کد خبر: ۸۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - 15 September 2016
بانكداري ايراني -در حالی که دولت یازدهم تمام هم وغم خود را بر ومساله کنترل تورم و خروج از رکود قرارداده است برخی از بانکها با اقدامات سختگیرانه در خصوص برنامه های خروج از رکود دولت همکاری لازم را نداشته و ضد برنامه های دولت رفتار می کنند .
 بانكداري ايراني -در حالی که دولت یازدهم تمام هم وغم خود را بر ومساله کنترل تورم و خروج از رکود قرارداده است برخی از بانکها با اقدامات سختگیرانه در خصوص برنامه های خروج از رکود دولت همکاری لازم را نداشته و ضد برنامه های دولت رفتار می کنند و با این کار به دولت در اجرای برنامه خروج از رکود ضربه می زنند.

به گزارش بانكداري ايراني  ، بانکها در حال حاضر برای ارائه  برخی تسهیلات اقدام به فریز کردن حدود 25 درصد از مبلغ تسهیلات می کنند این موضوع در مجموع می تواند به زیان وام گیرنده منجر شود حال اگر گیرنده این تسهیلات تولید کننده باشد در واقع با وجود ارائه تسهیلات باز 25 درصد از توان وی با فریز کردن بخشی از تسهیلات ، کاهش یافته است . 

این اقدام بانکها هرچند که با اعتراض  وزیر صنعت و  همچنین نمایندگان مجلس قرار گرفت اما بانکها باز به این رویه خود ادامه می دهند . وزیر صنعت در قبال فریز کردن بخشی از از تسهیلات اعلام کرد که دریافت سپرده‌های اجباری از سوی بانک‌ها مانع از کارایی تسهیلات آنها به تولید می‌شود.  وی حتی در جای دیگری از کارشکنی  بانکها برای خروج از رکود سخن گفت زیرا  باید در نظرداشت که  25 درصد از تسهیلات 16 هزار میلیارد ی برای 7500 واحد تولیدی می شود 4000 میلیارد تومان که  در واقع ، همچنان در اختیار بانکها باقی قرار داشته  و به کار تولید نیامده است. 

علاوه بر برخی از اعضای دولت،  بعضی از نمایندگان مجلس نهم و دهم نیز  این کار بانکها را تخلف دانسته و  از آنها خواستند تا از این کار پرهیز کند . سیدمهدی فرشادان ، نماینده مردم سنندج،کامیاران و دیواندره در مجلس دهم ،  اخیرا اعلام کرده است که نگه داشتن بخشی از وام اعطایی به مشتریان به عنوان وثیقه روش دیگری است که بانک ها در ارائه وام به کار می برند،که این تخلف است.  

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد که  برخی بانک ها تنها به کسب سود حداکثری می اندیشند این درحالی است که بانک ها در نظام جمهوری اسلامی باید وظایف خود را نسبت به مردم انجام دهند و زمینه تسهیل در فعالیت های اقتصاد را فراهم کنند.

کارشناسان دلیل  این اقدامات بانکها را  بالابودن هزینه پول و همچنین دریافت سپرده‌های گرانقیمت قبلی که اکنون با سود تسهیلاتی که تا ۱۸ درصد کاهش یافته برابری ندارد، می دانند. 

مدیر عامل سابق بانک رفاه در این زمینه معتقد است که این رفتار ناشی از فشار هزینه‌ای است که بر دوش بانک‌ها قرار دارد و این در حالی است که به هرحال از گذشته سپرده‌های بلندمدتی با سودهای ۲۷ یا ۲۸ درصد دریافت کرده و ناچارند تا پنج سال بعد نیز آنها را پرداخت کنند. پس هنگامی که نرخ سود تسهیلات پایین آمده و به عبارتی درآمد بانک‌ها کاهش یافته و با سودهای پرداختی در سپرده‌های قبلی هماهنگ نیست، آنگاه درآمدها کفاف هزینه را نخواهد داد، بنابراین بخشی از تسهیلات را بدون سود نزد خود نگه می‌دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: