کد خبر: ۸۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - 31 August 2016
رتبه بندی مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی، بومی‌سازی منابع زبان انگلیسی و برگزاری همایش‌ در زمینه‌های مختلف از جمله مهم‌ترین اقدامات اخیر معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی،این نهاد 36 ساله است که انجام هرکدام از این اقدامات تحولات عظیمی را در زمینه‌های آموزشی به دنبال داشته است.

رتبه بندی مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی، بومی‌سازی منابع زبان انگلیسی و برگزاری همایش‌ در زمینه‌های مختلف از جمله مهم‌ترین اقدامات اخیر معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی،این نهاد 36 ساله است که انجام هرکدام از این اقدامات تحولات عظیمی را در زمینه‌های آموزشی به دنبال داشته است.

دکتر حسین کلانتری،مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاد دانشگاهی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به رتبه‌بندی مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی اظهار کرد:رتبه‌بندی مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی طبق معیارهایی کلی شامل معیارهای مدیریتی، معیارهای کارکنان، معیارهای منابع، زیرساخت‌ها، امکانات و تجهیزات آموزشی، معیارهای فرآیندها، نتایج فراگیران- مدرسان، نتایج منابع انسانی و نتایج عملکردی صورت می‌گیرد.

وی در مورد معیارهای مدیریتی توضیح داد: معیارهای مدیریتی شامل میزان شناخت و حمایت مدیران مراکز آموزشی واحد، میزان مشارکت مدیر در فعالیت‌های مراکز آموزشی واحد، میزان توجه مدیر به نیاز بازار و گرایش متقاضیان، میزان شناخت مدیر از توانایی‌ها و محدودیت‌ها و همچنین نقاط قوت و ضعف حوزه آموزش و مراکز آموزشی واحد می‌شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاد دانشگاهی در مورد معیارهای کارکنان نیز اظهار کرد: صلاحیت‌ها و توانمندی‌های سرمایه‌های انسانی، میزان جلسات هم‌اندیشی همکاران در حوزه آموزش، میزان مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها، میزان توجه به انتقادات و پیشنهادات کارکنان، چگونگی ساختار تشویق کارکنان و چگونگی ارتقاء کارکنان به سبب کسب تجربه حرفه‌ای جزو معیارهای کارکنان هستند.

کلانتری با اشاره به معیار منابع، زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات آموزشی توضیح داد: این معیار شامل میزان تناسب فضا، امکانات و تجهیزات مراکز آموزشی واحد برای کارکنان حوزه آموزش، تناسب مبادی ارتباطی با فراگیران، نرم‌افزارهای کاربردی، تعداد و ظرفیت سایت آموزشی و کارگاه کامپیوتر، تجهیزات آموزشی، سیستم‌های تهویه و برودتی و گرمایشی کلاس‌ها و غیره است.

وی با بیان اینکه معیارهای فرآیندها شامل میزان برنامه‌های نیازسنجی، ساختار برنامه‌های بازاریابی، ساختار نظرسنجی از فراگیران و غیره می‌شود، در مورد نتایج فراگیران- مدرسان توضیح داد: میزان اعتبار، ارائه آموزش‌های برتر، بهره‌مندی از اساتید نامی، تکریم ارباب‌رجوع، بهره‌مندی از کارکنان سرآمد، تسلط مدرس به مطالب درسی، شیوه تدریس، حضور منظم و به موقع و غیره جزو معیار نتایج فراگیران- مدرسان است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاد دانشگاهی در مورد نتایج منابع انسانی و نتایج عملکردی نیز توضیح داد: احساس پایداری و بالندی کارکنان، داشتن انگیزش و دلبستگی شغلی، میزان به‌کارگیری نیروها مطابق نمودار سازمانی، میزان ارتقاء پست کارکنان و غیره جزو نتایج منابع انسانی و تعداد دوره‌های آموزشی اجرا شده، ظرفیت پذیرش مرکز، تعداد فراگیران، نسبت درآمد به تعداد کارکنان، میزان هزینه‌های مرکز، میزان بودجه تبلیغاتی و غیره در زیرمجموعه نتایج عملکردی قرار دارد.

کلانتری از رتبه‌بندی مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی به سه سطح خبر داد و گفت: به مراکزی که در رتبه اول قرار بگیرند تسهیلاتی ارائه می‌شود و این رتبه‌بندی از امسال اجرا خواهد شد.

بومی‌سازی منابع زبان انگلیسی توسط جهاددانشگاهی
مدیر کل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به بومی‌سازی منابع زبان انگلیسی توسط جهاددانشگاهی اظهار کرد: بر این اساس منابع جدید جایگزین منابع قبلی می‌شوند.

دکتر کلانتری با اشاره به برگزاری همایش بومی‌سازی منابع زبان انگلیسی اظهار کرد: سال گذشته در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم بومی‌سازی زبان انگلیسی همایشی توسط جهاددانشگاهی با هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که نتایج خوبی به همراه داشت زیرا در این همایش از نقطه نظرات و تجارب افراد بهره‌مند شدیم.

وی افزود: بر اساس نتایج همایش مذکور طرح ملی بوی‌سازی منابع آموزش زبان انگلیسی در جهاددانشگاهی در حال انجام است و نزدیک به 30 کارشناس در این زمینه در حال فعالیت هستند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است 8 کتاب با 64 درس در این راستا تدوین شود که نخستین کتاب با 8 درس آماده چاپ است و در مرحله داوری نهایی قرار دارد. دومین کتاب نیز قرار است تا نیمه دوم شهریور ماه تدوین شود که با این حساب به طور کلی تا پایان سال 5 کتاب از 8 کتاب تدوین خواهد شد.

مدیر کل برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه منابع جدید بر مبنای فرهنگ بومی کشور تدوین خواهند شد اظهار کرد: منابع جدید جایگزین منابعی می‌شوند که اکنون در آموزشگاه‌های زبان انگلیسی تدریس می‌شود.البته وظیفه تدوین منابع زبان انگلیسی بر اساس فرهنگ بومی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت آموزش وپرورش سپرده شده و قرار است این وزارتخانه منابع جدید را با همکاری وزارت علوم و جهاددانشگاهی تدوین کند. در حال حاضر منابع جدید توسط وزارت آموزش و پرورش و جهاددانشگاهی در حال تدوین هستند.

برگزاری همایش‌های مختلف توسط جهاد دانشگاهی
دکتر کلانتری در ادامه از برگزاری همایش فرصت‌ها و چالش‌های آموزش فنی و مهندسی- علوم پایه در جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: برگزاری همایش فرصت‌ها و چالش‌های آموزش فنی و مهندسی- علوم پایه در جهاد دانشگاهی در حال بررسی بوده و مقدمات آن فراهم شده است.

وی از برگزاری همایش مذکور در 14 مهرماه جاری خبر داد و افزود: کمیته این همایش شامل آموزش‌های برگرفته از پژوهش، آموزش‌های بین‌المللی، برندسازی، نیازسنجی آموزشی و ارتباط با صنعت و شیوه‌های نوین آموزشی، تشکیل شده است. همچنین برای هر کدام از محورهای مذکور موضوعات اصلی پیشنهاد شده است و نویسندگان می‌توانند مقاله‌های خود را در ارتباط با هر یک از موارد پیشنهادی و یا زمینه‌ها و موضوعات دیگر مرتبط با محورهای همایش تنظیم و ارسال نمایند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاد دانشگاهی در ادامه اظهار کرد: آموزش‌های برگرفته از پژوهش شامل آموزش‌های برگرفته از پژوهش در کشورهای مختلف، آموزش‌های برگرفته از پژوهش‌های شاخص در جهاد دانشگاهی و بررسی اثربخشی آموزش‌های برگرفته از پژوهش در توسعه آموزش و پژوهش جهاد دانشگاهی می‌شود.

کلانتری در مورد آموزش‌های بین‌المللی نیز توضیح داد: آموزش‌های بین‌المللی شامل زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در آموزش‌های بین‌المللی، چالش‌های آموزش بین‌المللی از جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره، فرصت‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای در آموزش‌های بین‌المللی، بررسی و تحلیل وضعیت جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش‌های بین‌المللی، راهبردهای توسعه آموزش‌های بین‌المللی جهاد دانشگاهی است.

وی در مورد محور برندسازی اظهار کرد: سیاست و راهکارهای توسعه برندهای آموزشی (داخل و خارج)، الزامات و ضرورت‌های ارتقاء برند آموزشی جهاد دانشگاهی، مقایسه و تحلیل تطبیقی برند آموزشی جهاد دانشگاهی با سایر برندهای آموزشی کشور و راهبردهای توسعه برندهای آموزش جهاد دانشگاهی در زیرمجموعه محور برندسازی قرار دارند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاد دانشگاهی با اشاره به محور شیوه‌های نوین آموزشی گفت: محور شیوه‌های نوین آموزشی شامل شیوه‌های آموزش‌های مساله‌محور روش‌های آموزشی مبتنی بر سرگرمی و بازی، آموزش‌های نوین غیرحضوری، ابزارها، تجهیزات و آزمایشگاه‌های نوین آموزش و راهبردهای توسعه آموزش‌های نوین در جهاد دانشگاهی می‌شود.

کلانتری در مورد محور نیازسنجی آموزشی در ارتباط با صنعت نیز گفت: جایگاه جهاد دانشگاهی در بازار آموزش‌های صنفی صنعتی، نیازسنجی آموزشی، فرصت‌ها و چالش‌ها، نیازسنجی، جهانی شدن و بومی‌سازی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های اسناد بالادستی در نیازسنجی آموزشی و توسعه آموزش، ارائه تجربیات موفق در نیازسنجی آموزشی و ارتباط با صنعت و راهبردهای انطباق دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی با نیازهای صنعت در زیرمجموعه محور نیازسنجی آموزشی و ارتباط با صنعت قرار دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: