کد خبر: ۸۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - 14 September 2016
واکنش ها پس از ٤٨ ساعت همچنان ادامه دارد. درحالی که تقریبا تمام رسانه های اصولگرا دراین باره سکوت معناداری را پیش گرفته اند؛ اما در فضای مجازی این نامه همچنان محل بحث و تبادل نظر کاربران است.
 روزنامه شرق در شماره چهارشنبه 24 شهریور در تشریح تیتر یک، واکنش ها به نامه عذرخواهی سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران را برجسته کرد و نوشت: واکنش ها پس از ٤٨ ساعت همچنان ادامه دارد. درحالی که تقریبا تمام رسانه های اصولگرا دراین باره سکوت معناداری را پیش گرفته اند؛ اما در فضای مجازی این نامه همچنان محل بحث و تبادل نظر کاربران است.

این روزنامه با اشاره به عنوان با سعودی ها مدارا کنیم، آورد: سردار رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری، روز دوشنبه در نشست مشترک مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه راهکار مدیریت شرایط موجود را کاهش تنش ها و مدارا با عربستان دانست. او به رقابت عربستان با ایران در منطقه پرداخت و با اشاره به اینکه «در حوزه ژئوپلیتیک خلیج فارس، ما یک رقیب استراتژیک به نام عربستان سعودی داریم. مخصوصاً در وضعیت فعلی شان با مدیریت آمریکایی ها یا شاید صهیونیست ها. به نظر من می خواهند با ایران یک روابط تنش آلود به وجود آورند»، گفت: «سعودی ها نسبت به افزایش وزن ژئوپلیتیکی ایران معترض هستند و شکست های خود در سوریه، عراق، لبنان و حتی در یمن را به گردن ایران می اندازند؛ در حالی که این نتیجه سیاست های نه چندان خوب آنها و خرید سلاح و... بر مبنای پول های زیاد نفتی است.»

شرایط قبول توبه را به جا آوَرَد، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است، در تشریح این خبر نظر حجاریان را در ارتباط با عذرخواهی مرتضوی می خوانیم: آقای مرتضوی در نامه خود از کشته شدگان حوادث بازداشتگاه کهریزک به عنوان شهید یاد کرد، نفس استفاده از واژه شهید، از سوی او به منزله اقرارش بر به وقوع پیوستن آن جنایت هولناک است. ر هر صورت بر اساس قاعده فقهی «اقرار العقلاء علی انفسهم»، قاضی می تواند بر پایه اقرارکردن شخص متهم، برای او حکم صادر کند. سعید مرتضوی اعتقاد دارد حوادثی که در زمان دادستانی او رخ داده است، غیرعمد بوده؛ پس او حکم قتل غیرعمد را باید قبول داشته باشد. اگر از عذرخواهی مرتضوی توبه تعبیر شود، باید از او انتظار اجرای شرایط قبول توبه را مطابق آنچه در اسلام آمده است داشته باشیم. او اول باید قول بدهد که دیگر آن گناهان را تکرار نکند، دوم باید آنها را جبران کند.

این روزنامه با انتخاب عنوان اختلاف در آمارهای مراکز آماری «بلایی بزرگ» است، می نویسد: آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری پیش از ظهر دیروز (سه شنبه) در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اعضای شورای عالی آمار کشور و مدیران مرکز آمار ایران، «آمار و اطلاعات دقیق، متمرکز و علمی» را پایه اصلی در تصمیم گیری کارآمد برای کشور دانستند و در ادامه، اختلاف در آمارهای مراکز آماری را «بلایی بزرگ» خواندند و افزودند: «گاهی مراکز مختلف درخصوص نرخ بی کاری یا نرخ تورم و رشد اقتصادی، آمارهای متفاوتی بیان می کنند که این مسئله موجب ایجاد بی اعتمادی در مردم می شود». 

روزنامه شرق با درج عنوان جای بررسی FATF شورای امنیت ملی است نه نماز جمعه، نوشت: محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، پاسخ گوی سؤالات آنها بود. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه تا به حال ابهامات و اتهامات فراوانی نسبت به FATF مطرح شده که مسئولان دولتی هم پاسخ گوی آنها بوده اند، گفت: «محل جمع بندی این مباحث در رسانه ها و فضای مجازی نیست زیرا این مباحث بسیار تخصصی است. همان طور که ما انتظار داریم، تریبون نماز جمعه اخلاق، تقوا، دین و سیاست را تبلیغ کند و به همان میزان هم نهادهای تخصصی نظام باید وظایف خود را انجام دهند. این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده و من از جمع بندی آن خبردار هستم و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم این جمع بندی را اطلاع رسانی می کند. ما معتقدیم مردم هم باید از این موضوع مطلع باشند». 

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «مقام معظم رهبری دفاع نمی کرد، تیم هسته ای را اعدام می کردند»، «محموله نفتی ایران گم شد»، «تغییرات در شهرداری صدای اعتراض شورا را بلند کرد»، «شاهکار مردان طلایی ایران در ریو» و «پرونده ای برای درگذشت میشل بوتور» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «آدرس غلط» نوشته محمدرضا تابش نایب رییس فراکسیون امید مجلس را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: