کد خبر: ۷۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 23 August 2016
در هفته های مانده به آغاز مدارس شاهد رونق در بازار نوشت افزار خواهیم بود چراکه لوازم تحریر یکی از ضرورت های ادامه تحصیل است.
روزنامه صمت در صفحه تجارت و اصناف در گفت و گو با کارشناسان به بررسی بازار تولیدات نوشت افزار پرداخت و نوشت: در هفته های مانده به آغاز مدارس شاهد رونق در بازار نوشت افزار خواهیم بود چراکه لوازم تحریر یکی از ضرورت های ادامه تحصیل است.

در این گزارش که در شماره سه شنبه دوم شهریور 1395 خورشیدی منتشر شد، می خوانیم: از یک ماه قبل از آغاز فصل مدرسه؛ تب و تاب خرید لوازم تحریر در بین خانواده هایی که دانش آموز دارند، شروع می شود.

برخی از کارشناسان معتقد هستند تا این تاریخ هنوز بازار خرید نوشت افزار رونقی به خود ندیده است چراکه بنکداران اقلام را بین خرده فروشان تقسیم نکرده اند. اما از این دیدگاه ها که بگذریم بدون تردید در هفته های مانده به آغاز مدارس شاهد رونق در بازار نوشت افزار خواهیم بود چراکه لوازم تحریر یکی از ضرورت های ادامه تحصیل است. 

رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی می گوید: درحال حاضر بازار نوشت افزار با کمبود مواجه نیست و همه اقلام ازجمله دفتر، خودکار و پاک کن به میزان کافی در بازار وجود دارد؛ اما متاسفانه بازار دچار رکود است. 

موسی فرزانیان در گفت وگو با صمت می افزاید: متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است اما از طرفی نمی توانند از خرید این اقلام صرف نظر کنند چراکه مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه هاست. 

وی در ادامه اظهار می کند: سازمان های دولتی به ویژه بانک ها، سازمان تامین اجتماعی و شرکت نفت از بزرگترین خریداران صنف ما بودند اما نمی دانم چه عواملی باعث شد که خرید این سازمان ها کاهش پیدا کند. این کاهش خرید تاثیر بزرگی در بازار نوشت افزار گذاشته است.

فرزانیان اظهار می کند: اگر سازمان های دولتی اقدام به خرید کنند در اقساط بلندمدت به تولیدکنندگان هزینه ها را پرداخت می کنند. 

رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی می گوید: در ایران تنها 30درصد نیاز بخش نوشت افزار از تولیدات داخلی تامین می شود؛ این در حالی است که 95درصد دفتر مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی است. 

وی در ادامه اظهار می کند: میزان تولیدات داخلی در بخش خودکار و پاک کن نیز در حال افزایش است و امیدوار هستیم این روند افزایش تولید ادامه دار باشد.

**ثبات در قیمت نوشت افزار
فرزانیان تصریح می کند: متاسفانه رکود بازار تاثیر قابل توجهی بر بازار نوشت افزار گذاشته است. به این نکته توجه داشته باشید که قیمت ها در دو سال گذشته تغییر محسوسی نکرده اند.

وی در ادامه بیان می کند: به نظر من تولیدات داخلی کیفیت معقول دارند. اگر بخواهیم تولیدات ما با تولیدات خارجی برابری کند باید میزان هزینه های تولید کاهش یابد. به علاوه اینکه روند برگشت پول بسیار اهمیت دارد و باید در یک مدت مشخص کالای تولیدی به فروش برسد. 

رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی می گوید: امروز تولیدکنندگان کالای تولیدی را می فروشند اما 6ماه بعد پول خود را دریافت می کنند. به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر تولیدکنندگان ما از بانک ها تسهیلاتی دریافت کرده اند که باید به موقع پرداخت کنند. اگر شرایط لازم برای تولیدکنندگان فراهم نشود توان رقابت آنها با تولیدات خارجی کاهش پیدا می کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که با آغاز فصل مدارس خواهی نخواهی بازار نوشت افزار رونق پیدا می کند، می گوید: در سال های گذشته رونق کار از دو ماه پیش از مهر آغاز می شد اما امسال هنوز جنس ها در دست بنکداران باقی مانده است و به دست خرده فروشان نرسیده است. در مجموع من بازار پررونقی برای امسال پیش بینی نمی کنم. 

فرزانیان می گوید: اگر دولت بتواند برای تولیدکنندگان قوانین ثابت وضع کند گام های موثری در جهت تولید برخواهیم داشت. اما متاسفانه قوانین ثابت نیستند و با تغییر دولت ها حمایت ها از تولیدکنندگان نیز برداشته می شود به همین دلیل سرمایه گذاران دیگر نسبت به تولید رغبتی نشان نمی دهند و رویکرد واردات را در پیش می گیرند.

**برنامه ریزی برای افزایش تولید
نایب رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی می گوید: طبق آماری که من در دست دارم، حدود 12میلیون و 872 هزار دانش آموز و دانشجو در ایران در سال 95 تحصیل خواهند کرد.
سید تقی غضنفری در گفت وگو با صمت می افزاید: بارها از گوشه و کنار شنیده می شود که ارزش مردم ایران بیش از این است که اقلام بی کیفیت چینی مصرف کنند. در پاسخ به این افراد باید بگویم که چین فقط برای ایران جنس تولید نمی کند و بیش از نیمی از نیازهای مصرفی جهان را تامین می کند.

وی در ادامه اظهار می کند: ایران در تولید لوازم تحریر ضعیف است چراکه از تولیدکننده داخلی آنطور که باید حمایت نمی شود. متاسفانه فشار زیادی روی کارخانه های داخلی حاکم شده است و آنها نمی توانند با سهولت مواد اولیه خود را تهیه کنند. 

غضنفری اضافه می کند: امروز از 100درصد نیاز داخلی فقط 10درصد تولید می کنیم. در این بخش خلأ بزرگی احساس می شود و ما نیازمند طراحی یک برنامه چند ساله در این بخش هستیم.
نایب رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی می گوید: تولیدکنندگان برای احداث کارخانه های تولید نوشت افزار گاهی با قوانین دست و پاگیری مواجه می شوند که تامین آنها نیاز به اعتبار بالایی در ابتدای کار دارد.

غضنفری می افزاید: من به عنوان تولیدکننده برای وارد کردن دستگاه تولید نوشت افزار به 6میلیارد و برای تهیه مواد اولیه به 2میلیارد سرمایه نیاز دارم. اینجا این پرسش مطرح می شود که کدام بانک این تسهیلات را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد که آنها اجازه ندهند حتی یک خودکار وارد کشور شود و همه ایرانی ها از تولیدات ایرانی استفاده کنند. 

وی در ادامه بیان می کند: اگر فرض را بر این بگیریم که از این تعداد جمعیتی که در ایران زندگی می کنند50میلیون نفر از آنها در ماه یک خودکار مصرف می کنند. در سال چیزی معادل 600میلیون خودکار در کشور نیاز داریم. از این تعداد نیاز مصرفی ما فقط200میلیون خودکار تولید می کنیم؛ یعنی در کشور یک خلأ 400میلیونی در تولید خودکار وجود دارد که باید با یک برنامه ریزی بلندمدت جبران شود.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی، درباره نقش حمایتی دولت از تولیدکنندگان داخلی می گوید: به نظر من تولیدکنندگان داخلی باید با درصد پایین تعرفه وارداتی دستگاه های تولیدی را وارد کنند و در چند سال نخست تاسیس کارخانه از پرداخت مالیات معاف شود.

وی در ادامه درباره دیگر حمایت های دولت از تولیدکنندگان داخلی می افزاید: کاهش بهره وام ها در رونق کار تولیدکنندگان داخلی بسیار موثر است. اگر حمایت های لازم از تولیدکنندگان انجام شود، تردید نداشته باشید که ظرف 3 تا 4سال دیگر نیازمند واردات کالای خارجی نخواهیم بود. 

غضنفری می افزاید: به عنوان مثال اگر فقط درصدی از پولی که در گمرکات برای وارد کردن اقلام نوشت افزار گرفته می شود به عنوان تسهیلات به تولیدکنندگان داده شود این پول تا میزان زیادی می تواند به رونق تولید در این بخش کمک کند.

**تولید مقوای مرغوب در ایران 
رییس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا می گوید: قیمت دفاتر تولید شده در ایران بستگی به این مسئله دارد که از چه نوع جنسی برای تهیه آنها استفاده شود.
سیدحسین میرباقری مهرآبادی در گفت وگو با صمت می افزاید: ما فقط در حدود 30درصد کاغذ مصرف داخلی خود را در ایران تولید می کنیم. اما در 70درصدی هم واردات کاغذ انجام می شود با مشکلی مواجه نشده ایم. 

وی در ادامه می افزاید: به نظر من درحال حاضر به لحاظ تهیه و توزیع کاغذ مرغوب مشکلی نداریم. عرضه و تقاضا روال عادی خود را طی می کند.
میرباقری مهرآبادی اظهار می کند: قیمت دفتر و کاغذ به اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا مربوط نیست و ما تنها تامین کننده کاغذ و مقوا و مواد اولیه هستیم. از این لحاظ ما هیچ مشکلی در کشور نداریم و به اندازه نیاز کاغذ برای تولید دفتر داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که میزان تولیدات خود را در این بخش افزایش دهیم، می گوید: به نظر من ما این توانایی را نداریم که بیش از 30درصد تولید کاغذ داشته باشیم چراکه منابع خوبی برای تولید نداریم و کارخانه های ما نیز امکان تولید بیش از این را ندارند. 

رییس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در پایان می گوید: کارخانه های ما فقط می توانند تامین کننده کاغذ روزنامه ها باشند که کاغذ مرغوبی نیست. کارخانه های داخلی تمایل چندانی برای تولید دفتر با کاغذهای تولید داخلی ندارند. اما اقلام دیگری مانند مقوا در ایران تولید خوبی دارد و مصرف کنندگان نیز از کیفیت مقوای ایرانی راضی هستند.

**برنامه ریزی برای کتابخوانی
رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز می گوید: با آغاز فصل پاییز و باز شدن مدارس و دانشگاه ها بازار نوشت افزار و کتاب از رخوت تابستان خارج می شود. محمود آموزگار در گفت وگو با صمت می افزاید: دانش آموزان و دانشجویان با تهیه کتاب های مورد نیاز خود بازار را پرتکاپو می کنند. در کنار این مسئله بازار کتاب های عمومی هم تا حدود زیادی تکان می خورد. 
وی در ادامه اظهار می کند: رکود در هر اقتصادی پیش می آید اما رکود یک موضوع دائمی نیست.

**نکته پایانی
آمدن مهر مصادف است با رونق بازار نوشت افزار. چراکه این اقلام یکی از ضرورت های ادامه تحصیل هستند. هر چند برخی از کارشناسان معتقد هستند هنوز شاهد رونق در بازار نوشت افزار نیستیم اما بدون تردید با نزدیک تر شدن به ماه مهر این بازار با تکاپو مواجه خواهد شد.
*منبع: روزنامه صمت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: