کد خبر: ۷۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - 10 August 2016
به باور بسیاری از ناظران سیاسی، دیدار اخیر روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه می تواند چشم انداز روشنی از آینده دو کشور در تحولات منطقه ای و بین الملل از جمله حل بحران امنیتی در سوریه، افزایش بازیگری روسیه در تحولات یمن و بسیاری دیگر از رویدادهای احتمالی غرب آسیا و شمال آفریقا و منطقه وسیعی از جهان را شامل شود.
روزنامه سیاست روز در صفحه سیاست خارجه به بررسی تعاملات گسترده پوتین و حسن روحانی در دیداری دوجانبه در باکو پرداخت و نوشت: به باور بسیاری از ناظران سیاسی، دیدار اخیر روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه می تواند چشم انداز روشنی از آینده دو کشور در تحولات منطقه ای و بین الملل از جمله حل بحران امنیتی در سوریه، افزایش بازیگری روسیه در تحولات یمن و بسیاری دیگر از رویدادهای احتمالی غرب آسیا و شمال آفریقا و منطقه وسیعی از جهان را شامل شود.

در این گزارش که در شماره چهارشنبه 20 مرداد 1395 خورشیدی به قلم هدی دهقان بذرافشان منتشر شد، می خوانیم: رییس جمهور کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به باکو سفر کرده بود، در حالی دیروز به کشور بازگشت که به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفت نزدیک تر شدن همگرایی منطقه ای تهران و مسکو بود.

دیروزحسن روحانی پس از سفری دو روزه آن هم بعد ازحضور در اجلاس سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان؛ ازباکو به تهران برگشت.

در این سفر و در حاشیه این نشست؛ رایزنی های دو جانبه روحانی با همتایان آذربایجانی و روسی خود از اهمیت ویژه ای برخوردار بود بویژه آنکه محور این گفت وگوها بیشتر بر روی تحولات منطقه تمرکز داشت.اماآنچه بیش ازاین نشست سه جانبه مورد توجه قرار گرفت، تعاملات رو به گسترش تهران- مسکو است که همگرایی منطقه ای مزید بر همسویی بیشتر روسیه به سمت ایران شده است.

**خرسندی پوتین از روابط دوستانه تهران-مسکو 
چنانچه پوتین در دیدار با «حسن روحانی» در باکو، گفت: «به یاد دارم که چطور شما و آقای (سید علی) خامنه ای رهبر معظم، چنان گرم از من در تهران استقبال کردید. از آن زمان، ما در توسعه روابط دوجانبه مان، پیشرفت زیادی داشته ایم.»

پوتین افزود: «روابط دوستانه ما درحال رشد است. اینکه این روابط گستره وسیعی از موضوعات را در بر می گیرد، مایه خرسندی است. این وضع بر روابط اقتصادی ما، تماس های سیاسی ما در همه حوزه ها و روابط انسانی ما، حاکم است.»

آقای روحانی هم ضمن ابراز خرسندی از دیدار مجدد همتای روسش، سفر پوتین به تهران را «گامی موثر» در توسعه روابط ایران و روسیه توصیف کرد و گفت تهران هرگز «نقش مثبت» مسکو در حصول و اجرای توافق هسته ای را فراموش نمی کند. 

گفتنی است رئیس جمهور روسیه آذر ماه سال گذشته بعد از هشت سال و برای اولین بار از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، به تهران سفر کرد. وی بعد از ورود به تهران، مستقیما به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت و نشستی دو ساعته با ایشان داشت.همچنین وزیر امورخارجه روسیه با تاکید بر دستاوردهای گسترده نشست یک روزه رییس جمهوری این کشوربا همتایان ایرانی و آذری خود بر روابط دو جانبه و اوضاع منطقه ای، گفت: مذاکرات حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی اف و نتایج آن نشان داد که مواضع سه کشور در مسائل مختلف همسانی بسیاری دارد.

لاوروف با بیان گسترده بودن دامنه این گفت وگوها اظهار کرد: تهران، مسکو و باکو علاقه دارندکه ثبات منطقه ای گسترش یابد و بیشتر شود و شرایط برای همکاری های سودمند کشورهای منطقه فراهم گردد. لاوروف با اشاره به دیدارهای دو جانبه رییس جمهوری روسیه با همتایان ایرانی و آذری گفت: موضوع های مربوط به روابط و همکاری های دو جانبه در نشست ها بررسی و تاکید شد با وجود شرایط پیچیده و دشوار در اقتصاد بین المللی، همکاری های سه کشوردر این عرصه ها و همچنین بازرگانی گسترش می یابد.

این در حالی است که رییس جمهوری کشورمان در سخنرانی خود در نشست سه جانبه نیز اظهار داشت روابط دوجانبه با فدراسیون روسیه نیز با توجه به عزم و اراده رهبران دو کشور، طی دو سال گذشته از روند مطلوبی برخوردار بوده است. 

همکاری و رایزنی های نزدیک جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در چند سال اخیر در مسیر حل موضوع هسته ای ایران، رسیدن به توافق با کشورهای عضو گروه 1+5 و اجرای برجام، همچنین همکاری و تعامل مثبت و سازنده این دو کشور در مدیریت بحران سوریه، نمونه و الگوی ارزنده دیگری از تعامل و همکاری منطقه ای این دو کشور بوده که می تواند به سایر حوزه های مشترک و حتی به همکاری های سه جانبه نیز تسری یابد.

روحانی همچنین افزود به علاوه، امضای اسناد متعدد پایه از جمله موافقتنامه تسهیل روادید، تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری، همکاری های گمرکی، ایجاد کریدور سبز گمرکی، توافقات در حوزه علوم و فناوری، گسترش تعامل و همکاری بین استان ها و مناطق و موارد متعددی از این نوع مؤید آن است که بستر و زمینه ها برای جهش در مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته فراهم شده و می توان به آینده ای با چشم انداز بسیار مثبت امیدوار بود.

تعاملات سه کشور بویژه توسعه مناسبات همکاری های منطقه ای تهران و مسکو ازچشم رسانه های روسی نیز دورنماند، چنانچه ام تی وی درباره همگرایی های منطقه ای و ثبات بخش تهران و مسکو گفت: ایران و روسیه از ماموریت های انسانی و اقدام های صورت گرفته در شهر حلب سوریه حمایت می کنند و درباره آن توافق دارند.

شبکه روسی همچنین ادامه داد: ایران اکنون با استفاده از فرصت های پسابرجام، فعالانه در امور بین المللی مشارکت می کند که این امر شامل انرژی هسته ای و همکاری های بازرگانی هم می شود. 
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه نیز با بازتاب کامل برنامه های نشست سران بویژه مذاکرات سه جانبه، گزارش داد: رییس جمهوری روسیه پیشنهاد کرده که سه کشور در باره مبارزه با تروریسم تبادل اطلاعات را در دستور کار قرار دهند.

**واگرایی روسیه از اروپا 
دکتر سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه پیرامون تعملات تهران و مسکو گفت: تحولات منطقه ژئوپلتیک غرب آسیا و شمال آفریقا امروزه اهمیتش از تحولات بسیاری از نقاط استراتژیک دنیا بیشتر شده و به نظر می رسد در بعضی از موضوعات تحولات بین المللی تحت تاثیر تحولات منطقه ای واقع شده است.

وی افزود: برای مثال می توان گفت وگوهای روسیه و آمریکا در چند نوبت مختلف با محوریت سوریه و عراق را مثال زد، موضوع مقابله با تروریسم تکفیری نیز از جمله موضوعات مهمی است که امروزه پای خود را از جغرافیای سیاسی –امنیتی غرب آسیا و شمال آفریقا فراتر گذاشته و بحث محافل مختلف سیاسی امنیتی در سطح بین الملل می باشد. 

صدرالحسینی در ادامه تاکید کرد:نکته ای که می توان به آن اشاره کرد تحولات منطقه ای است که در آینده غرب آسیا ، شمال آفریقا ، بخشی از قفقاز و آسیای میانه نیز تاثیر گذار باشد و این مطلب معطوف به همگرایی بیشتر ایران وفدراسیون روسیه است.

وی تصریح کرد: ناگفته پیداست که این همگرایی می تواند بر روی قابل توجهی از آسیا مانند افغانستان و پاکستان نیز موثر واقع شود، حتی این همگرایی می تواند به واگرایی روسیه از اروپا نیز سرایت کند چرا که همین همگرایی تغییری محسوس در رفتار سیاسی رییس جمهوری ترکیه به روسیه ایجاد کرد.

وی در پایان گفت: بنابراین دیدار اخیر روحانی و پوتین می تواند چشم انداز روشنی از آینده دو کشور در تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله حل بحران امنیتی در سوریه، افزایش بازیگری روسیه در تحولات یمن و بسیاری دیگر از رویدادهای احتمالی غرب آسیا و شمال آفریقا و منطقه وسیعی از جهان را شامل شود.

**ادبیات جدید منطقه 
حسن هانی زاده دیگر کارشناس مسائل منطقه نیز گفت : دیدار حسن روحانی با همتای روسی خود در شکل گیری یک بلوک بندی جدید منطقه ای کاملا موثر خواهد بود؛ چرا که این بلوک بندی برآیند تحولات منطقه است.

وی افزود: یکی ازاین تحولات، وضعیت میدانی سوریه است، با توجه به تنگ تر شدن محاصره شهر حلب و پیشروی نیروهای مقاومت به سمت جنوب شرقی این شهر و امکان پاکسازی از تروریست ها از جمله این تحولات است.

هانی زاده معتقد است در واقع منطقه با ادبیات جدیدی بر اساس محور مقاومت شکل خواهد گرفت. وی در پایان گفت: در واقع این تعاملات بویژه تعاملات تهران و مسکو به تغییر ساختار میدانی و سیاسی منطقه منجر خواهد شد.
*منبع: روزنامه سیاست روز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: