کد خبر: ۸۴۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - 24 October 2016
روزنامه اعتماد در صفحه جهان نوشت: پس از ٧٢ساعت آتش بس اعلامی در یمن که به صورت های مختلف توسط ائتلاف سعودی نقض شد حالا از صنعا خبر می رسد که از سحرگاه روز یکشنبه و پس از پایان آتش بس رسمی در یمن، جنگنده های سعودی مجدد عملیات های خود را آغاز کرده اند.

در این گزارش که در شماره دوشنبه سوم آبان 1395 خورشیدی منتشر شد، می خوانیم: گفتنی است آتش بسی که در دقیقه پایانی روز چهارشنبه آغاز شد برای باز کردن راهی برای به جریان انداختن کمک های بشردوستانه بود که طی سه روز بنا بود عربستان عملیات های خود را متوقف کند. در طول این سه روز هر طرف، دیگری را به نقض آتش بس متهم کرد و سازمان ملل متحد در طول این روزها تلاش کرد تا بتواند این آتش بس سه روزه را تمدید کند اما اکنون با پایان دوره آتش بس بدون هرگونه توافقی برای ادامه آن، آتش بس سه روزه به پایان رسید و حملات جنگنده های سعودی علیه یمن آغاز شد. 

مقامات دولت مستعفی یمن معتقدند که حوثی ها عمدا آتش بس را خنثی کردند تا روند صلح را متوقف کنند اما شواهد نشان می دهد که جنگنده های سعودی آتش بس را شکستند تا یک بار دیگر همه شرایط به حالت اولیه باز گردد. دور جدید حملات جنگنده های سعودی مناطق شرقی و جنوبی صنعا را مورد هدف قرار دادند. 

در طرف مقابل نیز نیروهای حوثی پس از شکست آتش بس حملات توپخانه ای را به منطقه تعز در جنوب یمن ترتیب دادند. آنگونه که شبکه خبری حوثی ها گزارش دادند جنگجویان حوثی حملات توپخانه ای را علیه نیروهای منصور هادی در نزدیکی تعز آغاز کرده اند.

این حملات در حالی آغاز شد که اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ویژه دبیرکل سازمان در امور یمن به صنعا رفته بود تا در مورد گزینه ها برای یک راه حلی سیاسی با دولت قانونی یمن و انصارالله مذاکره کند. این در حالی است که شیخ احمد با پایان زمان آتش بس از تمامی طرف ها خواسته بود تا به این روند ٧٢ ساعت دیگر پایبند باشند.

سازمان ملل و دیپلمات های آن امیدوار بودند وقفه در این درگیری ها بتواند راه را برای مذاکره و پایان دادن به جنگ ١٩ ماهه که حداقل جان ١٠ هزار نفر را در یکی از فقیرترین کشورهای جهان گرفته است را باز کند. اما حالا به نظر می رسد یک بار دیگر تمامی این امیدها در صبح یکشنبه از بین رفته است. همچنین پیش از شکست آتش بس، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در تماس تلفنی با جان کری، وزیر خارجه امریکا عنوان کرده بود آتش بس ٧٢ ساعته در یمن نوعی فرصت است و بیش از آن هم چیزی نیست و تلاش ها اوایل هفته آینده ادامه خواهد داشت.

اسماعیل ولد شیخ احمد امیدوار بود تا این آتش بس ادامه پیدا کند. او گفته بود ما می خواهیم با ادامه آتش بس کمک رسانی را در طول روزهای آینده افزایش دهیم. ولدشیخ احمد عنوان کرده بود که در طول این سه روز اگرچه آتش بس از سوی دو طرف در مناطق مختلف نقض شده است اما پایبندی به آتش بس کماکان ادامه دارد.

در اواخر روز شنبه ولد شیخ احمد به پایتخت عربستان رفت و با علی محسن الاحمر، معاون اول منصور هادی ملاقات کرد و گفت که ما در حال خویشتنداری هستیم در حالی که ٤٠٠بار آتش بس توسط نیروهای انصارالله نقض شده است. این ششمین آتش بس رسمی بوده است که از زمان آغاز درگیری های یمن برپا شده اما هیچگاه به سرانجام مناسبی نرسیده است.

حالا در میان تناقض هایی که در بحث چگونگی نقض آتش بس در یمن وجود دارد، حملات ائتلاف سعودی علیه مردم یمن افزایش پیدا کرده است و سازمان ملل تماس های مکرری برای ادامه روند آتش بس با عربستان سعودی برقرار کرده که به نظر می رسد تا زمان تنظیم این گزارش به نتیجه نرسیده است. با این حال اسماعیل ولد شیخ احمد معتقد است که کمک های بشردوستانه در طول این سه روز به مناطقی رسیده است که پیش از آن غیر قابل دسترس بوده است. اما عبدالمالک مخلافی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن این اقدامات را برای روند صلح در یمن بی فایده خوانده است. 

مخلافی به خبرگزاری فرانسه گفت: این آتش بس بی فایده است چرا که حتی اگر ما آن را قبول داشته باشیم طرف دیگر هیچ تعهدی به آتش بس و احترامی به آن نمی گذارد. احمد پیش از شکست آتش بس در صفحه شخصی خود در فیس بوک عنوان کرد که اگر احزاب مختلف یمنی به توافق برسند این آتش بس ٧٢ ساعته تجدید پذیر است. آنگونه که شیخ احمد هدفگذاری کرده بود قصد داشت تا با ادامه آتش بس روند کمک رسانی را به مناطق مختلف یمن گسترش دهد که حالا با این روند ادامه کمک رسانی ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

برخی خبرها حاکی از آن بود که در صنعا علی عبدالله صالح، رییس جمهور سابق یمن و مقامات نظامی و انصارالله برای ادامه آتش بس مشغول مذاکره بودند که جنگنده های ائتلاف حملات خود را به صنعا از سر گرفتند. آنگونه که سایت صبانیوز گزارش داده، ٩ حمله هوایی روز یکشنبه در پایتخت صورت گرفته است.

بسیاری معتقدند اگرچه در طول این سه روز از حجم حملات هوایی کاسته شده بود اما درگیری های زمینی بین نیروهای منصور هادی و سربازان یمنی در نزدیکی مرز با عربستان ادامه داشت.
حالا تمام تلاشی که برای پایبندی به آتش بس صورت گرفته بود عملا از بین رفته است و به نظر می رسد اسماعیل ولد شیخ احمد تلاش خود را برای آتش بس هفتم آغاز کند زیرا به نظر می رسد آتش بس ششم عملا شکست خورده است.
*منبع: روزنامه اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: