کد خبر: ۸۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 08 November 2016
امروز آمریکایی‌ها درحالی برای انتخاب چهل وپنجمین رئیس جمهور کشورشان به پای صندوق‌های رای می‌روند، که رقابت میان دو کاندیدا سخت و نفس‌گیر است.
 روزنامه ابتکار در صفحه ایران و جهان به بررسی انتخابات آمریکا پرداخت و نوشت: امروز آمریکایی‌ها درحالی برای انتخاب چهل وپنجمین رئیس جمهور کشورشان به پای صندوق‌های رای می‌روند، که رقابت میان دو کاندیدا سخت و نفس‌گیر است.

در این گزارش که در شماره سه شنبه 18 آبان 1395 خورشیدی منتشر شد، می خوانیم: اف.بی.آی. در واپسین ساعات باقی مانده به انتخابات آمریکا ورق را به سود هیلاری کلینتون برگرداند. کلینتون که به دلیل افشاگری‌های ویکی‌لیکس درباره ایمیل‌هایش در چندروز گذشته آرا خود را به میزان قابل توجهی از دست داد، ‌به‌طوری که در برخی نظرسنجی‌ها از رقیب جمهوری‌خواه خود عقب افتاد، روز گذشته با رفع اتهام اف.بی.آی از او بازهم امیدوارتر شد.

امروز آمریکایی‌ها درحالی برای انتخاب چهل وپنجمین رئیس جمهور کشورشان به پای صندوق‌های رای می‌روند، که رقابت میان دو کاندیدا سخت و نفس‌گیر است. آخر هفته گذشته اف.بی.آی. اعلام کرد که تحقیقات خود درباره ایمیل‌های هیلاری کلینتون را دوباره از سرگرفته‌است که فشارهای زیادی بر نامزد دموکرات انتخابات آمریکا وارد کرد و به کمپین ترامپ نوید پیروزی داد. این تحقیقات به این دلیل بود که ویکی‌لیکس در افشاگری علیه هیلاری کلینتون اعلام کرده بود که او ایمیل‌های محرمانه و دولتی را در زمان وزارت خارجه خود از سرورهای شخصی می‌فرستاد. اما روز گذشته بالاخره اف.بی.آی او را از اتهامات وارده تبرئه کرد تا کلینتون در ساعتهای پایانی منتهی به انتخابات امید پیروزی را بازیابد. 

اما به رغم انتشار این خبر، جمهوری‌خواهان همچنان به انتقادات تند خود علیه کلینتون ادامه می‌دهند تا ترامپ بتواند از شرایط موجود بهره برده و ایالت‌های تاثیرگذاری که آرایشان هنوز به طور قطعی مشخص نیست را از آن خود کنند. در این میان ترامپ چندبار از هیلاری کلینتون جلو افتاد اما ماجرای رسوایی اخلاقی او و افشاگری‌ها درباره تجاوز او به چند زن، ضربه‌ای به او زد تا او همچنان به امید زمین زدن هیلاری کلینتون دست به دامان ایمیل‌ها باشد. 

کمپین حمایت از هیلاری کلینتون هم با مانور دادن بر روی مسائل اخلاقی سعی کرد تا آرای زنان را به خود اختصاص دهد. به گزارش رویترز، پلیس فدرال آمریکا ( اِف.بی.آی.) دو روز مانده به انتخابات عمومی ریاست جمهوری آمریکا با مبرا دانستن هیلاری کلینتون از اتهامات کیفری وارده، رقابت تنگاتنگ یک هفته اخیر میان این دو نامزد انتخاباتی را وارد مرحله جدیدی کرد. جیمز کومی رئیس اِف بی آی در نامه ای خطاب به کنگره آمریکا اعلام کرد که آژانس متبوع وی سری جدید رایانامه های کشف شده را بی وقفه مورد بررسی قرار دادند و در نهایت، دلیل و مدرکی برای طرح اتهام کیفری علیه هیلاری کلینتون نیافتند. در این نامه آمده است: طی این فرآیند، تمام مکاتباتی که هیلاری کلینتون در زمان تصدی پست وزارت امور خارجه دریافت و یا ارسال کرده‌بود، مورد بررسی قرار گرفت. 

ما در نهایت به همان نتیجه‌ای رسیدیم که پیشتر در ماه ژوئیه اعلام کرده بودیم. یک منبع موثق به رویترز گفت که بنابر تصمیم جدید، تحقیقات اِف.بی.آی. در خصوص رایانامه‌های هیلاری کلینتون خاتمه می‌یابد. گفتنی است که یک هفته‌پیش، رئیس اِف.بی.آی. به کنگره آمریکا اطلاع داد که به مجموعه‌ای جدید از رایانامه‌های هیلاری کلینتون دست یافته‌است. اندکی پس از انتشار این خبر، رقابت دو نامزد برای ورود به کاخ سفید با غوغا و جنجال فراوانی همراه شد و برتری نامزد دموکرات بر رقیب جمهوری‌خواه خود به تدریج رو به نقصان گذاشت.

اما کلینتون با توجه به قطعی بودن پیروزی‌اش در ایالت‌های آبی مانند نیویورک و کالیفرنیا، پیروزی در 9 ایالت کافی است تا به کاخ سفید برسد: مینه‌سوتا، ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، کلورادو، نیومکزیکو، ویرجینیا، نیوهمشایر و مین. او در نظرسنجی‌های تمامی این 9 ایالت از ترامپ جلو بوده اما پیشتازی کلینتون در این 9 ایالت بین چهار تا شش درصد است. به بیان دیگر این یک پیشتازی شکننده است و امکان تغییر آن در روز انتخابات وجود دارد. این اتفاق قبلا هم در انتخابات آمریکا رخ داده است. 

کلینتون اگر حتی در یکی از این ایالت‌های کلیدی هم از رقیب خود ببازد، تعداد270 رای الکترال را از دست می‌دهد و این امید اصلی کمپین ترامپ است. اما از آن طرف، ایالت‌هایی که رقابت در آنها نزدیک است به این 9 ایالت خلاصه نمی‌شوند. مهمترین ایالت‌هایی که کلینتون در آنها عقب بوده اما شانس جدی پیروزی دارد، نوادا، فلوریدا و کارولینای شمالی است. در مقابل در فلوریدا هم صحبت از یک تا دو درصد است که قطعا رای لاتین‌تباران ارزش فوق‌العاده دارد. نیویورک تایمز گزارش داد که نشانه‌ها در فلوریدا حاکی است که مشارکت شهروندان لاتین‌تبار (عموما با ریشه‌ کوبایی یا دیگر کشورهای کارائیب را دارند)، در انتخابات بسیار زیاد خواهد بود. 

این خبر خوبی برای ترامپ نیست چون مشارکت لاتین‌تباران به نفع کلینتون است. ترامپ بدون فلوریدا نمی‌تواند رییس جمهور شود، اما کلینتون بدون فلوریدا می‌تواند. باید در نظر گرفت که موضع گیری‌های ترامپ اوایل تبلیغات انتخاباتیش عموما ضد افراد لاتین تبار بود و با اینکه این اواخر از مواضع تند خود کوتاه آمد و حتی عذرخواهی هم کرد اما بازهم در‌میان ایالت‌های لاتین تبار جنوب آمریکا از محبوبیت کمتری برخوردار است. حال در این شرایط ترامپ نیازمند آرای آنهاست.همچنین در کارولینای شمالی فاصله به چند دهم درصد می‌رسد و اگر آفریقایی‌تباران در مقیاس نزدیک به دو انتخابات قبلی پای صندوق بیایند، قطعا کلینتون می‌برد.

**سیستم انتخاباتی آمریکا
به هر حال سیستم انتخاباتی منحصر به فرد آمریکا اینگونه است که هر ایالت با توجه به جمعیتش شمار متفاوتی رای الکترال دارد. کالیفرنیا به لحاظ جمعیتی بزرگترین ایالت است و بنابراین 55 رای دارد و در مقابل ایالتی کم جمعیت مثل مونتانا تنها سه رای دارد. اگر یک نامزد بتواند رای مردمی بیشتری را نسبت به رقیبش در یک ایالت به دست آورد، تمام آرای الکترال آن ایالت هم به او می‌رسد. به عنوان مثال اگر کلینتون بتواند در ایالت فلوریدا بر ترامپ به نسبت 47 درصد به 45 درصد پیروز شود، تمام 29 رای کالج انتخاباتی (الکترال) ایالت فلوریدا از آن کلینتون می‌شود و هر کاندیدایی که بتواند 270 رای الکترال را به دست آورد چهل‌وپنجمین رییس جمهور آمریکا خواهد بود. دو ایالت استثنا هستند. در دو ایالت مین و نبراسکا، آرای الکترال بر اساس فرمول خاصی که به میزان رای هر کس بستگی دارد بین نامزدها تقسیم می‌شود.

**چرا نظرسنجی های انتخاباتی در آمریکا بسیار نزدیک هستند؟
هر دو نامزد محبوبیت زیادی در داخل احزاب خود و در میان عموم مردم ندارند. برخی از چهره‌های بزرگ جمهوری خواهان از حمایت ترامپ خودداری کردند. در مقابل بیش از نیمی از حامیان برنی ساندرز هم از حمایت کلینتون خودداری کردند. نظرسنجی‌های نیویورک تایمز و سی.بی.اس نیوز نشان داده است که محبوبیت این دو کاندیدا تحت شعاع فقدان اعتماد عمومی قرار گرفته‌است.

**این انتخابات کثیف‌ترین انتخابات آمریکا نیست
در تاریخچه انتخابات ریاست جمهوری در کشور آمریکا از زمان توماس جفرسون در سال 1800 به عنوان یک عیاش منحرف گرفته تا زمان جان اف کندی که متهم به تقلب در نتایج در انتخابات سال 1960 شد همواره خصومت و بی‌اخلاقی دیده شده‌است. روزنامه گاردین نوشت: اگر قرار باشد که ما حرف‌های اوباما را در خصوص اینکه 'کمپین انتخاباتی امسال کثیف‌ترین کمپین آمریکا بوده' باور کنیم سرنوشت جهان متمدن در یک آخر زمان انتخاباتی قریب الوقوع تعیین خواهد‌شد. اما برای فردی ناآگاه عصیان‌گری ترامپ به نظر دموکراسی را به پرتگاه کشانده و او بیشتر به فکر زنان است تا سیاست. 

در هر دوره کاندیداهای انتخاباتی به مسائلی متهم شده‌اند اما باید دید این بار چطور در یک کشور قدرتمند چند قومیتی که در آن تعداد رای دهندگان زن به میزان چند میلیون نفر از رای دهندگان مرد بیشتر است می‌توان به طور جدی به انتخاب مردی که نامش مترادف بیگانه ستیزی، نژاد پرستی و زن ستیزی است فکر کرد. حال با رسیدن به روز سرنوشت ساز آمریکا، باید دید که چه کسی برنده خواهدبود. 

در این میان افرادی هستند که درظاهر مرددند یا به دلایل خاصی مثل رسوایی‌های اخلاقی ترامپ و نگرانی‌های شخصی در ظاهر از او حمایت نکردند و حتی دوست ندارند حمایت خود را علنی کنند، اگر امروز رای خود را به ترامپ بدهند ممکن است سرنوشت انتخابات به کلی تغییر کند و حتی با پیروزی در یک ایالت تاثیرگذار از نظر آرای الکترال نتیجه را برگرداند. به هر حال این انتخابات نبرد پول و ثروت و شهرت و جنجال و دعوا و تهمت است. اگر نتایج نهایی بسیار نزدیک باشد، نباید انتظار داشت که نامزدها خیلی زود به شکست اذعان کنند و آنگونه که ترامپ و هوادارانش نیز تهدید کرده‌اند، شکست در انتخابات را به همین راحتی‌ها قبول نخواهندکرد.
*منبع: روزنامه ابتکار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: