کد خبر: ۷۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 18 August 2016
باز هم خطوط تردد اتوبوس‌های شهری اراک دچار تغییر شد و باز هم شهروندان سرگردان باید مدتی برای یاد گرفتن مسیر جدید تردد اتوبوس‌های شهری با مسیرها دست و پنجه نرم کنند.

باز هم خطوط تردد اتوبوس‌های شهری اراک دچار تغییر شد و باز هم شهروندان سرگردان باید مدتی برای یاد گرفتن مسیر جدید تردد اتوبوس‌های شهری با مسیرها دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش ایسنا، البته بعید نیست که فراگیری خطوط جدید تردد بازهم با تغییر دوباره خطوط مصادف شود و مشخص نیست سرنخ این کلاف سردرگم چه زمانی پیدا می‌شود. روزی خطوط تردد اتوبوس‌های اراک منتهی به مرکز شهر به دو مسیر تقسیم می‌شود و شهروندان در یک پایانه از اتوبوس پیاده شده و در همان پایانه دوان دوان به دنبال اتوبوس‌های خط ویژه رفته و سوار بر اتوبوس رایگان می‌شوند و اتوبوس‌های رایگان نفس زنان پیش به سوی مرکز شهر حرکت می‌کنند، روزی دوباره دو مسیر به یک مسیر تبدیل می‌شود و شهروندان دوان دوان به دنبال یافتن مسیرهای جدید ... و این بازی مهیج و سرگرم‌کننده همچنان ادامه دارد.

خطوط تردد اتوبوس‌های شهری اراک هر چند وقت دستخوش تغییر می‌شود؛ روزی پایانه میدان سرداران برای بخشی از خطوط تعریف می‌شود، محلی که اتوبوس‌های تعدادی از شهرک‌ها به جای خیابان محسنی در این پایانه توقف می‌کنند و شهروندان با اتوبوس‌های ملقب به خط ویژه که به صورت رایگان در نظر گرفته شده بود می‌توانستند به مرکز شهر مراجعه کنند و برای بازگشت به محل زندگی نیز، باید از مرکز شهر با خطوط ویژه به میدان سرداران مراجعه کرده و از این محل از اتوبوس‌های منطقه مورد نظر خود استفاده می‌کردند.

اجرای این طرح مدت‌ها سبب سردرگمی شهروندان شده بود، حجم بالایی از اتوبوس‌های شهری در میدان سرداران وجود داشت و مسافران باز هم باید برای یافتن اتوبوس خطوط مورد نظر خود از لابلای اتوبوس‌های پارک شده عبور می‌کردند تا بتوانند اتوبوس مسیر خود را بیابند.

اعتراض شهروندان و نابسامانی این پایانه سبب شد سکوی اتوبوس‌ها، احداث و برای هر خط تابلو در نظر گرفته شود که البته باز هم تغییر در مکان توقف اتوبوس‌ها در میدان سرداران اتفاق می‌افتاد و گاه شهروندان مجبور به راهپیمایی محدوده میدان سرداران جهت یافتن اتوبوس مورد نظر خود می‌شدند.

طولانی‌تر شدن زمان رسیدن شهروندان به مرکز شهر و سردرگمی در یافتن مسیر مورد نظر و بسیاری دیگر از مسائل و مشکلات تنها و تنها معطوف به پایانه میدان سرداران نبود و دیگر پایانه‌ها مانند میدان ارگ و میرزای شیرازی نیز با این مشکلات مواجه بودند. حال بعد از گذشت مدتی از این ماجرا و کنار آمدن شهروندان با این کلاف سردرگم، دوباره شاهد تغییر خطوط تردد اتوبوس‌های شهری اراک هستیم.

با اعمال تغییر مسیر جدید، اتوبوس‌هایی که به پایانه میدان سرداران مراجعه داشتند، مانند شهرک‌های الهیه و امیریه مانند قبل به انتهای خیابان شهید رجایی و سپس خیابان محسنی مراجعه می‌کنند یعنی احداث سکو و جانمایی تابلو و تمامی ساماندهی‌ها برای پایانه سرداران برای تعدادی از مسیرها بعد از مدت کوتاهی کنار گذاشته شد!

البته مسئولین شهری برای اینکه این موضوع بیش از این عجیب جلوه نکند، اقدامی دیگر نیز انجام دادند به این صورت که اتوبوس‌های مذکور در مسیر بازگشت از مرکز شهر در پایانه سرداران توقف می‌کنند تا این سکوهای قبلا احداث شده خیلی هم ناکارآمد به نظر نرسند، این در حالی است که محل سوار شدن مسافران از مرکز شهر است و توقف در میدان سرداران تنها موجب اعتراض و اتلاف وقف مسافران می‌شود.

در برنامه‌ریزی جدید در حالی که تعدادی از خیابان‌های دو خط شده به یک خط مانند وضعیت قبل تبدیل شدند، در بخشی دیگر از اراک مناطقی مانند کوی علی‌بن ابیطالب(ع) و سنجان به دو خط تبدیل شده‌اند، به این صورت که مسافرین از میدان قائم مقام فراهانی به وسیله اتوبوس‌های خط ویژه رایگان به پایانه شهید امیری (مسجد سیدها) منتقل می‌شوند و از این مکان می‌توانند از اتوبوس‌های منطقه مورد نظر خود استفاده کنند.

اصلا بعید نیست در چند روز آینده شاهد ایجاد سکوی ویژه اتوبوس و جانمایی و استقرار تابلو ساماندهی پایانه شهید امیری هم باشیم و بعد از چند صباحی مسئولین به این نتیجه برسند که ایجاد این پایانه نیز، اشتباه بوده است. در این بین چه کسی باید جوابگوی هزینه‌هایی باشد که به دلیل تصمیم‌های غیر کارشناسی هدر می‌رود و چه کسی جواب اعتراض‌های مردم این شهر را بدهد که مسیر 15 دقیقه‌ای را در صورت استفاده از اتوبوس، باید یک ساعته و شاید هم بیشتر طی کنند و هر روز باید سردرگم اتوبوس‌بازی مسئولین شهری باشند.

ریحانه یکی از مسافرینی که سردرگم به دنبال مکان جدید توقف اتوبوس‌های کوی مسکن است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این خصوص گفت: در گرمای طاقت فرسای ظهر تابستان باید به دنبال اتوبوس برای بازگشت به منزل باشم. از انتهای خیابان شهید رجایی پرسان‌پرسان تا ابتدای محسنی را طی کرده‌ام و هنوز موفق به یافتن اتوبوس‌های کوی مسکن نشده‌ام، هر چند وقت یک مرتبه شاهد این وضعیت نابسامان در خطوط اتوبوس‌های اراک هستیم.

زهرا در میدان قائم مقام در نزدیکی اتوبوس‌ها ایستاده بود و در سوار شدن به اتوبوس تردید داشت. وی در خصوص وضعیت تغییر مسیر اتوبوس‌ها گفت: منزل من در کوی علی‌بن ابیطالب(ع) است، قبلا اتوبوس‌های این منطقه در این مکان توقف داشتند، اما چند روزی است به پایانه شهید امیری منتقل شده و باید با اتوبوس‌های خط ویژه به این پایانه بروم. با این تغییرات مسیر رسیدن به منزل طولانی‌تر شده است. ابتدا باید با یک اتوبوس به مکانی دیگر بروم و بعد در پایانه شهید امیری باید زمان طولانی را منتظر اتوبوس‌های منطقه علی‌بن ابیطالب(ع) بمانم تا بتوانم بعد از یک تا دو ساعت به منزل برسم.

به گزارش ایسنا، سایر مسافرین در دیگر پایانه‌ها نیز نسبت به وضع موجود اعتراض داشتند و تعدادی معتقد بودند اصلا در اراک نباید از اتوبوس‌های شهری استفاده کرد و تعدادی نیز به دلیل کاهش هزینه رفت‌وآمدهای روزانه، استفاده از اتوبوس را از سر اجبار عنوان می‌کردند.

حدود یک سال قبل که صحبت از راه‌اندازی مرکز کنترل هوشمند ترافیک اراک شد، در صحن علنی شورای شهر قول ساماندهی خطوط اتوبوس‌های شهری اراک به مردم داده شد که این قول عملی نشده است.

در کنار تغییر مسیر دوره‌ای خطوط اتوبوس در اراک، نرخ کرایه اتوبوس‌ها نیز جای بحث دارد. بر اساس نرخ جدید مسیرهای بالای 18 کیلومتر با استفاده از فراکارت به 360 تومان و بدون استفاده از فراکارت به 423 تومان، تغییر و مسیرهای کمتر از 18 کیلومتر با استفاده از فراکارت به 300 تومان و بدون استفاده از فراکارت به 360 تومان تغییر یافته است.

به واقع با وجود اینکه 10 تومان و سه تومان در پول رایج کشور تعریف نشده و موجود نیست، مبلغ 423 تومان و 360 تومان را به چه صورت باید پرداخت کرد، برای پرداخت این مبلغ تنها یک راه وجود دارد، اینکه به صندوقچه‌های مادربزرگ برای یافتن سه تومان و به جعبه خاطرات خودمان برای یافتن 10 تومان دستبرد بزنیم.

با توجه به اینکه اراک با الحاق به سنجان و کرهرود به کلانشهر تبدیل شده، ساماندهی خدمات اتوبوس شهری در آن نیاز به اقدامات و طرح‌های گسترده و کارشناسی دارد تا شاهد انسجام و پیوستگی اصولی این سه شهر باشیم. براین اساس ضروری است که مسئولین شهری طرح‌های جدید را به دقت، بررسی و تیم کارشناسی و علمی قوی را برای این منظور به کار گیرند، تا سردرگمی و نابسامانی نصیب مردم این کلانشهر نباشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: