کد خبر: ۸۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - 12 November 2016
هرچقدر ترامپ آسیب‌پذیری‌های اقتصاد ایالات‌متحده را به موقع شناسایی کرد، هیلاری کلینتون و کمپینش در شناخت این نقاط ضعف درجا زدند. تحلیل داده‌های آماری مرتبط با انتخابات آمریکا توسط «موسسه پیو» نشان می‌دهد که علت اصلی پیروزی میلیاردر نیویورکی آشتی طبقه کارگر سفیدپوست «یقه‌آبی‌ها» با حزب جمهوری‌خواه بود.
 روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه 22 آبان در تیتر یک، آورد: هرچقدر ترامپ آسیب‌پذیری‌های اقتصاد ایالات‌متحده را به موقع شناسایی کرد، هیلاری کلینتون و کمپینش در شناخت این نقاط ضعف درجا زدند. تحلیل داده‌های آماری مرتبط با انتخابات آمریکا توسط «موسسه پیو» نشان می‌دهد که علت اصلی پیروزی میلیاردر نیویورکی آشتی طبقه کارگر سفیدپوست «یقه‌آبی‌ها» با حزب جمهوری‌خواه بود.

این روزنامه با انتشار عنوان واکنش اروپا به موضع برجامی ترامپ، نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نخستین واکنش به پیروزی ترامپ، گفته بود: «رئیس‌جمهوری آینده آمریکا موظف به رعایت تعهد چندجانبه برجام است و ما یقین داریم که جامعه بین‌المللی نیز این توقع را از ایالات‌متحده آمریکا خواهد داشت.» روز گذشته نیز ظریف در دیدار با همتای خود در پراگ، پایتخت چک، به چشم انداز توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اشاره و تاکید کرد: «برجام یک توافق بین‌المللی است، همه طرف‌ها باید به آن پایبند باشند و تنها یک توافق دو جانبه محسوب نمی‌شود.» همچنین فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در پی انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا تاکید کرده است که برجام توافقی دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست و ترامپ نمی‌تواند آن را لغو کند.

روزنامه دنیای اقتصاد با درج عنوان آینده بازارها در دو سناریو، آورد: شوکی که پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به بازارهای مختلف جهان وارد آمد، از همان روز چهارشنبه تعدیل شد؛ تعدیلی که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه نیز ادامه پیدا کرد. بعد از خروج شوک ترامپ از بازارها آینده در دو سناریو مطرح می‌شود. گروهی معتقدند روند تخلیه شوک نشانه این است که قیمت‌ها و شاخص‌ها به‌زودی به ریاست نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان عادت خواهند کرد. در مقابل بسیاری بر این باورند که رئیس‌جمهوری منتخب ایالات‌متحده پیش‌بینی‌ناپذیرتر از آن است که بازارها فعلا بتوانند روی آرامش حساب باز کنند. بنابراین این وضعیت موقتی توصیف می‌شود.

این روزنامه با بررسی عنوان سوخت جهانی در راه بورس، نوشت: در حالی بورس تهران معاملات هفتگی خود را آغاز می‌کند که پایان هفته گذشته بازار جهانی همچنان تحت‌تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا قرار داشت. قیمت مواد معدنی و فلزی در روزهای تعطیل بورس تهران، رشدهای پی‌در‌پی ثبت کردند. تمرکز سیاست‌های رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بر زیرساخت‌ها چشم‌انداز تقاضای کالا را بهبود بخشیده است. علاوه‌بر این بهبود تقاضای کالایی چین نیز عامل مهمی در رشد شاخص بازارهای کالایی بود. بنابراین انتظار می‌رود سهام شرکت‌های وابسته که سهم بالایی در بورس تهران دارند، معاملات پررونقی داشته باشند.

روزنامه دنیای اقتصاد با تحلیل عنوان جعبه سیاه بازار نفت، آورد: چرا بر خلاف سایر بازارهای کالای جهانی، قیمت طلای سیاه نزولی شد؟ برخی کارشناسان بر این باورند ریسک انتخاب ترامپ به ‌عنوان رئیس‌جمهور و نامعلوم بودن سیاست‌های انرژی وی، قیمت‌ها را در مسیر کاهشی قرار خواهد داد و افت بیشتر قیمت‌ نفت فشار بیشتری به اعضای کشورهای صادرکننده نفت وارد خواهد کرد. با انتخاب هارولد هام به‌عنوان مشاور انرژی ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی فرضیه افزایش تولید نفت شیل را تقویت شده است. برخی پیش‌بینی می‌کنند مالیات تولیدکنندگان نفت شیل کاهش یابد که برای بازار نفت خبر خوشی نیست.

این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «انتخابات آمریکا و درس‌های آن» را به قلم موسی غنی‌نژاد منتشر کرد و در ستون گزارش به عنوان «کارنامه نیمسال بازار پول» پرداخت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: