کد خبر: ۸۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - 22 November 2016
در سالهای اخیر یکی از دغدغه های اقتصاد دانان، بابیان کنترل تورم و دست‌اندرکاران خروج رکود از اقتصاد کشور، کنترل سود سپرده بانکها بوده و بر این مهم تاکید داشته اند ، اما این اتفاق با وجود همه سخت‌گیریهای بانک مرکزی ، عملیاتی نشده و بانکها با روشهای مختلفی بانک مرکزی را دور می زنند.
 بانكداري ايراني -  در سالهای اخیر یکی از دغدغه های اقتصاد دانان،  بابیان کنترل تورم و دست‌اندرکاران  خروج رکود از اقتصاد  کشور،  کنترل  سود سپرده بانکها بوده و بر این مهم  تاکید داشته اند ، اما این اتفاق با وجود همه سخت‌گیریهای بانک مرکزی ، عملیاتی نشده و بانکها با روشهای مختلفی  بانک مرکزی را دور می زنند.  بر همین اساس ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی طی گفت‌وگویی  که با   بانكداري ايراني  داشته  از سود موهوم بانکها سخن گفته و اعلام کرد که بانکها باید از این کار دوری کنند  و در غیر این صورت  با  برخورد بانک مرکزی مواجه خواهند شد. 

به گزارش بانكداري ايراني  ، با وجود همه هشدارهای بانک مرکزی ،  بانکها برای دور زدن سودهای  سپرده 15 درصدی که بانک مرکزی ابلاغ کرده ، دست به کارهایی زده‌اند که  سودهای تا 30 درصد را پرداخت می کنند. در همین رابطه ، منبعی آگاه به بانکداری ایرانی گفته است که شما با داشتن مبلغ بالا ( بالاتر از 1 میلیارد تومان)  می‌توانید از سود 28 تا 32 درصدی  از برخی بانکهای  مشهور و موسسات مجاز  استفاده کنید .  این در حالی است که  برای دارندگان مبالغ پایین همان رقم 15 درصدی  در نظر خواهد گرفته شد. 

از طرف دیگر ،  بانکها با راه انداختن انواع صندوقها ، سودهای بالای 22درصدی پرداخت می کنند  و به این اتفاقات باید  بیش از هزاران موسسه غیر مجاز را افزود که  با  دریافت نقدینگی زیاد و پرداخت سودهای موهوم  کار را برای بانکها و بانک مرکزی سخت تر کرده اند . اما موضوع مهمتر در این حوزه وضعیت بانکهاست . به عقیده بسیاری از کارشناسان بانکها وضعیت خوبی  نداشته و اغلب آنها زیان ده هستند بنابراین پرداخت سودهای بالا برای بانکها توجیه پذیر نیست بنابراین تنها دلیل پرداخت سود بالا می تواند کمبود نقدینگی بانکها باشد .

 وقتی بانکها در چاله بزرگ کمبود نقدینگی گرفتار می شوند بالاجبار دست به کارهای غیر معقولی برای خروج از این بحران می‌زنند و  این بانک مرکزی است که باید با این مساله برخورد کند اما بانک مرکزی ظاهرا در اعمال فشار بیشتر ناتوان است . 

بانکها علاوه بر سود سپرده هزینه های سنگین دیگری نیز دارند،  زیرا علاوه بر پرداخت سود های موهوم به سپرده گذاران باید درصد بالایی از منابع بین بانکی  استقراض کنند که درصد بالایی دارد . بنابراین سود بانکی هم بالای جان بانک مرکزی شده و فشار مضاعفی بر بانکها وارد کرده که در صورت عدم جلوگیری از آن در اقتصاد کلان خود را به نمایش خواهد گذاشت. زیرا به عقیده کارشناسان ، عدم توازن بین مدیریت منابع و مصارف و انتقال ریسک به آینده در سیستم بانکی کشور در شرایطی ریشه دوانده که خطر آن کل نظام مالی ، بانکی و اقتصادی کشور را تهدید می کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: