کد خبر: ۸۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - 27 November 2016
همین که مسافران ورودی فرودگاه ریاض سر می‌رسند، احمد دنبال مشتری‌ست بلکه بتواند برخی از آنها را برای سوارشدن خودرو سوپرسدان خودش ترغیب کند.
 خبرگزاری الف در یادداشتی نوشت:همین که مسافران ورودی فرودگاه ریاض سر می‌رسند، احمد دنبال مشتری‌ست بلکه بتواند برخی از آنها را برای سوارشدن خودرو سوپرسدان خودش ترغیب کند.

د. ع. مصلحی در یادداشت خود در تارنمای الف نوشت:احمد یکی از صدها هزار عربستانی‌ای‌ست که به لطف برنامهٔ تحصیلی‌ای که پولش را حکومت داده، در ایالات متحده درس خوانده و اکنون به عنوان یک مهندس مکانیک ۳۰ساله که درسش تمام شده به دنبال شغلی‌ست که سالها از عمرش را برایش صرف کرده‌است. در عوض، از راهی نامطمئن امرارمعاش می‌کند؛ وی به‌طور غیرقانونی دارد به‌عنوان تاکسی فرودگاه کار می‌کند که هر لحظه در معرض خطر جریمه‌شدن از سوی پلیس است.
وی می‌گوید «اوضاع اقتصادی بده. شغل کجا بود؟! رفقام همه دارن به حکومت فحش می‌دن.»

سختیهای هم‌نسلیهای احمد بیانگر خطر اصلاحات برای نایب ولی‌عهد عربستان، شاهزاده محمد بن سلمان، است که چند ماه پیش در مقام مقایسه با اسلاف کهنسال و فرتوتش و به‌عنوان مدیری پرنشاط ستوده می‌شد. این شاهزادهٔ قدرتمند طلایه‌دار طرحهایی برای متنوع‌سازی منابع اقتصادی در میانهٔ دست‌وپازدنهای پادشاهی عربستان با قیمتهای پایین نفت بوده‌است. اشتیاقی که برای اجرای اصلاحات جسورانه از خود بروز داد، همزمان شد با تصمیم قاطعش برای محدودسازی نفوذ منطقه‌ای ایران. برای این کار، حملات هوایی را علیه جنگجویان نیابتی جمهوری اسلامی در جنگ یمن آغاز کرد.

ولی تحت قیمومیت این شخص ۳۱ساله، بزرگ‌ترین اقتصاد خاورمیانه در آستانهٔ نخستین کسادی اقتصادی حوزهٔ غیرنفتی در سه دههٔ اخیر قرار گرفته؛ صورتحسابهای پرداخت‌نشدهٔ حکومتی اطمینان به کسب‌وکار را در هم کوبیده، کاهش حقوق‌ومزایای کارکنان بخش دولتی موجبات افت بازار مصرف شده، و مداخلهٔ پرهزینهٔ عربستان سعودی در یمن جان بسیاری را گرفته و باعث شرمساری بین‌المللی این کشور شده‌است.

به قول مدیر یک صندوق مالی، «ماه‌عسل دیگه راستی‌راستی تمومه. تو بگو یه خبر خوش توی این مدت برای حکومت بوده باشه – از اقتصاد بگیر تا فاجعهٔ یمن.»

ناخشنودی داخلی دارد فشار را بر شاهزاده محمد افزایش می‌دهد و این در زمانی‌ست که وی برنامهٔ اقتصادی بلندپروازانه‌ای را دارد رهبری می‌کند که با هدف کاهش وابستگی این پادشاهی به نفت ریخته شده و به دنبال آفرینش فرصتهای شغلی تازه برای جوانان سعودی‌ست. برنامه‌های نایب ولی‌عهد در دو سند بسط داده شده: «چشم‌انداز ۲۰۳۰» و «طرح ترادیسی ملی»؛ که با آب‌وتاب و طمطراق بسیاری در اوایل امسال رونمایی شد.

بسیاری در عربستان بر لزوم تغییر و ترادیسی پادشاهی واقف‌اند و تأثیر ژرف قیمتهای پایین نفت بر اقتصاد را درک می‌کنند، ولی سروصدای نارضایتی دارد خودش را از میانهٔ اسباب و سرعت تغییرات نمایان‌تر می‌سازد.

ناصر، یک معلم عربستانی، می‌گوید: حالا خوبه حداقل همه وضعمون یه شکله، ولی اگه همون پول بود وضعمون خیلی بهتر می‌بود. حقوق ناصر حدود ۷ درصد کاهش یافته و دلیلش کاهش حدود ۱۷ میلیارد دلاری در حقوق و مزایای سه میلیون نفر از کارکنان بخش دولتی در سپتامبر بوده‌است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: