کد خبر: ۷۹۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - 21 August 2016
رییس دانشگاه آزاد اسلامی در دوازدهمین جلسه هیات امنای استان آذربایجان غربی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نتیجه پس‌انداز خانواده‌هایی است که علاقه‌مند به تحصیل فرزندانشان در داخل کشور هستند.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی در دوازدهمین جلسه هیات امنای استان آذربایجان غربی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نتیجه پس‌انداز خانواده‌هایی است که علاقه‌مند به تحصیل فرزندانشان در داخل کشور هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر میرزاده در دوازدهمین جلسه هیات امنای استان آذربایجان غربی که با حضور  دکتر سعادت استاندار آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و اعضای هیات امنای استان آذربایجان غربی در واحد ارومیه برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر ارومیه، این شهر را مهد فرهنگ، علم و حماسه دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه هیات‌های امنای استانی دارای اختیارات بسیاری هستند، انتظار می‌رود مصوبات این جلسات توسط اعضا پایش شده تا آثار آن متوجه اعضای هیات علمی و دانشجویان شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 54 درصد از فارغ‌التحصیلان کشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی هستند، این دانشگاه که با ابتکار آیت‌الله هاشمی و حمایت خانواده‌های ایرانی شکل گرفت، توانست به یک سرمایه ملی تبدیل شود، بنابراین وظیفه حفظ آن برعهده ماست.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت گسترش فعالیت‌های اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و گفت: کاهش جمعیت کشور و افزایش مراکز آموزشی باعث شده تا دانشگاه با صندلی‌های خالی مواجه شود. پیش بینی می‌شود تا سال 99 از میزان متقاضیان تحصیلات تکمیلی نیز کاسته شود؛ به همین سبب واحدها باید بر روی فعالیت‌های دانش‌بنیان، آموزش های کاربردی نیروی انسانی و ... تمرکز کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از واحدها دارای ظرفیت‌هایی چون ساختمان‌های مازاد بوده می‌توانند از این پتانسیل برای اجرای طرح‌های گردشگری استفاده کنند.

وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه‌ای در این خصوص گفت: واحدها با توجه به امکانات و پتانسیل‌های خود می‌توانند نسبت به راه‌اندازی تورهای گردشگری برای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند.

با اعمال سیاست‌های جدید طی سه سال اخیر تراز مالی دانشگاه آزاد مثبت شد

دکتر میرزاده افزود: از 29 هزار رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی حدود 11 هزار رشته محل آن فاقد متقاضی است، این در حالی است که این تعداد رشته محل همچنان برای دانشگاه ایجاد هزینه می‌کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی برای برون‌رفت مشکل زیان‌دهی برخی واحدها گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی، توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و بالا بردن اثربخشی دانشگاه از مواردی است که واحدها به آن توجه بیشتری داشته باشند.

وی با ارائه آماری در خصوص واحدهای زیان‌ده گفت: مشکل زیان‌دهی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌های 87 تا 91 خود را نشان داد که حدود 235 واحد دانشگاه زیان‌ده شدند؛ اما خوشبختانه با اعمال سیاست‌های جدید طی سه سال اخیر تراز مالی دانشگاه آزاد اسلامی مثبت شد و تعداد واحدهای زیان ده به کمتر از 100 واحد رسید.

تا پایان سال 95 تمامی طرح‌های نیمه تمام عمرانی در دانشگاه به اتمام می‌رسد

وی با اشاره به پایان طرح‌های عمرانی طی سه سال اخیر گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال 95 تمامی طرح‌های نیمه تمام عمرانی در دانشگاه آزاد اسلامی به اتمام خواهد رسید که این امر با توجه به شرایط اقتصادی کشور کار دشواری است.

دکتر میرزاده خاطرنشان کرد: واحدها باید تمهیداتی را اندیشیده تا میزان شهریه دانشجویان کاهش یابد و متقاضیان ورود به دانشگاه همچنان این دانشگاه را که دارای برندی ملی و بین‌المللی است، انتخاب کنند.

دکتر میرزاده همچنین با اشاره به ایجاد شبکه بین‌الملل در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پس از برجام شرایط خوبی در راستای همکاری‌های علمی برای دانشگاه‌ها بوجود آمد؛ دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این فرصت بهره گرفت و اقدام به تاسیس چند دفتر در دانشگاه‌های کشورهایی چون آلمان، روسیه و ایتالیا کرد که با استقبال دانشجویان ایرانی خارج از کشور و فارسی زبانان نیز مواجه شده است.

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه در خصوص نحوه هزینه در بودجه پژوهشی واحدها گفت: سیاست دانشگاه آزاد اسلامی حمایت از تاسیس مراکز پژوهشی است تا واحدها براساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان بتوانند ایجاد درآمد کنند.

وی افزود: مراکز پژوهشی در صورتی که بتوانند سطح فعالیت‌های خود را ارتقاء دهند، می‌توانند عضو پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی شده و همچنین در شبکه نخبگان دانشگاه قرار بگیرند.

دکتر واشقانی فراهانی تاکید کرد: فعالیت پژوهشی دانشگاه‌ها باید برنامه محور باشد تا از این طریق بتوانند بودجه پژوهشی خود را صرف کنند. در غیر اینصورت دانشگاه نمی‌تواند در مسیر تبدیل شدن به یک دانشگاه پژوهش محور حرکت کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: