کد خبر: ۷۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - 20 August 2016
روز گذشته اکونومیست از رشد شاخص کیفیت زندگی در تهران طی سال های اخیر خبر داد. براساس آمار اکونومیست رشد این شاخص در تهران از بسیاری از دیگر شهرهای جهان بیشتر بوده است.
روزنامه خراسان در شماره شنبه 30 مرداد با درج یادداشتی به قلم مهدی حسن زاده، نوشت: روز گذشته اکونومیست از رشد شاخص کیفیت زندگی در تهران طی سال های اخیر خبر داد. براساس آمار اکونومیست رشد این شاخص در تهران از بسیاری از دیگر شهرهای جهان بیشتر بوده است.

در ادامه این مطلب می خوانیم: اگر چه رتبه تهران نسبت به دیگر پایتخت ها در مجموع رتبه مناسبی نیست، با این حال نگاهی به جزئیات این شاخص که در 5 محور ثبات (امنیت)، محیط زیست، آموزش، بهداشت و مدیریت شهری دسته بندی شده است، نشان می دهد که در شرایطی که کشور با وضعیت سخت حاصل از تحریم ها و رشد اقتصادی منفی مواجه بوده است، برخی بخش ها وضعیت مناسب تری نسبت به سال های قبل داشته اند. این اتفاق اگرچه ممکن است یک تناقض و علامت سوال در برابر ما قرار دهد، اما پاسخ آن را می توان با دقت در 5 محور مذکور یافت. 

چنان که در 3 محور از 5 محور مذکور، ردپای عملکردی متفاوت با بسیاری از بخش های کشور مشاهده می شود. در حقیقت این بخش از عملکردی برخوردار بود که آن را می توان عملکرد جهادی دانست. 

بخش بهداشت و تلاش هایی که در این سال ها تحت عنوان طرح تحول نظام سلامت انجام شده است، یکی از این مصداق هاست، چنان که شاخص های سلامت به ویژه در سال های اخیر با توجه به پیشرفت های پزشکی و هزینه های قابل توجه دولت در این بخش بهبود قابل توجهی داشته اند. 

بخش دیگر بخش امنیت است که با وجود نزدیکی ایران به کانون های بحران منطقه ای و انواع و اقسام اتفاقات تهدید کننده ثبات و امنیت در کشورهای همسایه از جمله بمب گذاری، تحرکات تروریستی، درگیری های قومی و مذهبی و نمونه آخر آن کودتا در ترکیه، ایران جزیره ثباتی در دریای پرتلاطم منطقه بوده است. 

بخش سوم، به حوزه مدیریت شهری باز می گردد که تلاش جهادی در توسعه حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو و توسعه فضای سبز شهری در کنار احداث اتوبان ها و سایر مراکز فرهنگی و اجتماعی در تهران نشان می دهد که در شرایط سخت تحریم ها و فشارهای بیرونی، رویکردی از مدیریت مبتنی بر نگاه به داخل، توانسته است حداقل تاحدی اثرگذار باشد و با وجود وضعیت نابسامان اقتصادی به ویژه رکود و بحران بیکاری فارغ التحصیلان، نیمه لیوان زندگی در ایران را پر نگه دارد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: