کد خبر: ۸۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - 29 October 2016
بانكداري ايراني - وام های قرض الحسنه ، مسکن و انواع دیگر تسهیلات در بانکها به راحتی در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد. این در حالی است که شهروندان معمولی هرگز به راحتی امکان دریافت انواع تسهیلات از بانکها را ندارند.
 بانكداري ايراني - وام های قرض الحسنه ، مسکن و انواع دیگر تسهیلات  در بانکها به راحتی در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد. این در حالی است که شهروندان معمولی هرگز به راحتی  امکان دریافت انواع  تسهیلات از بانکها را ندارند.  و باید علاوه بر انتظار چندین ماهه، رستم‌وار  از هفت خوانی ناخواسته رد شوند تا شاید وامی دریافت کنند.

به گزارش  بانكداري ايراني  ،  وام هایی که به کارمندان بانک ها تعلق می گیرد از جمله ارزانترین وامهای موجود در سیستم بانکی بوده  و درصد بالایی از وامهای قرض الحسنه را تعلق می گیرد . چندی پیش مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی  اعلام کرده  که در برخی از دوره ها بیش از 70درصد منابع برخی از بانکها رسیده است و این نشان دهنده  دست‌ودل بازی مدیران بانکها برای همکاران  خود و  خساست برای  80 میلیون شهروند ایرانی است. 
 
بر اساس این گزارش ، یکی از موضوعات مهم در پرداخت تسهیلات به کارکنان بانکها منبع بانکهاست. منتقدین می گویند امار 70 درصدی پرداخت تسهیلات از منابع قرض الحسنه نمی تواند تنها  از  منابع بانکها  باشد بلکه  این شبه وجود دارد که این  تسهیلات از  منابع  وام های قرض الحسنه و همچنین از سپرده سرمایه گذاران باشد که طبق نظر مرکز پژوهشهای مجلس تخلف بوده و باید با آن  برخورد شود 

این در حالی است که به گزارش بانکداری ایرانی ، در سال 94 بیش از 11 هزار میلیارد تومان به کارکنان بانکها وام رداخت شده است . حال آنکه در شش ماه ابتدای سال جاری طبق آمار بانک مرکزی  حدود 5هزار میلیارد تومان وام ازدواج به شهروندان  ایرانی پرداخت شده است. 

 در همین رابطه  مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی ،  در خصوص پرداخت بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از منابع تسهیلات قرض‌الحسنه به مدیران و کارمندان بانک‌ها (بر اساس خود اظهاری بانک‌ها) در سال گذشته و عدم تمایل بانک‌ها به ارائه تسهیلات به متقاضیان وام قرض الحسنه به خصوص وام ازدواج  معتقد است که تسهیلاتی که در قالب وام قرض‌الحسنه به کارمندان و مدیران بانک‌ها پرداخت می‌شود؛ در ابتدا باید مشخص شود که آیا از سرمایه اصلی بانک‌هاست، یا از منابعی است که سهامداران در بانک‌ها دارند و یا از منابع سپرده گذاران است؟  در صورتی‌که پرداخت‌ها از سرمایه بانک‌ها و از سود سهامداران باشد اشکالی ندارد، اما در صورتی که منابع پرداخت تسهیلات به کارمندان از منابع سپرده گذاران باشد موضوع متفاوت خواهد شد زیرا بانک امتیازی خاص برای کارمندان خود قائل شده است و تسهیلاتی را که باید به مردم ارائه می‌داده در اختیار کارمندان خود قرار داده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ، برای پی بردن به این مساله تنها باید به صورتهای مالی بانکها مراجعه کرد . این در حالی است که به دلیل عدم شفافیت صورتهای مالی بانکها ، بانک  مرکزی از تیرماه سال جاری تا کنون به دلیل ایراداتی  که در این صورت ها وجود دارد برگزاری مجامع بانکها را تعلیق کرده است . 

بنابراین پی بردن به این مساله  بانکها از کدام منابع  برای تسهیلات 11 هزار میلیاردی کارکنان  خود استفاده کرده اند بسیار سخت بوده و شاید امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه با فشار بانک مرکزی  صورتهای مالی شفافی را منتشر کنند.

و در صورت  افشا شدن این امارها باید بانک مرکزی برای همه شهروندان امتیازی مساوی در نظر گرفته و این گونه نباشد  که برخی به دلیل موقعیت شغلی از امکانی ویژه برخوردار باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: