کد خبر: ۸۸۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 07 December 2016
وز دانشجوی امسال نیز مانند سه سال گذشته با حضور طیف های مختلف دانشجویی و میزبانی آن ها از رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید آغاز شد.
 روزنامه نوآوران با انتشار گفت وگویی با کارشناسان به بازخوانی اظهارات رئیس جمهوری در روز دانشجو پرداخت و نوشت: روز دانشجوی امسال نیز مانند سه سال گذشته با حضور طیف های مختلف دانشجویی و میزبانی آن ها از رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید آغاز شد.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: وی ادامه داد: پس از سخنرانی نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی در این مراسم، روحانی خطاب به دانشجویان با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو، گفت: حرکت عظیم ضداستکباری و استبدادی در همین دانشگاه توسط عزیزانمان شریعت رضوی، قندچی و بزرگ‌ نیا آغاز شد، آن ها پرچم مقاومت را بالا نگه داشتند و این پرچم متعلق به همه دانشجویان در ادوار گذشته و امروز است. درود و سلام می‌فرستیم به پیر فرزانه امام خمینی (ره)، آیت‌الله طالقانی، شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی و همه بزرگانی چون شهید باهنر، شهید مفتح، شهید باکری و شهید همت، شهید بابایی، شهید ستاری، شهید صیاد شیرازی و همه کسانی که در جبهه‌های مبارزه ایستادگی کردند.

رئیس جمهور همچنین گفت: من باید از همه دانشجویان و دانشگاهیانی که طی این سه سال از دولت تدبیر و امید حمایت کردند تشکر کنم. همچنین از همه ملت بزرگ ایران، مقام معظم رهبری و حوزه علمیه نیز باید تشکر کرد. دستاورد ما زمانی به دست آمده که همه ما در کنار هم بودیم و دست به دست هم دادیم. رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به سخنرانی دانشجویانی که پیش از وی به ایراد سخن پرداختند، گفت: همه سخنانی که امروز از طیف‌های مختلف دانشجویی بیان شد، زیبا بود و من از آن استقبال می‌کنم. از دانشگاه همین توقع وجود دارد که زبان باز، گویا و نقاد داشته باشد. ما هم روزی مثل شما دانشجوی همین دانشگاه بودیم و شعار استکبار و استبداد ستیزی می‌دادیم.

وی در ادامه گفت: انقلاب عظیم ما به سادگی به دست نیامده است، همه ما در سال 41 کنار هم ایستادیم و پشت سر امام (ره) به مبارزه پرداختیم. مردم ما با مجاهدت خود انقلاب را به پیروزی رساندند و در مقابل متجاوزگران و تحریم‌ها ایستادگی کردند. من امروز هیچ انقلابی را نمی‌شناسم که پشیمان باشد. روحانی در ادامه اظهارات خود گریزی به حوادث این روزهای جامعه زد و برجام، مذاکرات ایران در اوپک، مسائل اقتصادی روز و ضرورت نقد و انتقادی را که به اعتقاد او باید نسبت به تمامی قوا نین صورت پذیرد، تشریح کرد. روحانی مسائلی را بیان کرد که به گفته نمایندگان مجلسی که در ذیل با آن ها به گفت وگو پرداخته شده، در تمامی آن ها اهتمام و کوشش دولت یازدهم در بهبود شرایط این روزهای جامعه به چشم می خورد و در عین احساس نیازی که در زمینه های متعددی هنوز به چشم می خورد، اما حسن نیت دولت در حراست از منافع کشور و مردم ستودنی است.

** قانون گرایی فضا را برای تصمیمات سلیقه ای خواهد بست
علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به نوآوران گفت: مقوله آزادی بیان تحت هیچ شرایطی نباید در جامعه تحت‌الشعاع قرار گیرد. وی با بیان این که قانون اساسی از جمله موضوعاتی است که در قانون اساسی به آن تصریح شده و جزء حقوق طبیعی و اساسی افراد است، افزود: ‌محافظت از آزادی بیان فارغ از گرایش های سیاسی باید موضوع مورد اجماع و توافق همه دستگاه ها و فعالان سیاسی کشور باشد.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: اصل این است که هم زمان با تامین آزادی بیان آرامش فضای سیاسی کشور هم به عنوان یک مولفه بسیار مهم مورد توجه قرار گیرد. رحیمی معتقد است دو مقوله آزادی بیان و آرامش فضای سیاسی کشور باید مورد توجه همه احزاب، گروه‌ها، دستگاه ها و قوا باشد. وی با بیان این که جمع بین دو مولفه آزادی بیان و حفظ آرامش کشور به عنوان یک رویه درایتی از سوی تمام نهاد ها و دستگاه های کشور، خصوصا قوه قضاییه به عنوان حافظ حقوق اساسی جامعه و شهروندان به منظور جلوگیری از قانون شکنی در کشور را می طلبد.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است مهم ترین ملاک در راستای حفظ آزادی بیان و آرامش کشور قانون و قانون گرایی است که قاعدتا فضا را برای تصمیم های مبتنی بر سلیقه های مختلف خواهد بست. رحیمی در ادامه در خصوص عملکرد دولت تدبیر و امید در راستای آزادی بیان و فضا دادن به طرح نقد و انتقاد های به جا و مناسب، توضیح داد: دولت تمام تلاش خود را برای تامین آزادی بیان و امنیت اجتماعات متعدد به ثمر رسانده است. وی افزود: نمونه های بسیاری دیده و تجربه شده که در فضاهای مختلف و مناسب دولت مجوز برگزاری اجتماعات متعدد را صادر کرده و مشکل برگزار نشدن بسیاری از این مراسم ها به دولت باز نمی گردد و بیش از همه این گروه ها و احزاب سیاسی هستند که باید از اتهام زدن و تخریب طرف مقابل خود پرهیز کنند. به اعتقاد رحیمی وقتی نقد دولت و دستگاه ها از حالت منصفانه فراتر می رود و بدون در نظر گرفتن مصالح ملی به حالت افراطی تبدیل می شود، قاعدتا آسیب های فراوانی به دنبال خواهد داشت.

** قدردان دستاوردهای دولت باشیم
شهاب الدین بی مقدار ، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری در دانشگاه تهران در خصوص برجام به نوآوران گفت: برجام برای کشور برکات زیادی داشته و مباحث مربوط به فروش نفت یکی از مهم ترین ثمرات آن است. به گونه ای که جمهوری اسلامی ایران در چند روز گذشته توانست در اوپک حرف خود را به کرسی نشاند و بر سر کاهش تولید نفت و اخذ سهمیه خود مقتدرانه عمل کند. وی همچنین بیمه شدن کشتی ها و ارتباطات موثر با بانک های متوسط را از دیگر ثمرات برجام دانست و افزود: برجام در حال اجرایی شدن در کشور است و اگر مسائل کوچک در خصوص ارتباطات بانکی هم پایان پذیرد، می توان گفت این توافق بین المللی دارای ثمرات زیادی برای کشور بوده است.

این نماینده مجلس به اظهارات رئیس جمهوری در دانشگاه تهران اشاره کرد و ادامه داد: برجام به نقشه شوم دشمنان جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد و ترویج ایران هراسی در دنیا پایان داد. وی معتقد است تا پیش از این ایران هراسی حربه‌ای در دست دشمنان جمهوری اسلامی ایران بود که برجام به آن پایان داد و رفت و آمد گسترده مقامات کشورهای متعدد جهان به ایران و باعکس مؤید همین نکته است.

بی مقدار همچنین به رویکرد اقتصادی دولت روحانی اشاره کرد و بیان کرد: روز دوشنبه وزیر اقتصاد در مجلس توضیح داد که عملکرد دولت باعث شده تا رویه اقصادی کشور بر اساس نوعی نظم و انضباط اداره شود، سازمان برنامه و بودجه برقرار شود، تورم حدود 40 درصدی تک رقمی شود، رشد اقتصادی منفی مثبت شود و چندین مورد دیگر که همگی نشان دهنده موفقیت دولت در زمینه در این عرصه است. وی در ادامه گفت: به قضاوت بانک جهانی کشورهایی که دارای اقتصاد نفتی بودند در زمان اخیر ضربه های بسیاری را متحمل شدند، اما ایران در این زمان توانست رشد اقتصادی مثبت داشته باشد.

این نماینده مجلس به جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: اقتصاد این کشور به دلیل مسائل مربوط به نفت آسیب فراوانی دید و همان طور که شاهد بودیم ارزش پولی این کشور چیزی حدود 40 کاهش یافت، اما در چنین شرایطی از رشد اقتصادی مثبتی بهره مند شد و این ها همان مواردی است که باید مورد قدردانی قرار گیرد. بی‌مقدار در خصوص وجود فضای مناسب طرح و شنیده شدن نقدهای سازنده در جامعه نیز، گفت: قانون گرایی و رعایت قانون اساسی که خود به درستی چنین مسائلی را طرح وارزیابی کرده مهم ترین مولفه ایجاد کننده چنین فضایی است. وی افزود: در جامعه نیازمند فضایی هستیم تا از طریق آن اجازه داده شود آن هایی که ارائه کننده نقدهای درست و منطقی هستند و قصد توهین و افترا ندارند، حرف های خود را به گوش جامعه برسانند.

به گفته این نماینده پارلمان اگر جلوی نقد های سازنده در جامعه گرفته شود، باید شاهد حرکت های تودلی و زیر زمینی بسیاری باشیم که مناسب امنیت کشور نخواهد بود. بی مقدار همچنین در خصوص عملکرد دولت در رفع فضای امنیتی در دانشگاه ها ادامه داد: بر اساس ارتباطی که با اهالی دانشگاه ها داشته و داریم در فضای کنونی دانشگاه ها شاهد باز شدن نسبی فضای آن ها هستیم، اما هنوز مشکلات و محدودیت هایی در فضا و شرایط نام برده وجود دارد که مسبب آن ها دولت نیست.

** مبارزه جدی با هر عامل آسیب رسان به وحدت نیاز امروز جامعه است
محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری در دانشگاه تهران به نوآوران گفت: برجام و شرایط کنونی آن دارای پیامی به دو دسته اصی مخاطبان خود است. پیام نخستین توافق هسته ای بر این مبنا است که نباید در خصوص دستاوردهای آن افراط کرد و این طور به‌جامعه القا کرد که همه مشکلات جامعه با برجام حل خواهد شد. وی همچنین در توضیح پیام دوم برجام افزود: توافق هسته ای به آن دسته از مردمان جامعه که تصور می کردند ارتباط با آمریکا می تواند موثر واقع شود، می گوید که این کشور برای جمهوری اسلامی ایران دشمن بوده و همواره دشمن باقی خواهد ماند.

منصوری معتقد است که ایران با حسن نیت خود در برجام قدم جلو گذاشته و در صورتی که این توافق بین المللی از سوی ایالات متحده آمریکا نقض شود، این مظلومیت جمهوری اسلامی ایران است که به دنیا ثابت خواهد شد. این نماینده مجلس با بیان این که برجام توافقی فقط با آمریکا نبوده و نیست، افزود: تمام کشورهای جهان که امروز به عنوان طرفان این توافق بین المللی شناخته می شوند در فضایی مناسب به گسترش مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران پرداخته اند و در این میان این آمریکاست که بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد.

وی همچنین به شرایط کنونی جهان اشاره کرد و افزایش قیمت این روزهای دلار و نفت اقتصاد کشورهایی همچون آمریکا را تحت الشعاع خود قرار داده و خواهد داد. به اعتقاد منصوری اگر گفتمان دوستی در مناسبات میان کشورها حاکم نباشد این کشورهای متخاصم هستند که بیشترین آسیب را در تحولات جهانی متحمل خواهند شد. این نماینده مجلس گفت: من بارها اعلام کرده ام که تحریم ها برای جمهوری اسلامی ایران پیام های بسیاری داشت که یکی از آن ها این بود که ما را به قابلیت های خود دانا ساخت تا در شرایط سخت از پس اداره امور برآییم.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود وجود فضای مناسب برای مطرح شدن دیدگاه های متفاوت در جامعه را امری مطلوب ارزیابی کرد و بیان کرد: نیاز امروز کشور مبارزه با فساد و هر عاملیست که آسیب رسان به وحدت میان نهادها و دستگاه های کشور است. منصوری معتقد است رویکرد جامعه در مبارزه با فساد باید به گونه ای باشد که مبارزه با این پدیده شوم به جلوی خانه ها برسد و از طریق چنین رویکردی به بهبود اوضاع کمک شود.

*منبع: روزنامه نوآوران، 1395.9.17
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: