کد خبر: ۸۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - 05 November 2016
دو جایزه مهم ادبی کشور فرانسه یعنی «گنکور» و «رنودو» را دو نویسنده زن شرقی به خانه بردند. دو نویسنده‌ای که یکی مراکشی ـ فرانسوی است و دیگری ایرانی ـ فرانسوی؛‌ لیلا سلیمانی و یاسمینا رضا. کسب دو جایزه مهم ادبی کشور فرانسه توسط دو نویسنده زن شرقی می‌تواند نشان‌دهنده رویکرد موجود در فضا و جامعه کشورهای غربی و به خصوص فرانسه نسبت به این نویسندگان باشد.
 روزنامه ابتکار در شماره شنبه 15 آبان نوشت: دو جایزه مهم ادبی کشور فرانسه یعنی «گنکور» و «رنودو» را دو نویسنده زن شرقی به خانه بردند. دو نویسنده‌ای که یکی مراکشی ـ فرانسوی است و دیگری ایرانی ـ فرانسوی؛‌ لیلا سلیمانی و یاسمینا رضا. کسب دو جایزه مهم ادبی کشور فرانسه توسط دو نویسنده زن شرقی می‌تواند نشان‌دهنده رویکرد موجود در فضا و جامعه کشورهای غربی و به خصوص فرانسه نسبت به این نویسندگان باشد.

این روزنامه در تیتر یک با انتخاب عنوان جاده یک طرفه ارتباط سیاست و رسانه، آورد: برخی در کشور معتقد به‌وجود ارتباط تنگاتنگی بین فعالیت‌های سیاسی و فعالیت‌های رسانه‌ای به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی هستند. این تعبیر در حالی بیان شده است که رسانه‌ها به‌عنوان چشم ناظر و حلقه اتصال بین مردم و دولت عمل کرده و همچون واسطه‌ای انتظارات و اخبار این دو را به‌یکدیگر انتقال می‌دهند. منتقدان گاه تا جایی پیش رفته‌اند که از سیاستمداران به‌عنوان مهم‌ترین حامیان رسانه‌های داخلی یاد کرده‌اند که در ازای حمایتشان از آنها درجهت تبلیغات برنامه‌ها و اهدافی که دارند، بهره می‌برند. کارشناسان سیاسی در بررسی دلایل این نوع نگاه موجود بر روند فعالیت رسانه‌های کشور معتقدند این دیدگاه را در شرایطی که رسانه‌ها به انواع مستقل و بی‌طرف و رسانه‌های وابسته به جناح‌های سیاسی تقسیم‌بندی می‌شوند که به‌صورت مکتوب، تصویری و یا ازطریق شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و باید بین آنها مرزبندی صورت بگیرد نمی‌توان به‌تمام رسانه‌های فعال در کشور تعمیم داد کمااینکه تعدادی از آنها ممکن است برای خود ایده‌ها و تفکراتی داشته باشند که ناخواسته با برخی جناح‌ها همسو باشد با وجود اینکه این رسانه‌ها تمایل نداشته‌اند که به نیت حمایت از آن جناح خاص اظهارنظر کنند.

روزنامه ابتکار با درج عنوان آسمان فوتبال دیگر آبی نیست، می نویسد: منصور پورحیدری بزرگ مرد فوتبال ایران در سن 71 سالگی درگذشت. ضایعه درگذشت او تا همیشه در فوتبال ایران باقی خواهد ماند. بخش بزرگی از تاریخ باشگاه استقلال که این روزها محبوب میلیون‌ها هوادار فوتبال در ایران است، مدیون زحمات منصور پورحیدری است. اهالی فوتبال بر این مطلب صحه می‌گذارند که پورحیدری زمانی که در استقلال حضور نداشت هم دلش با این تیم بود و هیچ گاه برای این تیم حاشیه‌سازی نکرد. هیچ گاه شایعات مربوط به فساد در زمینه‌های مختلف پیرامون پورحیدری مطرح نشد و مطمئنا نام او به نیکی در تاریخ فوتبال ایران باقی می‌ماند.

این روزنامه با انتشار عنوان آمریکایی ها به تعهدات شان عمل نکنند برجام را به موزه می فرستیم، نوشت: مراسم راهپیمایی و گرامی‌داشت روز 13 آبان که به نام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده است، روز پنجشنبه از ساعت 10 صبح، همزمان با تهران در نقاط مختلف کشور برگزار شد. این مراسم در تهران با حضور تعداد زیادی از دانشجویان و دانش‌آموزان تهرانی در مقابل سفارت سابق آمریکا در تهران و خیابان‌های اطراف آن برگزار شد، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی بیانیه‌هایی را به صورت جداگانه در ارتباط با 13 آبان و اهمیت مبارزه با استکبار به سردمداری آمریکا قرائت کردند. در ادامه این مراسم یکی از مداحان اهل بیت(ع) به مداحی پرداخت و پس از آن سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنرانی کرد. سردار حسین سلامی با بیان این‌که «امروز برجام معیاری و محکی برای نشان دادن چگونگی عملکرد آمریکا در تعهدات بین‌المللی‌اش است» اظهار کرد: ما به آمریکایی‌ها می‌گوییم تعهدات خود را در برجام عملی کنند. ما انتظار داریم مقام‌های آمریکایی عینک دوران جنگ سرد را کنار گذارند و با عینک جدیدی به تحولات امروز ایران و جهان نگاه کنند. وی تاکید کرد: آن‌ها در طول 38 سال گذشته دیده‌اند که حرف و عمل ملت ایران یکی است وگاه ابتدا عمل می‌کند و بعد سخن می‌گوید؛ چراکه این ملت، ملت عمل است. پس به آمریکایی‌ها تاکید می‌کنیم که عاقلانه فکر کنند و بدانند که ما حقوق‌مان را تا آخرین لحظه پیگیری می‌کنیم و اگر آن‌ها به تعهدات‌شان در برجام عمل نکنند برجام را به موزه خواهیم فرستاد.

روزنامه ابتکار با بررسی عنوان دیدارها هفتگی می شود، می نویسد: اعضای هیات رییسه فراکسیون امید روز پنجشنبه با رییس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار ابراز امیدواری شد که همه اعتدالیون و غیرافراطیون و نمایندگان همسو کنار هم جمع شوند.فاطمه سعیدی عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس نیز در روایتی از این دیدار اظهار کرد: در این جلسه حجت‌الاسلام روحانی رییس جمهور، محمدعلی نجفی، مرتضی بانک، حسینعلی امیری معاون پارلمانی و محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهوری و همچنین هیات رییسه فراکسیون امید حضور داشتند. وی افزود: محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس پیشنهاد کرد تا جلسات هفتگی بین نمایندگان دولت با فراکسیون امید برگزار شود و رییس‌جمهوری نیز موافقت کرد. نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: در این جلسه رییس‌جمهوری بیان کرد که هدف همه ما نجات کشور است و ما به سمت رونق اقتصادی حرکت می کنیم نمی‌گویم رسیده‌ایم اما جهت‌گیری به آن سمت است.

این روزنامه سرمقاله را به عنوان «آیا سنسورهای مدیریت جامعه خوب کار می کند؟!» به قلم محمدعلی وکیلی اختصاص داد.

«آغازی بر پایان نهضت آزادی ایران»، «هر 5 دقیقه مغز یک ایرانی می لرزد»، «گزینه هایی برای تکیه بر یک صندلی داغ» و «رییس فراکسیون امید: کسانی که در انقلاب نقشی نداشتند اصلاح طلبان را به سازشکاری با غرب متهم می کنند» از دیگر عنوان های روزنامه ابتکار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: