کد خبر: ۷۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 23 August 2016
مقایسه شرایط کشورهای مسلمان و نوع تعامل آمریکا با آنها، الگویی را به دست می دهد که بر اساس آن می توان میزان تطابق ادعای مسلمانی برخی کشورها با معیارهای واقعی اسلام را سنجید.
 روزنامه جام جم در صفحه سیاسی در گفت و گو با کارشناسان با اشاره به برتری ایران در منطقه به دلیل دارا بودن اسلام مقتدر، نوشت: مقایسه شرایط کشورهای مسلمان و نوع تعامل آمریکا با آنها، الگویی را به دست می دهد که بر اساس آن می توان میزان تطابق ادعای مسلمانی برخی کشورها با معیارهای واقعی اسلام را سنجید.

در این گفت و گو که در شماره سه شنبه دوم شهریور 1395 خورشیدی منتشر شد، آمده است: بر اساس همین الگو می توان به این نتیجه رسید که کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا با برخی ظواهر دین اسلام مشکلی ندارند و حتی گاهی سیاست هایشان را به گونه ای تعریف کرده اند که از همین ظواهر در جهت اهداف خود بهره گرفته اند، اما هر کشوری که به دنبال اجرای اسلام واقعی و مقابله با منافع غرب بوده در فهرست دشمنان آمریکا قرار گرفته است.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان در همین زمینه فرمودند: اسلام سکولار و محصور در عبادات چه فردی و چه دسته جمعی، حتی اگر طرفداران فراوانی داشته باشد، مورد خصومت سلطه گران نیست، آنچه زورگویان جهانی با آن دشمنی دارند، اسلام مقتدر است که نظام سیاسی ـ اجتماعی تشکیل می دهد و ملت ها را به سمت سعادت حقیقی دنیا و آخرت هدایت می کند.

این همان موضوعی است که با انقلاب اسلامی در سال 57 در کشورمان کلید خورد و بر همین اساس بود که از همان ابتدای انقلاب، صف بندی ها در مقابل جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت وگو با جام جم ضمن تاکید بر این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام کشور با مدل جمهوری اسلامی ارائه شد، گفت: در این مدل حاکمیت کشور با اکثریت آرای مردمی به تصویب رسید وسپس قانون اساسی، مجلس و سایر نهادهای مردمی با انتخابات در کشور منتخب شدند.

وی با بیان این که نظام جمهوری اسلامی بر گرفته از آرای مردم بر پایه احکام اسلامی است، افزود: چنین مدلی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و حتی کشورهایی که داعیه دموکراسی دارند، نتوانستند حاکمیت دین را با اقتدار مردمی در هم بیامیزند.

زلزله در ارکان نظام سلطه
جمهوری اسلامی نه تنها در بعد داخلی توانست از بحران های اولیه انقلاب بخوبی عبور کند بلکه در بعد خارجی نیز توانسته مقابل سیاست های سلطه طلبانه آمریکا بایستد.

از همین روست که حضرت آیت الله خامنه ای از انقلاب اسلامی به عنوان زلزله ای شدید در ارکان نظام سلطه یادکرده و تاکید می کنند: به برکت «اسلام انقلابی» و «انقلاب اسلامی» هدف اصلی زورگویان جهانی یعنی فرمانروایی بر منطقه ناکام مانده و آمریکا در منطقه غرب آسیا عملا زمینگیر شده است.

حسین سبحانی نیا، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده پیشین مجلس در همین زمینه با اشاره به تربیت نیروهای معتقد، محکم و تسلیم ناپذیر در مکتب اسلام مقتدر به جام جم می گوید: همین تفکر است که امروز برخی نگرانی ها را ایجاد کرده و باعث وحشت و نگرانی نظام سلطه از ایران شده است.

وی معتقد است: اسلام مقتدر ایرانی مایه هراس نظام سلطه شده و بر این اساس آمریکا در تلاش است با شیوه های مختلف در پی مهار نظام جمهوری اسلامی برآید و نگرانی هایی را از حرکت انقلابی و اسلامی در ذهن و فکر جهان به وجود آورد.

**عربستان؛ مجری اسلام آمریکایی
حرکت ایران بر مبنای تئوری های اسلام مقتدر در حالی است که کشورهایی در منطقه ما هستند که داعیه مسلمانی دارند اما نه تنها با سیاست های سلطه طلبانه آمریکا که منافی اصول اولیه اسلام است، مشکلی ندارند بلکه در حد توان به پیشبرد این سیاست ها نیز کمک می کنند.

عربستان، مصداق بارز این مساله است که همزمان با ادعای رهبری جهان اسلام، اجراکننده سیاست های آمریکا در منطقه است و ضمن ایجاد تفرقه میان کشورهای اسلامی، مقابله با ایران اسلامی را نیز در اولویت سیاست های خود قرار داده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان دیروز در نشست خبری به همین موضوع اشاره و تصریح کرد: عربستان سعودی دچار توهم جدی است و با توجه به مشکلات درونی و بیرونی خود گاهی دست به حرکات هیجانی و نابخردانه می زند که راه به جایی هم نخواهد برد.

**پایبندی ظاهری به اسلام
اقدامات عربستان در حالی است که کشورمان بر اساس الگوی اسلامی خود، همواره بر اهمیت گسترش روابط میان کشورهای اسلامی تاکید کرده است.

سید رضا اکرمی در همین زمینه به جام جم گفت: جمهوری اسلامی ایران، الگوی اسلام معتدل و قدرتمند را به دنیا نشان داد و تاکید کرد که در پی تجزیه یا حمله به سایر کشور ها نیست و با اعتقاد به شعار اصلی انقلاب؛ استقلال، آزادی و اسلام ناب محمدی را الگوی خود می داند.

وی با مقایسه اسلام حاکم بر نظام جمهوری اسلامی با اسلام حاکم بر عربستان عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی حاکمیتی است که با رای مستقیم مردم، حاکمیت قانون اساسی واسلام ناب محمدی بنا شده، اما عربستان بدون داشتن هر گونه انتخابات و قانون اساسی با حاکمیت یک خاندان، با پول نفت و حج در تلاش برای مبارزه با چنین شیوه ای است.

سبحانی نیا نیز در مقایسه اسلام مقتدر جمهوری اسلامی ایران با اسلام برخی کشورهای منطقه بخصوص عربستان گفت: آنچه امروز جمهوری اسلامی ایران نشان داده ثبات عقیده، استکبار ستیزی و تسلیم نشدن در مقابل زور و دفاع از حق و مظلوم است اما در برخی کشورهای مسلمان منطقه شاهدیم که آنها زیر پرچم آمریکا و انگلیس قرار گرفته اند و پایبندی آنان به اصول اسلامی متاسفانه ظاهری است.

سبحانی نیا تاکید کرد: امروز القاعده، داعش، جبهه النصره و جریانات تکفیری با اعمال خود چهره ناصحیحی از اسلام را دردنیا به تصویر کشیدند که چنین اتفاقی زاییده نظام های مرتجع منطقه از جمله عربستان است. نماینده پیشین مجلس ادامه داد: عربستان درسایه اسلام، حمله به کشورها و کشتن مسلمانان را در دستور کار خود قرارداده که این روش نمی تواند الگویی برای اسلام مقتدر باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: