کد خبر: ۸۷۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۱ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - 26 November 2016
استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: قوانین حاکم بر نظام پولی و بانکی ، قدیمی و نیازمند اصلاح ساختاری است.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: قوانین حاکم بر نظام پولی و بانکی ، قدیمی و نیازمند اصلاح ساختاری است.

دکتر حسین عیوضلو در گفتگو با  صداوسیما افزود : اقتصاد مقاومتی ؛ قائم به ذات و غیر قائم به غیر است و نظام پولی و بانکی در صورت قائم به ذات بودن موثر خواهد بود اما این ویژگی ها در نظام پولی و بانکی ما دیده نمی شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طرح های مختلف محتوایی برای تحول نظام بانکی مطرح شده است تا نظام پولی و بانکی را متناسب با نظام ایران طراحی کند اما هنوز به اجرا در نیامده است.

وی تأکید کرد : نظام پولی و بانکی کشور در ریل خودش حرکت نمی کند و از ریل خود خارج یا اصلاً ریل گذاری نشده است و نظام پولی و بانکی باید در خدمت نظام اقتصادی باشد که این هم تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: اگر این اثرگذاری در بخش واقعی اقتصاد باشد و تولید کالا و خدمات رشد پیدا کند با ایجاد اشتغال جلوی بیکاری هم گرفته می شود و می توانیم اقتصادی باثبات داشته باشیم.

عیوضلو تأکید کرد: بزرگترین گره کور ‌نظام پولی و بانکی کشوراین است که تنها در حد اسمی است و تأثیری در بخش واقعی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا انواع بانک، بانکداری و خدمات بانکداری وجود دارد اما این خدمات در ساختار نظام پولی و بانکی ما وجود ندارد ، گفت : بانک مرکزی همه بانکها را به چشم بانک تجاری می بیند در حالی که 8-7 نوع بانکداری وجود دارد ما در برنامه ششم سعی کردیم در اولویت قرار دهیم اما معلوم نیست به کجا می رسد زیرا دولت باید متولی باشد تا ریشه های اصلی مشکلات نظام پولی و بانکی را حل کند.

وی افزود : بین بازارهای پول ، سرمایه و بیمه باید هماهنگی وجود داشته باشد مثلا شورای پول و اعتبار تعیین نرخ می کند و در بازار سرمایه اختلال ایجاد می شود.این هماهنگی ها چطور صورت می گیرد ؟ بانکداری ما تقلیدی است اما حداقل درست تقلید کنیم.

استاد دانشگاه امام صادق تصریح کرد: در دنیا بعد ازبحران در غرب ،شورای ثبات ایجاد شد که شورای عالی در کشور است که بالاترین مقامات در آن نظارت دارند و رفتار نظام مالی ( بیمه، سرمایه، بانکی) را هماهنگ می کند.

عیوضلو با اشاره به اینکه نظارت های احتیاطی نکته دیگری است که باید سلامت نظام بانکی را پایش کند ، گفت: استانداردهای نظارتی براساس انواع مأموریت بانکها در کشور وجود ندارد و از طرفی اصلا انواع مأموریت و اساسنامه تعریف نشده است.

وی ادامه داد: در سایر کشورها بانک توسعه ای از بانک تجاری متفاوت است مثلا در ترکیه بانک توسعه ای وجود دارد که در ایران نداریم.

این استاد دانشگاه افزود: در دنیا الفبای نظام بانکداری وجود دارد که در ان استانداردها باید رعایت شوند و دربانکها باید نظارت عملیاتی وجود داشته باشد اما در ایران وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اشکالات اساسی در نظام پولی و بانکی ما وجود دارد ، افزود : باید شبکه بانکی در خدمت بخش واقعی اقتصاد و گسترش عدالت در جامعه باشد.

وی با بیان اینکه بانک منطقه ای در کشور وجود ندارد ، افزود: بانکداری منطقه ای در دنیا وجود دارد که برای همان منطقه خدمات ارائه می کند.

عیوضلو با اشاره به اینکه ‌بانکداری بدون ربا در کشور خوب اما ناقص است ، گفت: مشکلاتی است که باید از جهت قوانین بالادستی اجرا شود و ازجهت ساختارها در بانک مرکزی اصلاحات جدی می خواهد و تا زمانی که مشکلات اصلاح نشود در جهت اقتصاد مقاومتی نمی توان قدم برداشت.

وی ادامه داد: نظام بانکداری در خدمت یک عده است و بانک مرکزی خلق پول می کند و روزانه بیش از یک میلیارد تومان به حجم پول کشور اضافه می شود ، در حالی که در بخش واقعی ، تاثیر معادل ندارد و ترازنامه آن مشکل دارد. باید تولیدی صورت گیرد تا بازگشت درآمدی بوجود آید و خلق پول معنی پیدا کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: