کد خبر: ۸۵۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 01 November 2016
سرانجام پس از دو سال و نیم، نمایندگان پارلمان لبنان، میشل عون، نامزد مورد نظر حزب‌الله را به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند؛ انتخابی که ناظران آن را یک پیروزی دیگر برای محور مقاومت به رهبری ایران و نشانه متزلزل شدن جایگاه عربستان در لبنان می‌دانند که همچنین باعث نگرانی جدی مقامات صهیونیستی نیز شده است.
روزنامه جوان در شماره سه شنبه 11 آبان، نوشت: سرانجام پس از دو سال و نیم، نمایندگان پارلمان لبنان، میشل عون، نامزد مورد نظر حزب‌الله را به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند؛ انتخابی که ناظران آن را یک پیروزی دیگر برای محور مقاومت به رهبری ایران و نشانه متزلزل شدن جایگاه عربستان در لبنان می‌دانند که همچنین باعث نگرانی جدی مقامات صهیونیستی نیز شده است.

این روزنامه تیتر نخست را به عنوان دشمنان جمعیت، اختصاص داد و آورد: پیش‌بینی‌های جمعیتی در حال محقق شدن است و بر اساس آمارها طی هفت ماه نخست امسال رشد موالید در کشور در سراشیبی افتاده و منفی شده است، آن هم در شرایطی که چند سالی می‌شود سیاست‌های جمعیتی کشور از تحدید به افزایش تغییر کرده و ظرف این مدت باید سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ها افزایش جمعیت را عملی می‌کرد. این در حالی است که در چهار سال گذشته نرخ باروری از 1.8 به 1.9رسیده و ماحصل عملکرد وزارت بهداشت و سایر نهادهای دولت تدبیر و امید رشد 0.1درصدی نرخ باروری است. تازه همین روند هم به دلیل کوتاهی‌های مسئولان کند شده است، طوری که درصد رشد موالید در هفت ماهه نخست امسال قریب به نیم درصد شده است. این ماجرا اما پشت پرده‌ای دارد؛ پشت‌پرده‌ای که در قالب پیوستن ایران به برنامه‌های بین‌المللی سازمان‌های جهانی موجب شده تا هنوز هم بسیاری از سیاست ‌های تحدید جمعیت با عناوین و الفاظی جدید پیگیری شود.

روزنامه جوان با انتخاب عنوان بانک مرکزی نمی ‌گذارد صف ‌‌های وام ازدواج جمع شود، نوشت: در حالی که نمایندگان مجلس مدعی هستند بیش از 100 هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری در بانک‌ها وجود دارد و می‌توان با 20 درصد این پول به 2 میلیون نفر وام ازدواج داد بانک مرکزی به شبکه بانکی تکلیف کرده که در ماه فقط حدود 150 هزار وام ازدواج پرداخت کند که بانک‌ها به گفته معاونت نظارتی بانک مرکزی، بانک ‌ها همین میزان هم پرداخت نمی‌کنند. در این بین پیش از این مرکز پژوهش ‌های مجلس در گزارشی عنوان داشته بود عمده منابع قرض ‌الحسنه بانک‌ها به کارکنان و مدیران بانک‌ اختصاص می‌یابد. یک نماینده مجلس گفت: طبق تبصره 29قانون بودجه سال 95 بانک‌ها باید از منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری خود که حدود 100هزار میلیارد تومان است، وام قرض‌الحسنه ازدواج دهند اما صف 600 هزار نفری وام ازدواج نشان می‌دهد بانک‌ها نمی‌خواهند حتی یک‌دهم از منابع قرض‌الحسنه را به مردم ارائه دهند، این در حالی است که پیش از این گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان داد منابع قرض ‌الحسنه ارزان نصیب خود بانکی‌ها می‌شود. 

امیدوار به نابودی کامل تروریست‌ها در عراق هستیم، دیگر عنوان این روزنامه به شمار می رود، در توضیح این مطلب می خوانیم: به گزارش میزان، رئیس قوه قضائیه در این دیدار پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت عراق در مقابله با تروریست‌های تکفیری را تبریک گفت. آیت ‌الله آملی‌ لاریجانی افزود: امیدواریم باقی مانده تروریست‌ها هم در این مبارزات از بین بروند و شاهد به فعلیت رسیدن هر چه بیشتر ظرفیت‌ های تمدنی و نیروی انسانی و اقتصادی در عراق باشیم. آیت ‌الله آملی ‌لاریجانی در ادامه ملاقات خود با مسئولان عراقی، با فؤاد معصوم رئیس ‌جمهور عراق، نوری مالکی معاون رئیس‌ جمهور، عمار حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و رئیس دیوان وقف سنی عراق دیدار و گفت ‌و گو کرد. 

روزنامه جوان با درج عنوان ورود عملیات موصل به جنگ تن ‌به ‌تن شهری، نوشت: نیروهای ارتش عراق روز یک‌شنبه با ورود به منطقه «الکرامه» در جنوب شرق شهر موصل، عملیات نظامی در داخل شهر را رسماً آغاز کردند و عملیات موصل وارد مرحله سخت جنگ شهری و خیابانی شد. نخست وزیر عراق هم در سفر به استان نینوا از یگان ‌های نظامی در مناطق جنگی بازدید کرد. داعش نیز برای مقابله با نیروهای حشدالشعبی موشک ‌های تاو امریکایی را وارد تلعفر کرد. به گزارش «جوان» با گذشت بیش از 15 روز از عملیات موصل، نیروهای ارتش عراق با کنترل روستاهای اطراف موصل، سرانجام وارد شهر شده و مرحله نهایی عملیات آزادسازی را شروع کردند.

«عضو فراکسیون امید: آشتیانی از فتنه برائت نجوید به او رای نمی دهیم»، «تهدید و تحقیر نمایندگان اصلاح طلب از سوی«کنار گودنشینان»، «جانشین فرمانده کل سپاه: خط قرمزی در تعقیب دشمن نداریم» و «حاتمی کیا: مدت ها پیش باید به سوریه می رفتم» دیگر عنوان های صفحه نخست این روزنامه است.

روزنامه جوان در ستون یادداشت های امروز عنوان های«نفوذ و چالشی به نام دو تابعیتی ها» به قلم محمد اسماعیلی، «نقش حلب در شکستن بن بست لبنان» نوشته احمد کاظم زاده و «تیم ملی جای بی اخلاق ها نیست» به قلم فریدون حسن را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: