کد خبر: ۸۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 31 October 2016
روزنامه اطلاعات در شماره دوشنبه 10 آبان در تشریح تیتر یک، نوشت: محمدجواد ظریف در نخستین همایش مشترک وابستگان نظامی‌ و نمایندگی‌های دفاعی و انتظامی‌ جمهوری اسلامی‌ ایران، گفت: شرایط بین المللی، ایران را در موقعیت ممتازی قرار داده که با تکیه بر آرمان‌ها و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی‌ که قدرت اصلی نظام است، به عنوان قدرت اول منطقه بر تحولات اخیر در منطقه و جهان تاثیرگذاری غیرقابل انکاری دارد.

این روزنامه با درج عنوان امضای تفاهمنامه میان دادستان های کل ایران و عراق، آورد: آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه که به‌منظور سفری چند روزه به عراق سفر کرده است، پیش از ظهر دیروز در نشست خبری که پس از دیدار هیات قضایی 2 کشور و به همراه همتای عراقی وی برگزار شد، به‌تشریح توافقات به‌عمل آمده و مباحث مطرح شده در گفتگوهای دوجانبه پرداخت. رئیس قوه قضائیه کشورمان در مورد مفاد تفاهمنامه امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق گفت: این تفاهمنامه مواد مختلفی دارد که برای پیشرفت در علائق قضایی و حقوقی 2 کشور بسیار مهم است که از جمله این مواد می‌توان به ماده‌ای در رابطه با مسائل حقوق بشر بین 2 کشور و تعاملاتی که در صحنه بین‌المللی می‌توانند با هم در این زمینه داشته باشند، اشاره کرد. آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه با بیان این‌که مسأله تعاملات حقوقی و قضایی بین 2 کشور ایران و عراق نیز در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ابراز امیدواری کرد بر حسب تفاهمنامه امضا شده میان 2 کشور بتوان نسبت به آموزش قضات جمهوری عراق و همچنین تعاملات حقوقی و قضایی گام‌های مهمی برداشت.

روزنامه اطلاعات با انتشار عنوان آزادسازی چندین منطقه در موصل به دست نیروهای حشدالشعبی، نوشت: عملیات آزاد سازی موصل همچنان در مناطق مختلف نینوا ادامه دارد. در همین راستا، گروه «نجبا» عراق که به تازگی وارد عملیات شده است در اولین گام، تپه های راهبردی «الفارسیه» و روستای «تلال الفارسیه» در محور جنوب غربی موصل را به کنترل خود در آورد و همزمان یک حمله سنگین داعش در ارتفاعات «مکحول» در شمال استان صلاح الدین را سرکوب کرد. جنبش النجبا در یک بیانیه اعلام کرد: نیروهایش در نبردهای جاری، از تجربه روش های نظامی که در مبارزه با اشغالگران آمریکایی به دست آورده اند، بهره می گیرند. از سویی دیگر، نیروهای حشد الشعبی موفق شدند وارد سه منطقه در شهر «موصل» شوند. در همین رابطه، پایگاه خبری «العهد» لبنان گزارش داد: نیروهای حشد الشعبی عراق در ادامه پیشروی های خود در جنوب غرب شهر موصل، وارد مناطق «الجرن»، «السلمانی» و «المستنطق الثانیه» در شهر موصل شدند.

کردوانی: چاه‌های عمیق منابع آبی کشور را نابود کرده‌اند، عنوان دیگر این روزنامه است، در این مطلب می خوانیم: پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی ایران می‌گوید 35 سال پیش در مورد نشست زمین و غارت آب هشدار داده است. وی در جلد اول کتاب منابع و مسائل آب در ایران (آب‌های سطحی و زیرزمینی) که در سال 63 تالیف کرده در مورد مسائلی مانند خوبی رویه و غیرمجاز چاه سخن گفته است. کردوانی معتقد است تمامی مشکلات و کمبودهای امروز آب در کشور از حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی نشأت می‌گیرد. به‌گفته وی در مقطع انقلاب از سال 57 تا 62 در رفسنجان که باید 40 حلقه چاه می‌داشت، 321 حلقه چاه حفر شده است. این میزان تا 2 سال پیش به 1650 حلقه چاه بالغ شده که به‌معنای در خطر بودن طلای سبز ایران است. به‌گفته وی، هم‌اکنون سطح آب به حدی در این منطقه کاهش یافته که به نمک رسیده است و دیگر آبی وجود ندارد. 

روزنامه اطلاعات با انتخاب عنوان حمله عربستان به یک بازداشتگاه در «الحدیده» یمن با 60 کشته، آورد: حمله وحشیانه جنگنده های سعودی به یک بازداشتگاه در استان حدیده یمن، 60 کشته و دهها زخمی به دنبال داشت. در این رابطه، منابع امنیتی اعلام کردند: دو حمله هوایی جنگنده‌های عربستان به ساختمان بازداشتگاهی در شهر «زیدیه» استان الحدیده، به کشته شدن 60 زندانی و نیروی امنیتی منجر شد. در همین حال، مقامات یمنی در استان الحدیده، از شهروندان، اهدای خون به منظور نجات مجروحان را خواستار شدند. از طرفی، جنگنده های سعودی در تلاش برای باز پس گیری مواضع تحت کنترل ارتش و کمیته های مردمی یمن، منطقه «جبل الدود» و روستای «قمر» در جیزان را بمباران کردند. در چنین شرایطی و در پاسخ به حملات وحشیانه عربستان، جنبش انصارالله یمن از حمله به پایگاه‌ها و مقرهای نیروهای سعودی در دو منطقه مرزی «نجران» و «جیزان» در جنوب عربستان و وارد آوردن خسارات سنگین به ارتش سعودی خبر داد.

«دانش آشتیانی: آموزش و پرورش نیازمند کوچک‌سازی و پوست‌اندازی است»، «موگرینی: ایران قدرت منطقه‌ای است آمده‌ام همکاری کنیم» و «مسجد جامعی: صالحی امیری، آرامش و اطمینان را در جامعه فرهنگی تقویت می‌کند» دیگر عنوان های نیم صفحه نخست این روزنامه را به خود اختصاص داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: