کد خبر: ۸۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - 29 August 2016
عنوان «نسل سوخته» بی شک می تواند بهترین تعبیر برای کودکان و نوجوانانی باشد که این روزها در کشورهایی همچون سوریه، یمن و عراق جنگ و اثرات مخرب آن را با پوست و گوشت خود احساس می کنند.
 روزنامه جام جم در صفحه جهان با اشاره به قربانی شدن کودکان در آتش جنگ افروزی غربی – عربی نوشت: عنوان «نسل سوخته» بی شک می تواند بهترین تعبیر برای کودکان و نوجوانانی باشد که این روزها در کشورهایی همچون سوریه، یمن و عراق جنگ و اثرات مخرب آن را با پوست و گوشت خود احساس می کنند.

در این گزارش که در شماره دوشنبه هشتم شهریور 1395 خورشیدی منتشر شده است، می خوانیم: تاثیرات پدیده شوم جنگ در این کشورها بر کودکان بر هیچ فردی پوشیده نیست اما طی چند سال گذشته این موضوع کاملا مشخص شده که سیاستمداران و رسانه های غربی نگاهی ابزاری به آنها دارند. 

گرچه درد کودکانی همچون آیلان کوردی و عمران را نمی توان با کلام و نوشته بیان کرد اما در سایه بی توجهی همان رسانه هایی که سعی کردند با پررنگ تر کردن برخی اتفاقات، سیاست های موردنظر خود را پیش ببرند، هزاران کودک یمنی، عراقی و سوری زیر آتش جنگنده های نیروهای بین المللی یا جان خود را از دست می دهند یا آینده شان را از پیش تخریب شده می بینند. نگاهی گذرا به اوضاع کودکان در این سه کشور نشان می دهد که آنها نه در یک برهه خاص بلکه طی پنج سال گذشته همواره نیازمند توجه بین المللی بوده اند.

**کودکی در یمن؛ رنجی بی پایان
در یک سال و نیمی که از حمله جنگنده های عربستانی و هم پیمانان عربی آن به مناطق مختلف یمن می گذرد، کودکان بخش قابل توجهی از قربانیان این جنگ نابرابر را تشکیل می دهند. طبق گزارش های رسمی طی این مدت حدود 1500 کودک یمنی بر اثر حملات این جنگنده ها جان خود را از دست داده اند. تعداد کودکان مجروح بر اثر این جنگ نیز حدود 5000 نفر اعلام شده است اما این پایان رنج کودکان یمنی نیست.

گفته می شود حدود ده هزار کودک یمنی نیز بر اثر از بین رفتن نظام بهداشتی در این کشور جان خود را از دست داده اند و بر همین اساس کارشناسان این تعداد افراد را قربانیان غیرمستقیم جنگ یمن معرفی کرده اند. علاوه بر این میزان بالای کشته ها، هزاران کودک وجود دارند که باید با مشکلاتی همچون سوءتغذیه و نبود شرایط مناسب برای تحصیل دست و پنجه نرم کنند. بر همین اساس، یونیسف در گزارشی به این موضوع اشاره کرده که سوءتغذیه جان 320 هزار کودک یمنی را تهدید می کند.

در همین حال بنیاد خیریه «کودکان را نجات دهید» در گزارشی اعلام کرد در کشوری که 40 درصد آن را جمعیت زیر 15سال تشکیل می دهد، روزانه حدود هشت میلیون کودک یمنی با گرسنگی روبه رو هستند. به خاطر شرایط جنگی در این کشور همچنین حدود 3.5 میلیون کودک یمنی از رفتن به مدرسه محروم شده اند. با وجود این آمار بالا، سازمان های بین المللی هشدار داده اند که این ارقام تنها نوک یک کوه یخی است که تاکنون نمایان شده و آمار واقعی به مراتب بالاتر از اینهاست.

**تفنگ و موشک، اسباب بازی کودکان سوری
گستردگی و وسعت جنگ در سوریه باعث شده، کودکان قربانی این وضعیت به مراتب بیشتر از کشورهای دیگر باشند. طبق آمارهای رسمی، طی این مدت حدود 50 هزار کودک سوری جان خود را در مناطق مختلف این کشور از دست داده اند. به گزارش مرکز پناهجویان سازمان ملل ،تعداد کودکان آواره این کشور نیز حدود 2.5 میلیون نفر تخمین زده شده است. همچنین 38 هزار کودک سوری در پنج سال گذشته در حالی به دنیا آمدند که به عنوان مهاجر شناخته می شوند.
درد و رنج دیگری که کودکان سوریه متحمل شده اند، استفاده آنها به عنوان سرباز از سوی تروریست ها در میادین جنگی بوده است. طی این مدت گزارش های متعددی در مورد شست وشوی مغزی کودکان از سوی داعش و استفاده از آنها به عنوان عامل انتحاری منتشر شده است، اما آنچه کمتر مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفته، استفاده مخالفان به اصطلاح میانه رو و مسلح از این کودکان است. طبق گزارش های موجود، گروه هایی همچون ارتش آزاد سوریه، جبهه النصره، ائتلاف جبهه اسلامی و حتی نیروهای کرد از این کودکان استفاده کرده اند.

پریانکا موتاپارتی، یکی از فعالان حقوق کودکان، اخیرا با 25 کودک سرباز که توسط این گروه ها در سوریه استفاده می شدند مصاحبه کرده است. به گزارش رویترز، بنا به گفته این کودکان، از آنها به عنوان تک تیرانداز، نیروهای ایست بازرسی، درمان مجروحان و مسئول ارسال تجهیزات به خط مقدم استفاده شده است. یکی از این کودکان که خود را «ماجد» معرفی کرد، گفت: در ابتدا آموزش های مجانی به ما داده می شد و در آخر این سوال را می پرسیدند که کدام یک قصد داریم به عنوان عامل انتحاری باشیم.

**جنگ، واژه مانوس کودکان عراقی
گرچه از حدود دو سال پیش تروریست های داعش بخش هایی از عراق را به کنترل خود درآورده و به تبع آن زندگی و جان بسیاری از کودکان این کشور به خطر افتاده است اما کودکان عراقی بیش از یک دهه است که در کنار جنگ با پدیده اشغال کشورشان از سوی نظامیان خارجی روبه رو بوده اند. این مساله باعث شده کودکان این کشور شرایط سختی را تجربه کرده باشند. بنا بر آمارهای رسمی وزارت بهداشت عراق، به دلیل سال ها جنگ و خرابی که ارمغان خارجی ها برای عراق بوده است، سالانه حدود 5/1 میلیون کودک زیر پنج سال در عراق از سوءتغذیه رنج می برند. همچنین این مساله سبب شده تا حدود دو میلیون کودک توانایی رفتن به مدرسه را نداشته باشند. 

در کنار این حقایق تلخ، باید به آثار زیست محیطی مخربی نیز اشاره کرد که سال ها جنگ روی کودکان عراقی گذاشته است. براساس گزارشی که اخیرا منتشر شده است، آلودگی هوا ناشی از سال ها جنگ در عراق باعث شده تا تعداد زیادی از کودکان این کشور با سرطان یا اختلالات جسمی به دنیا بیایند. بر اساس این گزارش، کودکان عراقی که با این اختلالات به دنیا می آیند در مقایسه با کشورهایی همچون لبنان 50 درصد بیشتر است.
*منبع: روزنامه جام جم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: