کد خبر: ۷۸۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - 10 August 2016
روزنامه های چهارشنبه 20 مرداد 1395 مسایل مهمی چون «اعلام برترین های کنکور 95»، «اعتیاد؛ عارضه ای روانی، اجتماعی و اقتصادی» و «کمبود آب و چالش های فراروی جامعه» را برجسته کردند و آنها را از زاویه های مختلف مورد واکاوی قرار دادند.
روزنامه های چهارشنبه 20 مرداد 1395 مسایل مهمی چون «اعلام برترین های کنکور 95»، «اعتیاد؛ عارضه ای روانی، اجتماعی و اقتصادی» و «کمبود آب و چالش های فراروی جامعه» را برجسته کردند و آنها را از زاویه های مختلف مورد واکاوی قرار دادند.

فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی و فرهنگی؛ اعلام نتایج کنکور را بررسی کرد. اعتیاد مساله دیگری که روزنامه ها آن را بازتاب دادند و کمبود آب از دیگر مطالب مهم روزنامه ها به شمار می رود.
 ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

**اعلام برترین های کنکور 95
رییس سازمان سنجش اسامی برترین های کنکور سراسری 1395 را اعلام کرد و قرار است تا اسامی دیگر داوطلبان مجاز به انتخاب رشته تا ساعت 9 امروز اعلام شود، موضوعی که روزنامه های امروز در گزارش هایی به آن پرداختند.

روزنامه «اطلاعات» در مطلبی با عنوان «برترین های کنکور 95 معرفی شدند»، آورد: نتایج قطعی کنکور سال 95 امروز ساعت 9 صبح در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود.
در ادامه این مطلب به نقل از ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آمده است: از تعداد 772982 داوطلب، تعداد 531906 داوطلب مجاز به انتخاب رشته دوره های روزانه و نوبت دوم (شبانه) هستند. از این تعداد 140189 نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، 173482 نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی، 135219 نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، 42234 نفر در گروه آزمایشی هنر و 40782 نفر در گروه آزمایشی زبانهای خارجی مجاز به انتخاب رشته خواهند بود. 

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «اعلام نتایج اولیه کنکور 95»، نوشت: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اسامی 36 نفر از رتبه های برتر کنکور سال 95 را اعلام کرد که بر اساس آن ٢١ نفر از رتبه های برتر از تهران و شمیرانات و 15 نفر از شهرستان ها هستند.
در ادامه این مطلب می خوانیم: آمار منتشر شده امسال نشان می دهد سهم دختران در بین نفرات برگزیده رشته ها کم شده است. همچنین بیشتر نفرات اول گروه ها از تهران هستند به غیر از رشته تجربی که 8 نفر اول این رشته از شهرستان ها هستند. 

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «کنکور به کام تهرانی ها»، نوشت: نکته جالب درباره رتبه اولی های کنکور حضور بالای دانش آموزان تهران و شمیرانات و عدم حضور دانش آموزان یزدی در میان نفرات برتر کنکور بر خلاف نتایج سال های اخیر است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بعضی از نفرات برتر کنکور در گفت و گو با خبرگزاری ها در مورد دلایل موفقیت خود صحبت کردند. رتبه هشتم کنکور تجربی با بیان اینکه از تابستان سال گذشته برای شرکت در کنکور برنامه ریزی کردم، گفت: مهم ترین دلیلی که سبب موفقیت من در آزمون سراسری شد، آرامش من بود. مهشاد افشارزاده نوجوان اصفهانی موفق به کسب رتبه هشتم گروه علوم تجربی در آزمون سراسری سال ۹۵ شد.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «رتبه های برتر کنکور در اختیار پسران»، نوشت: روز گذشته سازمان سنجش نفرات برتر در هر گروه آزمایشی کنکور سراسری سال ٩٥ را اعلام کرد. حضور برگزیدگان پسر در این فهرست، امسال پررنگ تر از سال های گذشته است، از بین ٣٦ نفر از نفرات برتر ٢٦ نفر داوطلبان پسر و ١٠ نفر دختر هستند.

در ادامه این مطلب می خوانیم: ٢٢ نفر از این رتبه های برتر از حوزه امتحانی تهران و شمیرانات و ١٥ نفر از سایر شهرستان ها هستند. حضور دانش آموزان رتبه برتر شهرستانی به خصوص در فهرست رشته علوم تجربی مشهود است به صورتی که هشت نفر اول این رشته از شهرستان های غیر از تهران هستند.

روزنامه «شرق» در گزارشی با بازتاب عنوان «٢٥ مرد و ١٠ زن در جدول بهترین های کنکور سراسری»، نوشت: روز گذشته، اسامی نفرات برتر آزمون سراسری اعلام شد. به گفته ریاست سازمان سنجش و آموزش کشور، ٩ صبح روز چهارشنبه نیز نتیجه این آزمون روی سایت سازمان سنجش آموزش قرار می گیرد و نتایج نهایی نیز ٣١ شهریور اعلام خواهد شد. به گفته دکتر ابراهیم خدایی، ٢٦ نفر برتر این آزمون آقا و ١٠ نفر آنها خانم هستند. 

نویسنده در ادامه این مطلب آورده است: این در حالی است که ٥٩درصد از قبول شدگان آزمون سراسری را زنان تشکیل می دهند، اما حضور آنها در رتبه های برتر آزمون سراسری نسبت به مردان کمتر است.

روزنامه «جام جم» نیز در مطلبی با عنوان «ستاره های آزمون 95» به انعکاس اسامی ده نفر اول گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و سه نفر اول گروه های هنر و زبان های خارجی کنکور سراسری 95، پرداخت. 

روزنامه «خراسان» در مطلبی با عنوان «برترین های کنکور95 از موفقیتشان می گویند»، نوشت: سرانجام روز گذشته وضعیت کنکوری های سال 95 که رتبه های برتر را کسب کردند مشخص شد
در ادامه این مطلب می خوانیم: این برترین های کنکور که بدون تردید بهترین روزهای زندگی شان را تجربه می کنند، لطف خداوند، برنامه ریزی، پشتکار و تلاش و همراهی معلمان و والدین را علت موفقیت خود می دانند.

زهرا سادات موسوی نفر اول گروه علوم انسانی درباره موفقیت خود توضیح داد: از یک سال قبل به طور جدی به درس خواندن پرداختم و روزی 8 ساعت درس می خواندم و تمام تمرکزم روی کلاس های آموزشی مدرسه و تست های سازمان سنجش بود. وی با بیان این که به هیچ وجه از کلاس های آموزشی آموزشگاه های خصوصی استفاده نکرده است افزود: لطف خداوند، تلاش خودم و اولیای مدرسه و پدر و مادرم، از مهم ترین عواملی است که باعث شد امروز شیرینی کسب رتبه اول کنکور را بچشم.

**اعتیاد؛ پدیده ای روانی، اجتماعی و اقتصادی 
روانشناسان اعتیاد را نوعی عارضه روانی، اجتماعی و اقتصادی قلمداد می کنند، پدیده ای که چالش های فراوان اجتماعی را به دنبال دارد و بنیان خانواده های بسیاری را از هم می پاشد. این مهم سبب شد تا روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به آن بپردازند. 
روزنامه «آفرینش» در مطلبی با عنوان «58 درصد معتادان کمتر از 34 سال سن دارند»، نوشت: سید حمید صرامی مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه 58 درصد از معتادان کشور کمتر از 34 سال سن دارند، گفت: 63 درصد از معتادان متاهل هستند و وقتی همسر و فرزندان آن ها در نظر گرفته شوند، حدود شش میلیون نفر از وابستگان معتادان در معرض آسیب هستند.

در ادامه این مطلب می خوانیم: قدمت فعالیت های پیشگیرانه از اعتیاد به مواد مخدر در کشور ایران، 35 سال از جامعه جهانی عقب تر است. وی با اشاره به اینکه 92 درصد از مردم ایران، اعتیاد را به عنوان اولین آسیب اجتماعی عنوان کرده اند، تصریح کرد: اعتیاد، حاشیه نشینی، فساد و فحشا و بی بند و باری اجتماعی، طلاق و نقاط حاد و بحرانی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اولویت های مقوله آسیب های اجتماعی معرفی شده اند.

روزنامه «ایران» در گزارشی با بازتاب عنوان «بازتوانی، حلقه مفقوده درمان اعتیاد»، نوشت: گزارش مسئولان از آسیب های اجتماعی نشان می دهد، آتش اعتیاد به کلاس های درس رسیده است. زنگ خطر آسیبی چون زنان دارای رفتارهای پر خطر جنسی مدت هاست از سوی مسئولان و کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی به صدا در آمده است. 

نویسنده در ادامه این مطلب آورده است: طبق آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1380 نزدیک به 5 درصد از کل رقم معتادان کشور جمعیت خانم ها بودند که این رقم در سال 90 به9 درصد رسیده است یعنی نزدیک به دو برابر شده است. 

همچنین بررسی های کارشناسان آسیب های اجتماعی گویای این نکته است که نرخ شیوع اعتیاد در مدارس کشور 2.1 درصد است. در ادامه برخی از محققان هم ادعا می کنند که سلامت روانی جامعه برای پیشگیری از اعتیاد عامل مهمی است که باید آن را تقویت کرد. 

این روزنامه همچنین در یادداشت دیگری با عنوان «کاهش تجاهر به اعتیاد با مصرف موادمخدر ناخالص»، نوشت: احتمالاً افسانه «تریاک سناتوری» را شنیده اید! «جنسی» عاری از «ناخالصی» که البته مصرف کنندگان افیون مرغوب نیز دیر یا زود به این ماده مخدر وابسته و دچار عوارض جسمی، روانی و اجتماعی ناشی از آن می شوند و بدین واسطه افراد پیرامون خود را نیز گرفتار رفتارهای اعتیادی شان می سازند، اما واقعیت دیگری هم وجود دارد. 
در این یادداشت می خوانیم: اینکه افراد وابسته به آن در مقایسه با مصرف کنندگانی که مواد ناخالص را بویژه با الگوهای مصرف خطرناک تری مانند تزریق استفاده می کنند، با سرعت و احتمال کمتری دچار عوارض ناشی از ناخالصی مواد می شوند. عوارضی نظیر جنون حاد، انواع عفونت ها (از جمله سرایت ویروس های هپاتیت و اچ آی وی) یا آنچه این روزها بر سر زبان هاست، مسمومیت ناشی از سرب آمیخته شده با مواد.
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «هشدار درباره کشت خانگی ماری جوانا»، نوشت: اثرات مخرب روانگردان ها آنچنان زیاد است که همواره کارشناسان معایب مصرف آن را به جوانان گوشزد می کنند. ماری جوانا مانند هر ماده مخدر دیگری به عنوان یکی از مواد مهلکی که سلامت مردم را تهدید می کند مطرح بوده و است، اما آنچه باعث نگرانی بیشتر در این مورد می شود کشت این گیاه است که با شرایط مختلف سازگار است و امروزه حتی در گلدان ها نیز کشت می شود. 
در ادامه این گزارش آمده است: این در حالی است که این گیاه ناشناس است و مردم نسبت به این گیاه آگاهی کمتری دارند و گاهی ناخواسته آن را برای مصارف تزیینی تهیه می کنند و عده ای نیز با شناخت کامل و هدفمند آن را پرورش داده و برای مصارف شخصی از آن استفاده و بهره برداری می کنند. 
روزنامه «رسالت» در گزارشی با عنوان «30 درصد معتادان، مخدرهای صنعتی مصرف می کنند»، نوشت: پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 30 درصد معتادان مخدرهای صنعتی مصرف می کنند، تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار سازمان ملل؛ بیش از 250 میلیون نفر در دنیا از مواد مخدر استفاده می کنند و تغییر الگوی مصرف به سمت مواد صنعتی رخ داده است.
در ادامه این گزارش به نقل از سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر می خوانیم: دریک دهه قبل مواد صنعتی به مواد آمفتامینی و متاآمفتامینی منحصر بودند ولی امروز بر اساس آمار سازمان ملل مواد صنعتی جدید خطربیشتری دارند که بالغ بر 500 نوع هستند.

** کمبود آب و چالش های فراروی جامعه 
75 درصد سطح زمین را آب فراگرفته است اما 98 درصد این آب ها شور است و بیشتر آب های شیرین روی زمین یخ زده است. کارشناسان محیط زیست از وقوع خشکسالی در بسیاری از مناطق جهان و به خصوص خاورمیانه در آینده ای نزدیک خبر می دهند. موضوعی که حفظ و صیانت از منابع آبی را بیش از پیش گوشزد می کند، روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی این پدیده را بررسی و آسیب شناسی کرده اند. 
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «منابع آب در انتظار بازنگری قیمت ها»، نوشت: صنعت آب چند سالی است که با چالش های متعددی مواجه است. خشکسالی های اقلیمی و کمیابی منابع پایدار آب در کنار افزونی رقابت تصاحب منابع محدود آب، بخشی از واقعیت هایی است که نظام نوین بخش آب کشور از بدو تشکیل با آن مواجه بوده و اکنون ناتوانی در برخورداری از خوداتکایی مالی و اقتصادی بزرگترین مشکل آن است. 
نویسنده در ادامه این مطلب می نویسد: به عبارت دیگر در کنار این واقعیت های ناخوشایند که از حاکمیت اقلیم های خشک و نیمه خشک کشور نشأت می گیرد، مباحث مالی و اقتصادی این صنعت نیز هر سال پیچیده تر و دامنه اثرگذاری آن بر عملکرد بخش آب عمیق تر می شود. 
به این معنی که هر روز قیمت تمام شده تولید آب بیشتر اما در عوض تعرفه فروش آن همواره پایین نگه داشته می شود و فاصله میان این دو قیمت مدام در حال افزایش است، این در حالی است که با گذشت به تقریب ربع قرن از تشکیل این صنعت، مسائل مالی و اقتصادی همواره جزو مسائل دست چندم این صنعت بوده و دیدگاه مهندسی بر مبانی اقتصادی صنعت وجه غالب بوده است.
روزنامه «فرهیختگان» در یادداشتی با درج عنوان «جای خالی اقتصاد آب»، نوشت: این روزها کمتر رسانه ای را سراغ دارم که از آب حرفی به میان نیاورد. انگار از نان شب واجب تر همین آب است که اتفاقا درست است، ولی فقط روی کاغذ. 
در ادامه این مطلب می خوانیم: مردم ما و البته مسئولانی که مدام دراین باره صحبت می کنند هنوز به عمق فاجعه پی نبرده اند و نمی دانند بحران اصلی نه بیکاری است نه مسائل دیگر، بلکه آب است و خشکسالی. 
در این میان اما به نظرم چیزی به اسم «اقتصاد آب» از هر عنصر دیگری مهجورتر است یعنی نه بنیانی برای این منظور در نظر گرفته شده است نه خواست و اراده ای پیرامون شکل گیری آن وجود دارد. شاید در این زمینه هم مجبور باشیم به اهرمی به نام «زور» متوسل شویم. 
روزنامه «تفاهم» در مطلبی با عنوان «ابلاغ 12 دستورالعمل جدید آبی»، نوشت: جواد میبدی یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام ابلاغ ۱۲ دستورالعمل در زمینه آب گفت: بزودی سند تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی هم ابلاغ می شود.
در ادامه این مطلب آمده است: وی از راهکارهای وزارت نیرو برای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی خبر داد و اظهار کرد: تهیه و ابلاغ ۸دستورالعمل مرتبط با پروژه های طرح احیا و همچنین تهیه سه دستورالعمل دیگر طرح احیا و دستورالعمل بند «و» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ نیز در این خصوص ابلاغ شده است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: