کد خبر: ۸۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 06 September 2016
پرونده واگذاری مسکن از سوی شهرداری با دقت در چارچوب قانون بررسی شده و اجازه موج سواری و سوء استفاده برخی را هم نمی دهیم.
سخنان آیت الله آملی لاریجانی درباره برخورد قاطع دستگاه قضا با مفاسد بدون توجه به مسائل جناحی و سیاسی، موضوعی است که روزنامه همشهری در شماره سه شنبه 16 شهریور، به آن پرداخت و از قول وی نوشت: پرونده واگذاری مسکن از سوی شهرداری با دقت در چارچوب قانون بررسی شده و اجازه موج سواری و سوء استفاده برخی را هم نمی دهیم.

این روزنامه تیتر نخست را به عنوان جهان اسلام فکری برای مدیریت حج کند، اختصاص داد و نوشت: در آستانه ایام حج، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت الله الحرام، حج ابراهیمی را مظهر عزت و عظمت امت اسلامی در مقابل زورگویان بین المللی خواندند و با اشاره به حوادث تلخ فاجعه منا، خطاب به دولت ها و ملت های اسلامی تاکید کردند: جهان اسلام اهم از دولت ها و ملت های مسلمان باید حاکمان سعودی را به درستی بشناسند و به خاطر جنایاتی که در گستره جهان اسلام به بارآورده اند، گریبان آنها را رها نکنند و فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مسئله حج بکنند.

روزنامه همشهری با اشاره به عنوان دستور ضدتحریمی سیف به بانک ها، آورد: ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در نامه ای به مدیران عامل بانک ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ کرد: «هرگونه اقدام مبنی بر محدودیت یا قطع ارائه خدمات به اشخاص و نهادهای ایرانی به استناد تحریم های ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا یا سایر کشورها و نهادهای بین المللی هیچ مبنایی در برجام و سایر تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران ندارد و بانک ها صرفاً براساس قوانین جاری کشور می توانند طبق ضوابط بانکی و تجاری خود نسبت به ارائه خدمات بانکی به تمام مشتریان اقدام کنند.» در نامه ولی الله سیف با اشاره به خروج اشخاص و نهادهای مزبور از فهرست تحریم ها براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آمده است: شرکت ها، بانک ها و مؤسسات مالی خارجی می توانند بدون هیچ گونه محدودیتی که ناشی از تحریم ها باشد با آن اشخاص روابط مالی و تجاری داشته باشند و ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل چنین معاملاتی، اقدام به وضع اقدامات محدودکننده یا تنبیهی علیه بانک ها و مؤسسات مالی خارجی نخواهند کرد.

این روزنامه با انتخاب عنوان افول سهم کشاورزی در اشتغال، نوشت: سیاست های اقتصادی بسیاری را می توان برشمرد که اگرچه منطق اقتصادی قابل دفاعی ندارند اما با استقبال سیاستگذاران مواجه می شوند. سیاست های حمایتگرایانه از بخش کشاورزی نیز در این میان جای می گیرد که حتی از سوی بزرگ ترین حامیان تجارت آزاد مانند ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز پی گرفته می شود. طرح های مربوط به حذف تعرفه های بخش کشاورزی را کمتر می توان در میان گزینه های روی میز سیاستمداران یافت. اتحادیه اروپا متهم است که با ایجاد مانع برای واردات محصولات کشاورزی از اقتصادهای در حال توسعه، مبانی تجارت منصفانه با آنها را زیر پا می گذارد. اما جایگاه بخش کشاورزی در اقتصاد ایران کجاست؟روند نزولی مربوط به تعداد افراد شاغل در بخش کشاورزی در دیگر شاخص های مربوط به این بخش مانند سطح برداشت یا میزان تولید مشاهده نمی شود. داده های منتشر شده توسط وزارت جهادکشاورزی نشان می دهند که طی سال های 1359 تا 1391 به سطح برداشت (آبی و دیم) چندان افزوده نشده و رقم آن در میان حدود 11 تا 12 میلیون هکتار در نوسان بوده است. اما در همین مدت، میزان تولید رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرده و از حدود 22.5 میلیون تن در سال 1359 به 68 میلیون تن در سال 1391 رسیده و در این میان حتی ارقامی مانند 73 میلیون تن را نیز تجربه کرده است.

ناگفته های کشف حقوق های نجومی در بانک ها؛ عنوان دیگر روزنامه همشهری به شمار می رود، در این مطلب می خوانیم: جدیدترین اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره حقوق های نجومی حکایت از رقابتی دارد که مدیران بانک های دولتی برای دریافت حقوق های بیشتر در مقایسه با یکدیگر داشته اند. پاداش های 200میلیون تومانی، مبلغ مشهور بسیاری از فیش های حقوقی مدیران بانکی در گزارش حقوق های نجومی بوده اند و چهارشنبه 10شهریورماه علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در جلسه مشترکی که با مدیران این بانک ها داشت تصریح کرد که علاج فضای به وجود آمده علیه بانک ها به دست خودشان است. اظهارات ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز ناظر بر همین تأکیدهای علی لاریجانی و اتفاقی بود که در بانک ها شکل گرفته است. رقابت پایاپای یکی از مدیران بانکی در مقایسه با مدیران بانک های ملت و تجارت باعث آن بوده تا حقوق 230میلیون تومانی در پایان سال 94بگیرد. لاریجانی درباره 2راهکار درمان این موضوع گفته بود: باید خود بانک ها به موضوع تخلفات صورت گرفته رسیدگی کنند و به طور صریح اعلام کنند چه برخوردها و مجازات هایی در زمینه تخلفات صورت گرفته است. نکته دیگر اینکه باید سقف حقوق ها را تعیین کرد و در این زمینه اطلاع رسانی شود.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست عنوان های «کارشناس فقط 2 صفحه سوال کرده است»، «تداوم نگرانی برای جنگل های هیرکانی»، «آرزوهای خاکستری»، «مدالم را از امام رضا(ع) دارم» و «تلاش برای دومین برد» را برجسته کرد و در ستون یادداشت عنوان «بازی بدون برنده علیه قالیباف» به قلم بابک نگاهداری مدیر مرکز مطالعات شهرداری تهران را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: