کد خبر: ۸۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - 30 August 2016
داعش و القاعده از بحران داخلی که ١٨ ماه است یمن را درون خود فرو برده استفاده می کنند و حملات انتحاری را علیه مقامات ارشد، شخصیت های مذهبی، نیروهای امنیتی و مردم عادی انجام می دهند و قصد دارند تا به این بحران هرچه بیشتر دامن بزنند.
 روزنامه اعتماد در صفحه جهان نوشت: داعش و القاعده از بحران داخلی که ١٨ ماه است یمن را درون خود فرو برده استفاده می کنند و حملات انتحاری را علیه مقامات ارشد، شخصیت های مذهبی، نیروهای امنیتی و مردم عادی انجام می دهند و قصد دارند تا به این بحران هرچه بیشتر دامن بزنند.

در این گزارش که در شماره سه شنبه 9 شهریور 1395 خورشیدی منتشر شد، می خوانیم: یمن این روزها از شمال توسط جنگنده های سعودی مورد هدف قرار می گیرد و از جنوب نیز داعش و القاعده حملات گسترده تروریستی را طرح ریزی می کنند و در این بین تنها مردم بی گناه هستند که در بحران داخلی جان خود را از دست می دهند. 

روز گذشته زمانی که نیروهای داوطلب هوادار منصور هادی در کمپ آموزش نظامی شهر عدن حضور داشتند، به ناگاه انفجار یک خودروی بمبگذاری شده موجب کشته شدن ٥٤نفر از افرادی شد که در این کمپ حضور داشتند. مقامات دولت مستعفی یمن همچنین عنوان کردند که علاوه بر افرادی که در این انفجار کشته شدند ٦٧نفر دیگر نیز زخمی شدند که حال تعدادی از آنها وخیم گزارش شده و احتمال دارد آمار کشته شدگان نیز افزایش پیدا کند.

پس از این انفجار خبرگزاری اعماق وابسته به گروه تروریستی داعش در بیانیه ای مسوولیت عملیات تروریستی را برعهده گرفت. در این بیانیه اشاره شده است که یکی از نیروهای داعش با انجام عملیات انتحاری در مرکز عدن جان حدود ٦٠ نفر را گرفته است.

یکی از منابع امنیتی عدن نیز به خبرگزاری رویترز اعلام کرد این انفجار در محل کمپ سرباز گیری شهرستان عدن رخ داده است. شاهدان عینی همچنین اعلام کردند هنگامی که سربازان وظیفه برای گرفتن وعده غذایی خود در صف بودند بمبگذار انتحاری در پشت یک کامیون خود را منفجر می کند که همراه با آن کامیون نیز منفجر می شود و سربازان داوطلبی که در این محدوده حضور داشتند جان خود را از دست می دهند. 

پس از این واقعه بلافاصله آژیرهای آمبولانس سراسر صبح در خیابان های عدن شنیده می شد و زخمی ها را به بیمارستانی که تحت اختیار پزشکان بدون مرز قرار داشت منتقل کردند. به گفته سخنگوی پزشکان بدون مرز در عدن در حدود ٦٠ زخمی به این بیمارستان منتقل شده است. گفتنی است در حال حاضر داعش و القاعده از بحران داخلی که ١٨ ماه است یمن را درون خود فرو برده استفاده می کنند و حملات انتحاری را علیه مقامات ارشد، شخصیت های مذهبی، نیروهای امنیتی و مردم عادی انجام می دهند و قصد دارند تا به این بحران هرچه بیشتر دامن بزنند.

لازم به ذکر است انفجار خودروی فرماندار شهرستان عدن در جنوب یمن از جمله آخرین تلاش های تروریست ها بوده که فرماندار از آن جان سالم به در برد. در ماه مه نیز یک بمبگذار انتحاری با انفجار بمبی توانست جان ٤٠ نفر دیگر را در عدن بگیرد. 

همچنین تروریست ها علاوه بر حملات انتحاری توانسته بودند که مناطقی از شرق یمن را نیز تصرف کنند. از جمله آن می توان به شهرستان مکلا اشاره کرد که در اختیار القاعده بود اما نیروهای وفادار به منصور هادی با حمایت امارات متحده عربی توانستند آنها را از این منطقه تا حدودی بیرون برانند هرچند کماکان درگیری ها در این منطقه ادامه دارد.

این وقایع در حالی رخ می دهد که مذاکرات صلح کویت میان هیات صنعا و دولت مستعفی یمن بی نتیجه باقی ماند تا امیدها برای حل بحران ١٨ماهه که عامل اصلی این حملات تروریستی در خاک این کشور است کمرنگ شود و اکنون تنها امیدها به طرح امریکا بسته شده و باید دید که آیا ایالات متحده می تواند یک بار دیگر طرفین را به پای میز مذاکره بکشاند یا خیر.

**آمادگی انصارالله برای از سرگیری مذاکره
شورای عالی سیاسی یمن که انصارالله آن را اداره می کند، اعلام کرد، آماده ازسرگیری مذاکرات صلح با دولت یمن به شرط توقف حملات ائتلاف سعودی و شکستن محاصره مناطق تحت کنترل خود است. شورای عالی سیاسی یمن در آخرین جلسه خود به بررسی تدابیر لازم برای تشکیل دولت در آینده نزدیک پرداخت و تصریح کرد، از هر طرحی که در راستای صلح مورد نظر باشد، استقبال می کند.

این جلسه به ریاست صالح صماد، رییس شورا و با حضور قاسم لبوزه، معاون او برگزار و در آن اوضاع سیاسی، نظامی، تجاوز ائتلاف سعودی و تحولات منطقه بررسی شد. شورای عالی سیاسی یمن در نشست هفتگی خود در کاخ ریاست جمهوری در صنعا تصریح کرد، آماده از سرگیری مذاکرات است مشروط بر اینکه جنگ متوقف و محاصره ظالمانه علیه ملت یمن برداشته شود.

با این وجود انصارالله معتقد است که ایجاد دولت وحدت ملی می تواند نخستین گام به سوی حل بحران یمن باشد و گام های لازم در کوتاه ترین زمان ممکن برداشته شود. گفتنی است جان کری، وزیر خارجه امریکا اخیرا در جده تاکید کرد که درگیری در یمن طولانی شده و باید تمام شود. در طرف مقابل دولت مستعفی یمن از طرح امریکا استقبال کرده و خواهان از سرگیری مذاکرات صلح بر اساس تشکیل دولت وحدت ملی شدند، اما منصور هادی خواهان خروج انصارالله از صنعا و تسلیم اسلحه های خود به عنوان نخستین گام با توجه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در راستای حل بحران است.

نمایندگان انصارالله در بغداد هیاتی از نمایندگان انصارالله به ریاست محمد عبدالسلام، روز گذشته دیدارهای خود را با مسوولان سیاسی و نظامی عراق انجام دادند. نخستین دیدار نمایندگان انصارالله در یمن با ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق بود. هیات نمایندگان انصارالله که سفری دوره ای به شماری از کشورهای منطقه از جمله لبنان و ایران را آغاز کرده است، در دیدار با مسوولان عراقی جدیدترین تحولات از جمله تجاوزگری سعودی-امریکایی به یمن، آخرین نتایج گفت وگوهای صلح یمن و راه های کمک به ملت یمن برای مقابله با محاصره عربستان را بررسی خواهد کرد. 

منابع نزدیک به هیات انصارالله گفتند، این هیات قصد دارد در این سفر دوره ای به بررسی نحوه به رسمیت شناختن شورای عالی سیاسی که به همراه حزب علی عبدالله صالح، رییس جمهور سابق یمن اخیرا تشکیل داده، بپردازد. این منابع افزودند: این هیات از بغداد به بیروت و سپس به تهران خواهد آمد که مهم ترین ایستگاه در این تور منطقه ای است اما هنوز زمان دقیق این سفرها اعلام نشده است.

**تجاوز دوباره جنگنده های عربستان به یمن
در پی حمله جنگنده های سعودی به مناطق مسکونی و یک کارگاه تولید شکر در حدیده دست کم ٣٠ غیرنظامی از جمله چند زن و کودک کشته و زخمی شدند. همچنین جنگنده های سعودی یک پمپ بنزین در منطقه الطلح در منطقه السحار در صعده را هدف قرار دادند و کارخانه های موجود در شمال صنعا را نیز بمباران کرده اند.

پایگاه خبری انصارالله، نیز گزارش داد که حملات جنگنده های سعودی از روز یکشنبه به سوی صعده به شکل جنون آمیزی ادامه دارد و طی ٢٤ ساعت این استان ٨٠ بار مورد حمله جنگنده های سعودی قرار گرفته است.

بر اساس این خبر حملات جنگنده های سعودی در روز دوشنبه نیز ادامه دارد و خسارت های فراوانی به خانه ها و املاک شخصی شهروندان یمنی در صعده وارد کرده است. گفتنی است با ادامه حملات جنگنده های ائتلاف سعودی به خاک یمن شمار غیرنظامیانی که قربانی این حملات می شوند روز به روز افزایش پیدا می کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: