کد خبر: ۸۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - 17 November 2016
شاخص دلار که با وجود نزدیکی به اوج 14 ساله در دو روز ابتدایی هفته نتوانسته بود این قله را فتح کند، در سومین روز از سومین هفته ماه نوامبر این مرز را لمس کرد. شاخص دلار که پول ایالات‌متحده را با 6 ارز عمده جهانی مقایسه می‌کند، آخرین بار در آوریل 2003 عدد 100.51واحد را تجربه کرده بود.
 روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنجشنبه 27 آبان، آورد: شاخص دلار که با وجود نزدیکی به اوج 14 ساله در دو روز ابتدایی هفته نتوانسته بود این قله را فتح کند، در سومین روز از سومین هفته ماه نوامبر این مرز را لمس کرد. شاخص دلار که پول ایالات‌متحده را با 6 ارز عمده جهانی مقایسه می‌کند، آخرین بار در آوریل 2003 عدد 100.51واحد را تجربه کرده بود.

این روزنامه در تیتر یک با انتخاب عنوان بی‌عملی در برابر هوای سمی، نوشت: بی‌عملی مسولان در برابر بحران 11 ساله «هوای سمی» باعث شده موج تکراری ذرات معلق در هوای تهران، همزمان با کاهش دما در نیمه دوم سال تشدید شود. روز گذشته، برای هشتمین روز متوالی، هوای تهران در وضعیت «ناسالم» قرار گرفت و غلظت آلاینده‌های با قطر کمتر از 2.5 میکرون (ذرات قابل نفوذ به ریه و بافت خونی) به دو برابر حد مجاز رسید. پدیده «وارونگی هوا و تسلط لایه حجیم ذرات آلاینده بر فراز تهران» از سال 84 به‌عنوان بحران زیست‌محیطی مطرح بوده؛ اما طی این مدت، بی‌توجهی مدیران در به‌کارگیری نسخه جهانی ضد آلودگی، سبب شد سال به سال، به موازات اقدامات مقطعی و کوتاه‌مدت همچون «تعطیلی نصف و نیمه» ابعاد بحران وخیم‌تر شود. تجربه موفق کشورهای آمریکایی و اروپایی نشان می‌دهد 5 راهکار «بازدارنده» برای بحران هوای سمی وجود دارد که موثرترین آنها، «اخذ مالیات سوخت» است.

این روزنامه همچنین با انتشار عنوان قضاوتی درباره نتیجه انتخابات آمریکا نداریم، آورد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار هزاران نفر از مردم اصفهان، استان اصفهان را استان «شهادت و پیشگامی»، «استقامت و ایستادگی»، «علم و فرهنگ»، «دین و ولایت»، و «کار و ابتکار» خواندند و با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ قضاوتی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد و همواره از دو حزب مطرح این کشور، شاهد دشمنی بوده است، گفتند: امروز مهم‌ترین نیاز کشور به‌خصوص برای نخبگان و مسوولان کشور، «بصیرت سیاسی و غافل نشدن از توطئه دشمن»، «حفظ روحیه و جهت‌گیری انقلابی»، «اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی»، «ادامه پرشتاب مسیر رشد علمی»، «اتحاد و انسجام ملی» و «حفظ استحکام روحی و درونی» است.

پنج مانع رونق بازار بدهی، عنوان دیگر این روزنامه است، در این مطلب می خوانیم: روز گذشته و پس از حدود 9 ماه، 500 میلیارد تومان اوراق بدهی مرابحه توسط شرکت سایپا پذیره‌نویسی شد. رقابت نابرابر برای انتشار اوراق دولتی در مقایسه با اوراق بخش خصوصی، بوروکراسی پیچیده سازمان بورس و برخی مشکلات فقهی، نیاز به تایید چندجانبه ضامن اوراق و نبود موسسات رتبه‌بندی، اصلی‌ترین موانع ورود بخش خصوصی در بازار بدهی شناخته می‌شوند. بر این اساس، نه‌تنها بنگاه‌های بخش خصوصی، بلکه شرکت‌های واسط، یعنی تامین سرمایه‌ها نیز برای تامین مالی شرکت‌های غیردولتی از طریق بازار بدهی به‌عنوان شاه‌کلید رونق اقتصادی رغبتی نشان نمی‌دهند.

روزنامه دنیای اقتصاد با درج عنوان مردان احتمالی کابینه ترامپ، نوشت: دونالد ترامپ اول بهمن به صورت رسمی کاخ سفید را از باراک اوباما تحویل می‌گیرد. با عین حال رسانه‌ها از هم‌اکنون گمانه‌زنی در مورد کابینه احتمالی ترامپ را آغاز کردند. برای وزارت امور خارجه ایالات‌متحده نام‌هایی مطرح شده است که این نام‌ها نشان می‌دهد ترامپ اعتقاد چندانی به استفاده از میانه‌روها در این وزارتخانه ندارد. برای وزارت خزانه‌داری نیز نام توماس باراک، جب هنسارلینگ، استیون منوخین، و تیم پاولنتی دیده می‌شوند. «دنیای اقتصاد» در گزارشی گزینه‌های ترامپ برای دولت خود را معرفی کرده است.

این روزنامه در ستون سرمقاله مطلبی با عنوان «اهرام اقتصادی کاهش آلودگی» را به قلم علی فرحبخش منتشر کرد.
روزنامه دنیای اقتصاد در ضمیمه آخر هفته با پرداختن به عنوان «قیام روستایی ها» به بررسی وضعیت رای دهندگان به ترامپ پرداخت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: