کد خبر: ۸۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 25 October 2016
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه چهارم آبان در تشریح تیتر یک، با نگاهی به تجربه های جهانی و بررسی پنج ویژگی اصلی تیم هایی که موفق به پیاده سازی اصلاحات اقتصادی شده اند، نوشت: به دنبال تغییرات صورت گرفته در برخی از وزارتخانه ها، کارشناسان بر ضرورت تداوم این تغییرات به ویژه در حوزه اقتصادی تاکید می کنند.

این روزنامه با انتشار عنوان رمزخوانی جنتی از پیچیدگی چالش های فرهنگی، آورد: دیپلمات فرهنگی کابینه روحانی دیروز از وزارت ارشاد خداحافظی کرد. علی جنتی که اولین وزیر مستعفی دولت یازدهم به شمار می آید روز گذشته در شرایطی پس از 38 ماه کار، ساختمان وزارتخانه در میدان بهارستان را ترک کرد که در مراسم تودیع خود اظهارات صریحی مبنی بر تلاش خود برای عملی ساختن برنامه های موردنظر خود و دولت در زمینه فرهنگ مطرح کرد و در این میان از برخی موانع، پیچیدگی ها و چالش ها بر سر عملی شدن این برنامه ها گلایه کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد با درج عنوان علائم پیشروی بیماری هلندی، نوشت: گزارش ها نشان می دهد شکاف تورم «اقلام قابل تجارت» و «اقلام غیرقابل تجارت» در شهریورماه نیز ادامه داشته و تعمیق شده است؛ امری که از افزایش تقاضای نقدینگی و تثبیت قیمت اسمی ارز نیرو گرفته و از نگاه کارشناسان علائمی از پیشروی بیماری هلندی در اقتصاد ایران است. این مساله، علاوه بر اینکه از آسیب پذیری تورم تک رقمی خبر می دهد، خطر تشدید وابستگی به واردات و ایجاد نوعی توازن مصنوعی را بازتاب می دهد که تجربه نیمه دوم دهه 1380 و عدم پایداری آن را در بلندمدت نشان داده بود.

این روزنامه با تحلیل عنوان معادله سه مجهولی ایران، مصر و عربستان، آورد: عبدالامیر نبوی پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، در گفت و گویی با روزنامه «دنیای اقتصاد» از تغییر تاکتیک مصر در مواجهه با ایران و عربستان خبر داد. این پژوهشگر مسائل مصر بر این باور است که قاهره بر سر پرونده های منطقه ای همچون یمن و سوریه با ریاض اختلاف نظر جدی دارد؛ اما این موضوع باعث جدایی مصر از جبهه عربی نخواهد شد. نبوی همچنین اضافه می کند که ایران اکنون در حال بهره برداری از این اختلاف است و مصر هم تلاش می کند با این رفتار، سیاست خارجی مستقلی در پیش بگیرد.

روزنامه دنیای اقتصاد با انتخاب عنوان ماموریت ناتمام مقاوم سازی تهران، نوشت: خودآزمایی مدیریت شهری تهران درباره «حد تحمل پایتخت در برابر حوادث طبیعی و انسان ساز»، از مقاومت شکننده شهر تحت تاثیر تکالیف ناتمام شهرداری حکایت دارد. برنامه بالادست شهرداری، مسوولان شهری را برای افزایش ضریب ایمنی و مقاومت پایتخت، مکلف به اجرای 16 ماموریت ویژه در دو حوزه «بازدارندگی بحران» و «مدیریت پس از بحران» کرده است؛ اما برخی اقدامات حیاتی همچون «راه اندازی سامانه اعلام وضعیت اضطراری و آماده باش» هنوز به سرانجام نرسیده و برخی دیگر از جمله «افزایش ایستگاه های آتش نشانی و احداث پناهگاه های امن» از اهداف کمی برنامه، عقب است.

این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «عنصر مغفول در ترمیم کابینه» را به قلم موسی غنی نژاد منتشر کرد و به یادداشتی با عنوان «اولین گام حل مشکلات شبکه بانکی» نوشته حسین محمد پورزرندی پرداخت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: