کد خبر: ۷۹۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - 16 August 2016
به گفته استفان میلر، مشاور ارشد کمپین، ترامپ در سخنرانی خود روشن خواهد کرد که ایالات متحده هرگونه جاه طلبی برای ملت سازی و گسترش دموکراسی در خاورمیانه را محدود می کند.
روزنامه اعتماد در صفحه جهان نوشت: به گفته استفان میلر، مشاور ارشد کمپین، ترامپ در سخنرانی خود روشن خواهد کرد که ایالات متحده هرگونه جاه طلبی برای ملت سازی و گسترش دموکراسی در خاورمیانه را محدود می کند.

در این گزارش که در شماره سه شنبه 26 مرداد 1395 خورشیدی به قلم میثم سلیمانی منتشر شد، می خوانیم: دونالد ترامپ، نامزد نهایی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا پس از آنکه هفته گذشته از تیم اقتصادی خود رونمایی کرد و نشان داد که قصد دارد سیاستی ضد چینی را در پیش بگیرد روز گذشته نیز طبق برنامه در اوهایو حاضر شد تا برنامه های خود را در خصوص مبارزه با تروریسم اعلام کند.

سیاست هایی که هرچند از پیش مشخص بود اما این بار در یک پیش نویس جدی و در قالب واقعیت، دونالد ترامپ قصد دارد تا برنامه های مبارزه با تروریسم را اجرا کند. برنامه هایی که به قول کمپین ترامپ واقع بینانه تنظیم شده تا تروریسم را از بین ببرد. به گزارش سی ان ان طبق گفته مقامات کمپین انتخاباتی ترامپ، او می خواهد در برنامه خود پیشنهاداتی را برای مبارزه با داعش و جلوگیری از حملات تروریستی ارایه دهد. برنامه ای که شاید سرفصل های آن را می توان از سخنان پیشین ترامپ متوجه شد که از جمله آن محدود شدن صدور ویزا و جلوگیری از مهاجرت به امریکاست.

با این حال به گفته استفان میلر، مشاور ارشد کمپین، ترامپ در سخنرانی خود روشن خواهد کرد که ایالات متحده هرگونه جاه طلبی برای ملت سازی و گسترش دموکراسی در خاورمیانه را محدود می کند. مشاور ارشد کمپین ترامپ می گوید ما نمی توانیم همیشه دوستان مان را انتخاب کنیم اما ما می دانیم که باید با دشمنان مان مبارزه کنیم. 

در حال حاضر هرکسی که در امریکا یا خاورمیانه به سرکار می رود نیازمند است تا داعش از بین برود. اما سوال اینجاست که اگر ترامپ قصد دارد تا داعش را از بین ببرد در این زمینه چه برنامه ای درسر دارد؟

برنامه ترامپ علیه داعش این گونه برنامه ریزی شده است که او قصد دارد نقش بیشتری به متحدان مسلمان منطقه در مبارزه با داعش دهد و امریکا نقش حمایتی داشته باشد. اما این برنامه در حالی بناست اجرایی شود که پس از اظهاراتش در خصوص منع ورود مسلمانان به امریکا سران این کشورها به شدت علیه ترامپ موضع گیری کردند و همین موضوع می تواند تبدیل به یک چالش جدی برای اجرایی شدن برنامه های خود علیه داعش شود و از طرفی دیگر برخی از این کشورها حامی داعش در منطقه و حتی جزو عاملان پیدایش داعش محسوب می شوند که تاکنون به طور جدی وارد مبارزه با داعش نشده اند.

از سوی دیگر فراتر از ممنوعیت مهاجرت، ترامپ، باراک اوباما را مسوول به وجود آمدن داعش می داند و او را در ارتباط با مسلمانان امریکا می داند، اما حالا ترامپ در صورت ریاست جمهوری قصد دارد تا روی مساجد نظارت بیشتری انجام دهد و همچنین گفته بود که مسلمانان از ما متنفر هستند که این سخنان نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

با این حال آن چیزی که در برنامه سیاست خارجی ترامپ مشهود است، او قصد ندارد تا به بازسازی خاورمیانه و ایجاد دموکراسی در این منطقه بپردازد. از همین رو برای اجرایی کردن برنامه و مبارزه با داعش به شدت نیازمند متحدان خاورمیانه ای خود است که باید آنها را در این مسیر تشویق کند.
با این وجود سخنرانی ترامپ در حالی روز دوشنبه برگزار شد که ترامپ در نظرسنجی ها از شرایط مناسبی برخوردار نیست و جمهوریخواهان به شدت در تلاش هستند تا رویکرد ترامپ را در مبارزات انتخاباتی تغییر دهند. حتی برخی جمهوریخواهان ترامپ را تهدید کرده اند که در صورت ادامه این روند حمایت های مالی به کمپین ترامپ را نیز قطع خواهند کرد.

از سوی دیگر پیشنهاد بحث برانگیز ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان که تاکنون چندبار از سوی ترامپ تکرار شده است هرچند در برنامه نهایی ترامپ اندکی تعدیل شده اما به نوعی قصد دارد تا این کار را انجام دهد. زیرا به نظر می رسد که بحث ممنوعیت از سیاست های ترامپ برداشته شده و اندکی تقلیل یافته تر عنوان شده است که از ارایه ویزا به شهروندان کشورهایی که فیلتر کافی وجود ندارد و فعالیت های سنگین تروریستی در آن مشاهده می شود جلوگیری به عمل آید.

اما ترامپ پیش از این به صراحت اعلام کرده بود که باید ورود همه مسلمانان خارجی به ایالات متحده امریکا متوقف شود تا کشور از دام تروریسم رهایی پیدا کند. با این وجود در برنامه سیاست خارجی ترامپ هنوز مشخص نشده است که معیار برای تعیین کشورها برای ارایه ویزا به شهروندان آنها چیست. اما گفته می شود شهروندان کشورهای سوریه و لیبی از جمله افرادی هستند که به عنوان نمونه در این طرح قرار دارند و قرار است ممنوعیت صدور ویزا برای آنها اعمال شود. 

کمپین ترامپ این سیاست را با استناد به لیست افرادی که از وزارت امورخارجه از سال 2001 ویزا دریافت کرده اند برنامه ریزی کرده است که در آن نشان می دهد که تعدادی از آنها به نقش داشتن در برنامه تروریستی متهم شدند. مشاور کمپین انتخاباتی ترامپ عنوان کرده است که هیچ دلیلی برای پناه دادن به افرادی که با ما خصومت دارند وجود ندارد.

ما می خواهیم افرادی که اصلاح طلب و معتدل هستند و اندیشه های کثرت گرایانه دارند را حمایت کنیم. استفان میلر همچنین عنوان کرده است که سخنرانی آقای ترامپ توضیح خواهد داد که دوستان و دشمنان ما چه کسانی هستند.

میلر اعلام کرد: همان طور که ترامپ در سخنان خود در اورلاندو اعلام کرد پس از رسیدن به کاخ سفید صدور ویزا برای کشورهایی که سابقه صادرات تروریسم به امریکا دارند را به حالت تعلیق در می آورد تا بررسی های لازم در خصوص پس زمینه های شخصیتی آن فرد به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد.

حتی این انتظار وجود دارد که دولت ترامپ یک آزمون ایدئولوژیک برگزار کند و هر فردی که بخواهد به کشور وارد شود سوالاتی در خصوص آزادی مذهبی، برابری جنسیتی و حقوق دگرباش ها مورد ارزیابی قرار گیرد. این اقدام از طریق پرسشنامه صورت می گیرد و فعالیت در رسانه های اجتماعی افراد به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد و با دوستان و خانواده نیز مصاحبه می شود و باید دید که متقاضیان از ارزش های امریکا مانند مدارا و کثرت گرایی حمایت می کنند یا خیر.

بااین وجود پیش از سخنرانی ترامپ پیش بینی می شد که او به یک پارادوکس دو قطبی به مانند جنگ سرد بپردازد و ملت را در دوقطبی رویارویی با افراط گرایی قرار دهد. رقیب دموکرات ترامپ، هیلاری کلینتون و همچنین مقامات ارشد دولت ایالات متحده همواره نسبت به خطرات ناشی از استفاده از چنین گفتاری هشدار داده اند، زیرا این موضوع می تواند استدلال ستیزه جویان علیه ایالات متحده را تقویت کند.

مشاور ارشد ترامپ با این وجود عنوان کرده است که ایمیل های منتشر شده از سوی هیلاری کلینتون نشان می دهد که چگونه دولت اوباما و هیلاری کلینتون به ایجاد و ظهور داعش و گسترش آن کمک کرده است. گفتنی است سخنرانی روز دوشنبه ترامپ در حالی انجام شد که هفته گذشته ترامپ در یک سخنرانی اقتصادی خواهان کاهش مالیات شرکت های بزرگ برای رونق اقتصاد کشور شد.

با این حال ترامپ همواره در طول یک سال گذشته به دلیل عدم ارایه راه حل های خود مورد انتقاد قرار گرفته است اما دستیاران ترامپ عنوان می کنند که سخنرانی روز دوشنبه چشم انداز وسیع تری از سیاست های ترامپ به نمایش می گذارد و سخنرانی های جزیی تری در هفته های آینده ارایه خواهد شد. اما تاکنون ترامپ نشان داده، زمانی که قصد دارد راجع به موضوعی توضیح دهد آن را پیچیده تر و خطرناک تر می کند. اگر سیاست های ترامپ در مبارزه با تروریسم را یک دکترین در نظر بگیریم شامل برنامه های مبهمی می شود که شاید اجرایی شدن آن برای کشوری مانند امریکا آسان نباشد.

**اتهام ارتباط رییس ستاد ترامپ با روسیه
در آستانه این سخنرانی کمپین هیلاری کلینتون با همراهی نیویورک تایمز سندی را منتشر کردند که نشان می دهد پل منفورت رییس کمپین انتخاباتی ترامپ در بین سال های 2008تا 2012 به عنوان مشاور به ویکتور یاناکوویچ رییس جمهور سابق حامی روسیه اوکراین مشاوره می داده و در این سال 12.7میلیون دلار نیز پول دریافت کرده است. 

هرچند که منفورت چنین موضوعی را تکذیب کرده اما شواهد و مدارک نشان می دهد که چنین موضوعی واقعیت دارد. همین موضوع و انتشار این مدارک می تواند به اتهامات کمپین ترامپ مبنی بر ارتباط با روسیه و حمایت غیر مستقیم کرملین از ترامپ را دامن بزند.

از سوی دیگر اقدام نیویورک تایمز می تواند انتقادهای ترامپ نسبت به رسانه ها را نیز بیش از گذشته کند. ترامپ پیش از آن گفته بود که اگر رسانه های فاسد سخنان من را صادقانه و با معنای نادرست پوشش ندهند من می توانم با فاصله بیست درصدی از هیلاری پیروز انتخابات شوم.
*منبع: روزنامه اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: