کد خبر: ۷۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 23 August 2016
بررسی از کارنامه سال های اخیر نشان می دهد که نرخ گذاری رسمی وارد فازی کاملا احتیاطی شده و این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که با توجه به ثبات حاکم بر بازار ارز و تغییرات جزئی نرخ تورم، موقعیتی طلایی برای سیاست گذار ارزی فراهم آمده تا بتواند نرخ رسمی و بازاری ارز را به هم نزدیک کند.
 روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه دوم شهریور در تشریح تیتر نخست در گزارشی کارنامه «نرخ گذاری دلار» را واکاوی کرد و نوشت: بررسی از کارنامه سال های اخیر نشان می دهد که نرخ گذاری رسمی وارد فازی کاملا احتیاطی شده و این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که با توجه به ثبات حاکم بر بازار ارز و تغییرات جزئی نرخ تورم، موقعیتی طلایی برای سیاست گذار ارزی فراهم آمده تا بتواند نرخ رسمی و بازاری ارز را به هم نزدیک کند.

این روزنامه با درج عنوان فقط مجلس حق قانون گذاری دارد، آورد: ماجرای لغو کنسرت ها در مشهد و اعلام انصراف وزیر ارشاد از برگزاری کنسرت در این شهر روز گذشته با واکنش حسن روحانی، رئیس جمهوری روبه رو شد. رئیس جمهوری روز گذشته در مراسم گرامیداشت روز پزشک با انتقاد از حاشیه هایی که برای برگزاری کنسرت ها به وجود آمده است. رئیس قوه مجریه تصریح کرد: «ما مجلس شورای اسلامی داریم، هر کسی صبح بلند شد و یک تریبونی یافت که نمی تواند قانونگذاری کند. وزیر ما هم نباید تبعیت کند و باید تابع قانون باشد.» به نظر می رسد اشاره رئیس جمهوری، به سخنان اخیر آیت الله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی باشد که طی ماه های اخیر بارها بر مبتذل بودن برگزاری کنسرت و برپایی آن در مشهد هشدار داده است. 

روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار عنوان سوء ظن امنیتی آلمان به آنکارا، نوشت: سرویس اطلاعات برون مرزی آلمان در گزارشی ادعا کرد که ترکیه به «کانون مرکزی عملیات» گروه های تروریستی و افراطی تبدیل شده است. در این گزارش آمده است: آنکارا از سال ها پیش با این نوع گروه ها همکاری دارد. شبکه سراسری تلویزیون آلمان می گوید که تاکنون صرفا در بحث ها و گفت وگوهای شفاهی به نزدیکی سیاست ترکیه با گروه های خشونت گرای افراطی اشاره می شد؛ ولی این اولین بار است که به صورت مکتوب و رسمی چنین موضوعی بیان می شود. آیا ترکیه در دستان داعش است؟ آیا داعش از میان نوجوانان و کودکان ترکیه ای در جهت اهداف خود استفاده می کند؟ 

اینها مهمترین پرسش هایی است که در هفته جاری و البته پس از انفجار تراژیک عروسی در «غازی عینتاب» مطرح شده است. 

مکنده پول دربودجه پایتخت، دیگر عنوان این روزنامه به شمار می رود، در تشریح این مطلب می خوانیم: توزیع نامتناسب منابع مالی بین پروژه های شهری پایتخت، انحراف اعتبارات نقدی به سمت «ابرپروژه های عمرانی» را رقم زده؛ به طوری که نیمی از «پروژه های نگهداشت شهر» با قرار گرفتن در باتلاق مالی، دچار تاخیر یا توقف در بهره برداری شده است. پروژه های «نگهداشت» به عنوان طرح های حیاتی پایتخت، 65 درصد از کل 2500 پروژه سرمایه ای در دست اجرا توسط شهرداری تهران را شامل می شود؛ اما نرخ کمبود نقدینگی برای این قبیل پروژه ها بیش از دو برابر پروژه های «عمرانی» است. ابرپروژه ها در نقش مکنده پول در بودجه تهران، هزینه تکمیل سایر طرح ها را تصاعدی افزایش می دهند.

روزنامه دنیای اقتصاد با بررسی عنوان دلایل نداشتن سفیر در سوئیس، آورد: 18 ماه از خالی ماندن صندلی سفیر ایران در سوئیس می گذرد و همچنان کاردار موقت وظایف محوله در برن را به عنوان یکی از مهمترین پایتخت های اروپایی و مرکز مالی- بانکی جهان برعهده دارد. بهمن 93 و پس از تعیین «غلامعلی خوشرو» سفیر سابق ایران در سوئیس به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، تاکنون دیپلماتی جایگزین او نشده و «مهدی عابدی» کاردار موقت در این سمت حضور دارد. کارشناسان معتقدند که به دلیل وجود مراکز، نهادها، بانک ها و موسسات مالی- بانکی بین المللی در سوئیس، عدم تعیین سفیر و تعلل در این خصوص باعث شده تا ایران به درستی نتواند از ظرفیت های اقتصادی پسابرجام استفاده کند. در همین خصوص سخنگوی جدید وزارت امور خارجه می گوید امیدوار است با گفت وگوهایی که اخیرا وجود داشته، فرد معقول و شایسته ای به محل ماموریت اعزام شود.

این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «اولویت های دولت یازدهم» به قلم هادی صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاه ایلی نوی در اوربانا-شمپین و در ستون یادداشت عنوان «فضای متفاوت در انتخابات اتاق بازرگانی» نوشته سیدحمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران را برجسته و منتشر کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: