کد خبر: ۸۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - 26 October 2016
روزنامه آرمان در صفحه خبر به گفت و گو با نعمت احمدی درباره دلایل اعطای جایزه چتم هاوس به ظریف پرداخت و نوشت: مذاکرات فشرده و سرنوشت ساز ایران با پنج قدرت مطرح جهان همواره قابل تقدیر در سطح ملی و بین المللی است.

در این گفت وگو که در شماره چهارشنبه پنجم آبان 1395 هجری خورشیدی با حقوقدان و کارشناس سازمان های بین المللی منتشر شد، آمده است: هرچند درگذشته رسانه های داخلی و خارجی احتمال اعطای جایزه صلح نوبل به ظریف را دور از ذهن نمی دانستند، اما به دلایلی این جایزه به ظریف نرسید و جایزه صلح «چتم هاوس» برای روند صلح در جامعه بین المللی به ظریف و کری وزرای خارجه ایران و آمریکا اعطا شد. برای بررسی روند اعطای این جایزه، «آرمان امروز» با نعمت احمدی حقوقدان و کارشناس سازمان های بین المللی به گفت وگو پرداخت.

** یک موسسه صلح بین المللی از وزرای خارجه ایران و آمریکا تقدیر کرد که این خبر به سرعت در رسانه های جهان منعکس شد. دلیل اعطای این جایزه به ظریف و کری را چه می دانید؟
موسسه «چتم هاوس» نهادها و سازمان هایی را در زیرمجموعه خود دارد که این نهادها، افرادی را که بعد از جنگ جهانی دوم موجبات ایجاد آرامش جامعه جهانی و فضای امن در راستای جلوگیری از تنش را فراهم آورده اند مورد تقدیر قرار می دهد و جوایزی را به آنها اعطا می کند. اکنون نیز به علت نقش آقایان ظریف و کری این جایزه بین المللی به آنها داده شده است.

** قبلا در خبرها مطرح بود که قرار است جایزه صلح نوبل به آقای ظریف اعطا شود.
بله، مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا و فشردگی کار بین ظریف و کری موجب شد عده ای چنین تحلیل کنند که جایزه صلح نوبل به وزرای خارجه ایران و آمریکا خواهد رسید، اما رئیس جمهور کلمبیا به نظر اعطاکنندگان جایزه نقش مهم تری در صلح بین المللی ایجاد کرده بود و این نقش موجب شد جایزه صلح نوبل به او داده شود.

** این جایزه به چه افرادی قبلا داده شده است؟
در دوره های قبل این جایزه به بیل گیتس، ثروتمندترین مرد دنیا داده شده است. وی مبالغی از ثروت خود را صرف امور خیریه می کند و خیریه بیل گیتس توانست بیشترین نقش را در جهت اهدافی بشر دوستانه و مبارزه با ایدز ایفا کند. به همین علت توانست این جایزه را به علت خدمات زیاد به بشریت دریافت کند. همچنین خانم آنگ سان سوچی دختر رئیس جمهور سابق برمه نیز این جایزه را دریافت کرده است. وی حدود 20 سال در برمه در حصر به سر می برد و توانست جامعه را به سویی ببرد که مردم از حکومت نظامی سخت، عبور کردند و طی یک انتخابات توانستند مردمسالاری را در جامعه خود حاکم کنند. خانم سوچی امروز رهبر معنوی برمه است و نقش بسزایی در صلح ایفا می کنند.

** چرا جایزه چتم هاوس را به وزیر خارجه ایران اعطا کردند؟
به باور من، آقای ظریف به این علت جایزه گرفت که توانست به مدت دو سال در مقابل 6 قدرت بزرگ جهان ضمن حفظ حقوق مردم ایران در پرونده هسته ای، سایه جنگ را از کشور دور کند، یک فضای به دور از تنش به وجود آورد و ایران را مجددا به جامعه جهانی بازگرداند. در گذشته هر روز به حجم فشارها بر مردم ایران افزوده می شد اما آقای ظریف توانست جامعه جهانی را با ایران آشتی دهد. به همین علت بود که این جایزه را به آقای ظریف اعطا کردند. جالب اینکه در بین این 6 کشور وزرای خارجه ایران و آمریکا توانستند این جایزه را دریافت کنند.

** ممکن است متن دقیق و کارشناسی برجام در اعطای این جایزه به کری و ظریف نقش داشته باشد؟
اگر به متن برجام نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که برای نخستین بار بود که حقوق بر سیاست در عالم واقعیت غلبه کرده است. وی توانست انگیزه های خصمانه سیاسی که موجب شده بود به بهانه هایی برای تصمیم گیری علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تبدیل شود تا قطعنامه صادر شود، از بین ببرد و تحریم های بین المللی علیه ایران را متوقف و لغو کرد. این دستاورد بزرگی در نوع خود است. هرچند شخص آقای ظریف از اساتید بزرگ در رشته علوم سیاسی است. آقای ظریف با سازوکاری که در مذاکره به همراه کری به وجود آورده بود، توانست با یک قطعنامه، شش قطعنامه علیه ایران را بی اثر کند.

** آیا این شیوه مدیریت آقای ظریف در حقوق بین الملل نیز موثر بوده است؟
در وهله نخست، دقت آقای ظریف موجب شد جایگاه شورای امنیت هر چند علیه ایران قطعنامه صادر کرده بود، محفوظ نگه داشته شود و همچنین مذاکرات موجب شد یک قطعنامه در شورای امنیت صادر شود که شش قطعنامه قبلی را بلااثر کرد. جان کری نیز در این مسیر با آقای ظریف همسو بود؛ هر چند همان طور که رئیس جمهور اعلام کرده اند در حال حاضر بذر برجام کاشته شده است و ان شاءا... در آینده ثمر خواهد داشت. اگر بررسی کنید به نوعی با اعطای این جایزه به وزرای خارجه ایران و آمریکا از این دو دلجویی شده است، زیرا واقعا جایزه صلح نوبل حق آقای ظریف بود. بنابراین جایزه مورد اشاره دلجویی از ظریف و کری است و به نوعی، راهکاری را برای حل مشکلات کشورها نشان داده که بر مبنای آن زمانی که می توان با مذاکره دولت ها را به هم نزدیک کرد و جامعه جهانی را به آرامش رساند، چرا به سوی جنگ و دشمنی حرکت شود.

*منبع: روزنامه آرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: