کد خبر: ۷۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - 07 August 2016
بانكداري ايراني -بیمه عمر و زندگی یکی از انواع بیمه هایی است که در دنیا شناخته شده است و شهروندان برای پوشش ریسک زندگی خود از آن بهره می برند و همین عاملی برای جذب نقدینگی بیشتر بیمه‌گرها می شود .
بانكداري ايراني -بیمه عمر و زندگی یکی از انواع بیمه هایی است که در دنیا شناخته شده است و شهروندان  برای پوشش ریسک زندگی خود از آن بهره می برند و همین عاملی برای جذب نقدینگی بیشتر  بیمه‌گرها می شود و  به نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت برای  بیمه‌گذاران تلقی می شود ، این وجه سرمایه‌گذاری در ایران پر رنگ تر از پوشش ریسک زندگی   و آینده از سوی شهروندان ایران است. بیمه مرکزی برای  افزایش توجه بیمه گران به این مسائل در صدد است تا صورتهای مالی بیمه های زندگی  غیر زندگی را کاهش دهد .

به گزارش بانکداری ایرانی ، ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به استانداردهای جهانی بسیار پایین است و حدود 10 درصد اختلاف عدد داریم زیرا در ضریب نفوذ بیمه در سطح جهانی حدود 10 تا 12 درصد است، اما ضریب نفوذ بیمه در ایران حدود 1 درصد است از طرف دیگر سرانه متوسط حق بیمه در کشورهای پیشرفته حدود 650 دلار است اما در ایران حدود 90 دلار است و همین عاملی شده است تا رتبه ایران در سطح بین‌المللی 44 از نظر حق بیمه تولیدی باشد . 

بیمه عمر و زندگی در کشورهای پیشرفته نیمی از حق بیمه های تولیدی را تشکیل می دهد زیرا فرهنگ سازی مناسب برای پوشش دادن ریسک برای شهروندان صورت گرفته است و مردم می دانند که استفاده از بیمه عمرو زندگی هم پوشش ریسک است و هم سرمایه گذاری بلند مدت ، لذا  توجه خاصی به این بیمه دارند اما در ایران این فرهنگ سازی از سوی بیمه‌گرها صورت نگرفته و به همین روی  زیر 10 درصد از حق بیمه تولیدی در ایران اختصاص به بیمه عمر و زندگی دارد . 

هرچند کارشناسان دلیل رشد نیافتن بیمه عمر را رقبای بزرگی چون بانکها  و صندوقهای سرمایه گذاری می دانند اما عدم رشد این نوع بیمه گری را عدم شناخت بیمه گذاران می دانند . در بین بیمه گران نیز این همت وجود ندارد که  این نوع از بیمه رشد پیدا کند و تمام هم و غم خود را بیمه گران در بیمه‌های مسولیت خلاصه کردند  و اخیرا نیز به دلیل بانک محور بودن اقتصاد ایران و برای هماهنگی بیشتر با بانکها ، نرخ سود فنی  بیمه  بیمه های عمر  وزندگی  به 10 و 13 و 16 درصد بر اساس  انتخاب سال کاهش پیدا کرده که خود عاملی برای کاهش انگیزه بیمه گران در توجه بیشتر به بیمه عمر و زندگی است . 

حال با توجه به شرایط فعلی ، بیمه مرکزی در صدد است تا صورتهای بیمه عمر و زندگی را از بیمه های غیر زندگی جدا کند و  در پی آن است که بیمه های زندگی و غیر زندگی را در ایران  تخصصی کند که می تواند  سبب تقویت این نوع بیمه در بین بیمه گران و بیمه گذاران باشد . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: