است که بررسی ابعاد آن در هیات دولت آغاز شده است.

**میرسلیم و بادامچیان در فینال موتلفه
هرچه به انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم وضعیت جبهه اصولگرا مبهم‌تر و رسیدن به کاندیدای واحد در میان آنها با نا‌امیدی بیشتری پیگیری می‌شود. اصولگرایان گروه گروه مشغول معرفی نامزدهای‌شان هستند و سخن از فهرستی ٣٠ تا ٤٠ نفره برای انتخاب یک کاندیدا می‌گویند. با وضعیتی که امروز در این جریان سیاسی دیده می‌شود امید به رسیدن به کاندیدای قدرتمند برای رقابت با روحانی به کمترین حد خود رسیده است. موتلفه‌ای‌ها از ماه‌ها قبل به دنبال نهایی کردن کاندیداهای پیشنهادی خود به جبهه پیروان خط امام و رهبری بوده‌اند و به نظر می‌رسد روند انتخاب کاندیدای نهایی این حزب قدیمی اصولگرا به مراحل پایانی خود رسیده است. آخرین خبرها از حزب موتلفه حاکی از این است که از بین تمامی گزینه‌های بررسی شده اسدالله بادامچیان و مصطفی میرسلیم به عنوان گزینه‌های نهایی انتخاب شده‌اند. با وجود اینکه شنیده‌های خبری حاکی از آن بود که اسدالله بادامچیان کاندیدای نهایی حزب موتلفه برای انتخابات ٩٦ خواهد بود اما به نظر می‌رسد به احتمال زیاد مصطفی میرسلیم از سوی حزب موتلفه اسلامی به عنوان کاندیدای این حزب به اصولگرایان معرفی خواهد شد. هرچند به گفته بادامچیان باید صبر کرد و دید از فینال میرسلیم و بادامچیان کدام یک به عنوان کاندیدای نهایی این حزب خواهند بود.

**قطـار برنگشـت بابا نیامـد
«اون شب خیلی ناراحت بود. اصلا حرف نمی‌زد. نشسته بود رو مبل و زل زده بود به دیوارهای خونه. معمولا آن ساعت‌ها (٨، ٩ شب) تلویزیون را روشن می‌کرد و با هم سریال تماشا می‌کردیم یا اخبار می‌دیدیم. اما اون شب همین طور نشسته بود روی مبل و رفته بود تو فکر. دستش را گذاشت رو سینه‌اش و گفت: «قلبم درد می‌کنه. حالم خوب نیست.» سابقه مریضی یا نفس تنگی نداشت. خیال کردم همین جوری این حرف‌ها را می‌زند، بهش گفتم: «محمد این حرف‌ها چیه می‌زنی؟ ما را هم ناراحت می‌کنی» گفت: «پریسا دلم یه جوری شده. پاشو بریم خونه آقا جون اینا» زنگ زدیم خانه پدرم، خانه نبودند، دیگه خوابیدیم. نصفه شب از خواب بیدار شدم تا به سلوا (دختر سه ساله‌مان) شیر بدهم دیدم بیداره. خلاصه ساعت ٦:٣٠ صبح از خواب بیدار شد و رفت که رفت...»پریسا تک تک کلمات این حرف‌ها را میان هق هق‌هایی می‌گوید که راه نفسش را بسته‌اند. «محمد اسکندری» شوهرش است. مهماندار ٣٠ ساله‌ای که در حادثه قطار محور سمنان- دامغان مفقود شد و تا امروز که ١٧ روز از حادثه می‌گذرد هیچ خبری از او نیست. پشت تلفن کلمات بریده، بریده پریسا به اشک می‌رسد. تصویر چهره محمد در لحظه‌های خداحافظی جلوی چشم‌هایش است.

**شش به علاوه یک
در فاصله ٥ ماهه باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری، اقدامات و عملکردهای نهادهای مرتبط با این امر در حال انجام است. وزارت کشور به عنوان نهاد اجرایی انتخابات در حال فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیک و شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارتی آن، در حال آماده‌سازی شرایط برای انجام هرچه بهتر نظارت بر روند انتخابات از ابتدا تا انتها است. در این میان اقدامات شورای نگهبان شاید خیلی زودتر از فعالیت‌های نهاد اجرایی به نتیجه برسد. آنجا که نظر نهایی این نهاد فصل‌الخطاب تصمیم‌گیری‌ها خواهد بود، می‌توان گفت که چشم نهاد اجرایی انتخابات برای به ثمر رسیدن تلاش‌های‌شان نیز باید به سمت آنان باشد. حال با انتخاب هفت عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، نخستین گام به سوی اردیبهشت ٩٦ برداشته می‌شود. گامی که سرنوشت انتخابات در گروی تایید اعضای آن است، ترکیبی از چهره‌های فقهی و حقوقی را به خود می‌بیند که اکثریت آنان یا سابقه عضویت در شورای نگهبان را داشته یا عضو فعلی آن هستند. جلسه دیروز شورای نگهبان نخستین تصمیم ورود به انتخابات را با معرفی اعضای هیات نظارت مرکزی بر انتخابات اتخاذ کرد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اعلام این خبر عنوان کرد: «فقها و حقوقدانان شورای نگهبان دیروز با اتفاق آرا آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله محمد یزدی، محمدرضا علیزاده، محسن اسماعیلی، عباسعلی کدخدایی، سیامک ره‌پیک و حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی را به عنوان این هفت عضو انتخاب کردند.»

**مدارس طبیعت؛ جایی برای یاد دادن زندگی به کودکان
مدارس طبیعت جدا از آموزش‌های محیط زیستی در مدرسه‌های عادی‌اند که تا امروز تعدادشان به ١٠٦ هزار مدرسه رسیده است. این مدارس پای درخت و در میان مزرعه تشکیل می‌شوند، ‌کنار لانه پرندگان و همجوار حیوانات اهلی، قرار است محلی باشند برای تخلیه هیجانات کودکان و نوجوانان و یاد دادن اصول محیط زیستی و سبکی متفاوت در زندگی. محمد درویش، ‌مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، ‌از پیشگامان اجرا و پیگیری این طرح است. او در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: آموزش‌هایی که داده می‌شود کاملا غیر مستقیم است. لازم است بچه‌ها خودشان کشف کنند، آنقدر بپرسند و کلنجار بروند تا به پاسخ پرسش‌های‌شان برسند. یکی از تمرینات‌شان این است که با چند تکه چوب، جعبه بسازند، یک روز پخت مربا دارند، یک روز رب درست می‌کنند. از نزدیک شاهد زندگی و بزرگ شدن حیوانات اهلی و پرندگان هستند. یک روز با هم کنار جوی آب مسابقه می‌دهند و سعی می‌کنند کارهای گروهی و بازی‌های فکری که هم لذتبخش باشد و هم هوش هیجانی شان را ارتقا دهد، انجام دهند. در کنار این بازی‌ها، جدول ضرب و حروف الفبا را با ملودی و موسیقی فرا می‌گیرند. ما چندتا مدرسه داریم که اولیا خواستند بچه‌های‌شان تمام وقت در این مدارس باشند و فقط موقع امتحان‌ها به مدارس رسمی آموزش و پرورش بروند و امتحان بدهند. این بچه‌ها همیشه جزو بهترین بچه‌های مدارس عادی بودند که با بالاترین معدل قبول شدند. ادعای سازمان این است که می‌توانیم مقطع ابتدایی اول و دوم را با همین روش پیاده کنیم. کاری که در سوئد، فنلاند، نروژ، بخش‌هایی از ایالات متحده امریکا، ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور دارد اتفاق می‌افتد، اما هنوز بدنه محافظه‌کار و سنتی آموزش‌وپرورش زیر بار این قضیه نرفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: